۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۲:۰۳

اوجی به مهر خبر داد:

زیان آمریکا از غیبت در صنعت نفت ایران/ واگذاری همه پالایشگاههای گاز

زیان آمریکا از غیبت در صنعت نفت ایران/ واگذاری همه پالایشگاههای گاز

معاون وزیر نفت با اشاره به زیان شرکتهای آمریکایی به علت عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، از واگذاری سهام کل پالایشگاههای گاز خبر داد و گفت: هم اکنون بخش عمده تجهیزات پالایشگاهی و تاسیسات گازی از داخل تامین می شود.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آثار تحریمهای آمریکا در روند توسعه صنعت نفت ایران، با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط سالانه تولید نفت خام ایران 300 تا 350 هزار بشکه افت می کند، گفت: اما در شرایط فعلی با اقدامات انجام گرفته علاوه بر جبران این افت تولید، ظرفیت تولید روزانه نفت خام ایران هم به مرز چهار میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز ترش و شیرین ایران به بیش از 600 میلیون متر مکعب در روز، تصریح کرد: این افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز طبیعی حاکی از آن است که تهدیدات و تحریمهای صنعت نفت ایران از سوی دولت آمریکا اثر گذار نبوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این تحریمها تنها شرکتهای آمریکایی به علت عدم سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران ضرر می کنند، یادآور شد: هم اکنون صنعت نفت ایران در ساخت بخش عمده تجهیزات صنایع نفت و گاز به خودکفایی رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به بومی سازی 85 درصد توربوکمپرسورهای تاسیسات تقویت فشار گاز، تصریح کرد: همچنین تاکنون در بخش ساخت توربینهای گازی نیز کشور به 65 درصد خودکفایی دست یافته است.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر ساخت 60 تا 70 درصد تاسیسات و تجهیزات پالایشگاههای گاز نیز توسط سازندگان داخلی انجام می گیرد.

کل پالایشگاههای گاز واگذار می شود

به گزارش مهر، وی در ادامه از آمادگی شرکت ملی گاز برای واگذاری سهام کلیه پالایشگاههای گازی خبر داد و افزود: بر اساس سیاستهای اصل 44 قانون اساسی کل سهام پالایشگاههای گاز را واگذار می کنیم.

اوجی از مجتمع گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین مجموعه پالایش گاز کشور یاد کرد و اظهار داشت: از زمان بهره برداری فازهای یک تا 10 پارس جنوبی تاکنون حدود 464 میلیون بشکه میعانات گازی از مخزن مشترک پارس جنوبی تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه برداشت این حجم از مایعات گازی حاکی از آن است که پارس جنوبی در تامین درآمد و توسعه اقتصادی کشور نقش قابل توجه ای دارد، تبیین کرد: پیش بینی می کنیم با راه اندازی و تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی و فعال شدن 9 پالایشگاه گاز امکان دریافت روزانه 536 میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی فراهم شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز افزود: بر این اساس امکان شیرین سازی روزانه حدود 480 میلیون متر مکعب گاز استحصالی از میدان مشترک پارس جنوبی فراهم می شود.
کد خبر 1082737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha