۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۲:۲۶

آهنگساز سریال"آشپزباشی":

موسیقی "آشپزباشی" جدال تار و کمانچه است

موسیقی "آشپزباشی" جدال تار و کمانچه است

امین هنرمند گفت : موسیقی سریال آشپرباشی روایت گر فضای کلی داستان و جدال بین دو ساز تار و کمانچه به عنوان نمادی از درگیری دو کاراکتر مینو و اکبر است .

آهنگساز مجموعه تلویزیونی "آشپزباشی" ضمن بیان این مطلب درخصوص چگونگی ساخت موسیقی این سریال در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : تفاوت های بسیاری بین ساخت موسیقی برای یک فیلم و یک مجموعه تلویزیونی وجود دارد .اولین تفاوت تداوم ارتباط مخاطب با سریال در هفته های متمادی است ولی در فیلم اینگونه نیست و مخاطب در لحظه با صحنه و داستان ارتباط برقرار می کند در نتیجه برای طرح ریزی و چگونگی ساخت موسیقی برای یک سریال باید این نکات را در به کارگیری عناصر موسیقایی درنظر گرفت؛یکی دیگر از تفاوت ها حجم گسترده و متنوع بودن مخاطب تلویزیون در مقایسه با سینما است در نتیجه با در نظر گرفتن مجموع این تفاوت ها نوشتن موسیقی آشپزباشی را آغاز کردم.

امین هنرمند در ادامه به تشریح کم و کیف ساخت موسیقی این سریال پرداخت و گفت : موسیقی این مجموعه از تیتراژ اولیه آغاز می شود و من موسیقی این بخش را به گونه ای نوشتم که مخاطبی که آشنایی متوسطی با موسیقی دارد در هربار شنیدن مکاشفه ای انجام دهد و با هربار تکرار آن ارتباط عمیق تری با موزیک برقرار کند برهمین اساس بسیار واضح است که موسیقی، تیتراژ اول قصه آشپزباشی را روایت می کند به این ترتیب که در مقدمه فضای با شکوه و مفرهی متناسب با فضای مجلل یک رستوران به مخاطب عرضه می شود و پس از این مقدمه تم اصلی آشپزباشی که بسیار ساده است شنیده می شود اما در ادامه تقابل دو ساز تار و کمانچه با یکدیگر را می شنویم که این دو ساز نماد اکبر و مینو است و مبین خودنمایی یکی بر دیگری است.

وی در ادامه افزود : بعد از معرفی تم اصلی موسیقی این جدال گسترش می یابد و رفته رفته دچار تنش می شود که تا اندازه ای با طنز همراه است و کار به جایی می رسد که هریک از سازهای تار و کمانچه در شیوه نواختن به نوبت از خود قاطعیت نشان می دهند این تنش به اوج می رسد و پس از آن مخاطب فضایی با نشاط و کودکانه ای که برگرفته از خستگی این جدال است را می شنود و در پایان تم اصلی آشپزباشی دوباره شنیده می شود که خبر از چگونگی پایان این جدال دارد.

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود به چرایی به کارگیری چنین شیوه بیان موسیقایی اشاره کرد و گفت : به جای اینکه به فکر یک فضای عامه پسند و دلچسب از ابتدا تا انتهای تیتراژ باشم دغدغه ام این بود که قصه آشپزباشی را به زبان موسیقی بیان بکنم و می بینیم که این قصه از ابتدا تا انتهای داستان فضای دوست داشتنی ندارد و پر از لجبازی های کودکانه است .

وی در ادامه افزود : زبان هارمونیک و ارکستراسیون موسیقی آشپزباشی پیچیدگی های جزئی دارد که بهتر درک می شود به عقیده من گنجاندن این مفاهیم در موسیقی هم قابلیت تکرار و شنیده شدن را زیاد و هم فرصت مکاشفه و برقراری ارتباط عمیق با مخاطب را ایجاد می کند؛ ضمن اینکه به مخاطب یادآوری می کند که اگرچه موسیقی بدون کلام هنری بسیار انتزاعی است ولی درکنار مفره بودن می تواند مفاهیم عمیقی به شنونده القاء کند.

امین هنرمند که پیش از این سریال، ساخت موسیقی مجموعه تلویزیونی "کاکتوس" به کارگردانی محمدرضا هنرمند را در کارنامه کاری خود داشته به چگونگی سازبندی موسیقی سریال "آشپزباشی" اشاره کرد و گفت : اگر چه من از دو ساز تار و کمانچه در ساخت موسیقی استفاده کردم و صدای این دو ساز ایرانی زیاد شنیده می شود اما نگرش من در آهنگسازی برگرفته از موسیقی ایرانی نیست به این معنا که زبان هارمونیکی که استفاده کردم در موسیقی ایرانی معمول نیست؛البته ناگفته نماند شرط لازم و کافی برای داشتن یک موسیقی خوب این است که همراه مناسبی برای تصویر باشد و مفهوم درونی هر صحنه را آنگونه که مدنظر کارگردان است منتقل کند.

وی در پایان افزود : این موضوع که موسیقی فیلم تا چه اندازه از عناصر تماتیک، زبان هارمونی ،ریتم و یا رنگ آمیزی صوتی بهره برده خیلی برای من مهم نیست چون همه این موارد ابزار کار هستند که بنابر سلیقه آهنگساز استفاده می شود در نتیجه در نوشتن موسیقی مهمترین دغدغه ام همگام بودن موسیقی با تصویر براساس مفاهیم درونی داستان بود به شکلی که موسیقی از کار بیرون نزند و در اجرا هم سعی کردم بخش هایی که مهمتر بود را تا آنجا که ممکن است به صورت زنده و یا کیفیت قابل قبولی ضبط کنم البته در این راه پویا ساغری و علی بیرنگ کمک های بسیاری به من کردند که جا دارد از دوستانم سپاسگذاری کنم.

لازم به ذکر است امین هنرمند متولد سال 1360 است و از کودکی به نواختن پیانو و تحصیل دروس آهنگسازی پرداخته و در سنین نوجوانی ساخت موسیقی برای آگهی های تلویزیونی را تجربه کرده است. او پس از اخذ لیسانس موسیقی کلاسیک از دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل عازم کانادا شد و مدرک فوق لیسانس آهنگسازی را از دانشگاه تورونتو دریافت کرد. وی هم اکنون مشغول تحصیل آهنگسازی در مقطع دکترا زیر نظر "چن کانین" و همچنین تدریس مبانی موسیقی (به عنوان دستیار) در دانشگاه تورونتو است .

کد خبر 1081176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha