۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۲۱:۲۷

اوباما:

با دولت جدید انگلیس همکاری می کنیم / اعتراف به اشتباهات در جنگ افغانستان

با دولت جدید انگلیس همکاری می کنیم / اعتراف به اشتباهات در جنگ افغانستان

رئیس جمهوری آمریکا با اعتراف به ارتکاب اشتباهاتی از سوی نظامیان خارجی در جنگ افغانستان تاکید کرد که زمان گفتگوی صریح با کابل فرارسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا و "حامد کرزای" همتای افغان وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک واشنگتن به تشریح موضوعات مطرح شده در دیدار امروز چهارشنبه خود پرداختند.

اوباما با تاکید بر ادامه همکاری بین واشنگتن و کابل درباره راهبرد جدید جنگ افغانستان گفت : از زمان آغاز به کار در کاخ سفید خواهان تغییر راهبرد افغانستان بوده ام. وی با بیان اینکه جنگ افغانستان مسئله امنیت ملی برای آمریکا است اظهار داشت که واشنگتن و همپیمانان غربی اش، تنها از طریق نظامی نمی توانند در جنگ افغانستان پیروز شوند.
 
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در انگلیس، به عنوان همپیمان اصلی کشورش در جنگ افغانستان افزود: همکاریهایمان را با دولت "دیوید کامرون" در اجرای راهبرد افغانستان ادامه می دهیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود و در توجیه انتقادهای اخیر مقامهای آمریکایی از دولت کرزای، اظهار داشت: وظیفه ما صادق بودن با کابل است و اکنون دیگر زمان گفتگوی صریح با یکدیگر فرارسیده است.
 
اوباما در عین حال تاکید کرد که اختلافها چیزی عادی است. وی در ادامه از اقدامات دولت کرزای و تلاش کابل برای برطرف کردن مشکلات اجرایی دولت، تقدیر کرد. وی همچنین درباره همکاریهای واشنگتن و اسلام آباد گفت: سیاست ما ادامه همکاری با دولت پاکستان و هدفمان نیز از بین بردن تردیدها در رابطه با این کشور است. به گفته اوباما، پاکستان برای از بین بردن تروریسم به زمان نیاز دارد.

اوباما همچنین به انتقادهای کرزای در مورد کشتار غیرنظامیان در جریان حملات ناتو به افغانستان اشاره کرده و با اعتراف به ارتکاب اشتباهات فراوان از سوی نظامیان ناتو، این مسئله را اینگونه توجیه کرد که در جریان جنگ اشتباهاتی نیز روی می دهد.
 
"حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان نیز ضمن قدردانی از دولت آمریکا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان از وجود تفاوتهایی در سیاستهای کابل و واشنگتن سخن گفت.
 
وی گفت : گفتگوهای سازنده ای با مقامهای آمریکا داشتیم. وی از وجود چالشهای بیشمار در روند اجرای وظایف دولت افغانستان خبر داده و افزود: وظیفه ما بازگرداندن امنیت به کشور و ایجاد آینده ای روشن و ایمن برای نسل آینده کشور است.
 
کرزای تاکید کرد که همکاریهای کابل و واشنگتن برای مبارزه با تروریسم همچون سالهای گذشته ادامه خواهد یافت. به گفته وی، گسترش روابط دو جانبه و همکاری در زمینه های انرژی، فرهنگ و بازسازی زیرساختهای افغانستان از جمله موضوعات مورد بحث در دیدارش با اوباما بوده است.

همچنین روند صلح و نشست آتی "جرگه ملی صلح" در کابل دیگر موضوع مورد بحث بود که مورد حمایت طرف آمریکایی نیز قرار گرفته، و نیز انتخابات پارلمانی پیش روی افغانستان و حفظ امنیت این انتخابات در این دیدار مورد بحث قرار گرفته است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که هر چند افغانستان با کمکهای بین المللی توانسته است بر بخش عظیمی از مشکلات خود فائق آید، با این حال هنوز مسائلی وجود دارد که مایه نگرانی کابل بوده و همکاریهای بیشتر غرب با دولت افغانستان را می طلبد.
کد خبر 1082204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha