۵ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۲۰

انتخابات مجلس از نگاه آمار/

لاریجانی برصندلی ریاست تکیه زد/ بررسی مقایسه ای ترکیب هیئت رئیسه مجلس

لاریجانی برصندلی ریاست تکیه زد/ بررسی مقایسه ای ترکیب هیئت رئیسه مجلس

خبرگزاری مهر- گروه سیاسی: با گذشت سه سال از آغاز به کار مجلس هشتم، علی لاریجانی بار دیگر با بیش از 200 رای نمایندگان بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نشست ولی در ترکیب هیئت رئیسه برخی تغییرات مهم رخ داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی منتخب مردم قم درمجلس هشتم نخستین بار بعد از آغاز به کار مجلس هشتم در رقابت با غلامعلی حداد عادل، رئیس دوره هفتم مجلس شورای اسلامی را کنار زد تا بعد از گذشت سه سال رئیس بدون رقیب مجلس لقب بگیرد.

بر اساس این گزارش لاریجانی در روز نوزده اردیبهشت سال 87 در همایش اصولگرایان به عنوان رئیس موقت مجلس هشتم انتخاب شد.

علی لاریجانی در نخستین انتخابات هیئت رئیسه مجلس هشتم درغیاب حداد عادل که از حضور درانتخابات درصحن علنی انصراف داده بود موفق شد با  237 رای موافق ، 22 رای سفید ، از مجموع 259 رای ماخوذه بر صندلی ریاست مجلس هشتم جلوس کند .

وی قبل از آن با کسب 232 رای موافق از مجموع 263 رای ماخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس هشتم انتخاب شده بود.

در رابطه با نواب رئیس مجلس نیز در نخستین سال فعالیت مجلس هشتم محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به ترتیب به عنوان نایبان رئیس اول و دوم مجلس انتخاب شدند.

در جلسه علنی مجلس برای انتخاب هیئت رئیسه، محمد حسن ابوترابی فرد با 177 رای موافق به عنوان نایب رئیس اول و محمد رضا باهنر با 126 رای موافق به عنوان نایب رئیس دوم مجلس انتخاب شده بودند.

درخصوص دیگر اعضای هیئت رئیسه نیز باید اشاره کرد که در آن سال حسن غفوری فرد 172 رای، محمدرضا حاجی بابایی 159،جاسم ساعدی 154 رای ، سید محمدرضا میرتاج الدینی 147 رای، جهانبخش محبی نیا 136 رای، موسی قربانی 121 رای را درجلسه علنی مجلس و در انتخابات تعیین اعضای هیئت رئیسه دائم مجلس کسب کردند و به عنوان 6 منشی هیئت رئیسه مجلس هشتم انتخاب شدند.

همچنین در سال نخست مجلس هشتم ناطق نوری نماینده نور و محمود آباد با 199 رای، محمد آشوری نماینده بندرعباس با 191 رای و محسن کوهکن نماینده لنجان با 148 رای به عنوان کارپردازان هیئت رئیسه دائم مجلس هشتم برگزیده شدند.

 دومین انتخابات هیئت رئیسه مجلس هشتم

انتخابات هیئت رئیسه مجلس هشتم در دومین سال فعالیتش در روز  6 خرداد 1388 برگزار شد که در نتیجه آن علی لاریجانی رئیس مجلس باقی ماند.

در آن جلسه لاریجانی تنها کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی با 216 رای مثبت و 25 رای سفید بار دیگر به عنوان رئیس مجلس هشتم در سال دوم انتخاب شد.

در رای گیری برای انتخاب نواب اول و دوم مجلس شورای اسلامی برای سال دوم نیز حجت الاسلام ابوترابی فرد، محمد رضا باهنر و مسعود پزشکیان (از فراکسیون اقلیت) برای این سمت کاندیدا شدند که از 243 رای ماخوذه ابوترابی فرد 184 نایب رئیس اول، باهنر 151 رای نایب رئیس دوم شدند و  پزشکیان نیز 79 رای به دست آورد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همان جلسه دبیران مختلف در هیئت رئیسه وسه ناظر را  نیز انتخاب کردند.
 
ساعدی، دستغیب، دهقان، حاجی بابایی، میرتاج الدینی، قربانی، غفوری فرد، محبی نیا، نصیرپور و نکونام برای این سمت کاندید شدند که از 250 رای ماخوذه ساعدی 171 رای، دستغیب 129 رای، دهقان 137، حاجی بابایی 151، میر تاج الدینی 138، قربانی 114 و غفوری فرد 135 رای آوردند.
 
همچنین محبی نیا 138 رای، نصیر پور 67 رای و محمد ابراهیم نکونام نیز 21 رای کسب کردند و بنا به این آرا ساعدی، حاجی بایایی، میرتاج الدینی، محبی نیا، دهقان و غفوری فرد به عنوان 6 دبیر مجلس در هیئت رئیسه انتخاب شدند.
 
همچنین در رای گیری برای انتخاب ناظرین مجلس درسال دوم فعالیت مجلس هشتم آشوری با 209 رای، محسن کوهکن 166 رای و ناطق نوری 158 رای به عنوان 3 ناظر مجلس در هیئت رئیسه انتخاب شدند.
 
انتخابات سومین دوره هیئت رئیسه مجلس هشتم
 
در نهایت اینکه صبح امروز چهارشنبه پنجم خرداد 1389 نمایندگان مجلس برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس در سومین سال فعالیت مجلس هشتم رای گیری کردند تا علی لاریجانی بار دیگر با 214 رای ردای ریاست مجلس را به تن داشته باشد.
 
علی لاریجانی تنها کاندیدای ریاست مجلس بود که از 258 نماینده، 214 نفر به وی رای مثبت دادند. از آرای جمع آوری شده 44 رای ممتنع بود.
 
اما تنها تغییرعمده هیئت رئیسه مجلس هشتم درسال سوم به نسبت دو دوره قبل را می توان کنار رفتن محمدرضا باهنر نایب رئیس عرفی مجلس در مجلس هفتم و هشتم دانست به نحوی که وی در انتخابات داخلی فراکسیون اصولگرایان از رقیب خود شهاب الدین صدر با اختلاف چند رای شکست خورد و با التزام اخلاقی به رای گیری فراکسیونی ، در صحن علنی مجلس برای انتخاب نایب رئیس نامزدی خود را اعلام نکرد تا صدر بدون رقیب سرشناس، در صحن علنی مجلس بالاتر از پزشکیان قرار گیرد و این در حالی است که بسیاری از نمایندگان معتقد بودند اگر باهنر در صحن علنی نامزد می شد به راحتی برای نایب رئیسی مجلس رای لازم را به دست می آورد.
 
البته هیئت رئیسه مجلس هشتم در یکی دو سال گذشته تغییرات دیگری نیز داشته است که از آن جمله می توان به قرض دادن دو نفر به دولت اشاره کرد چرا که بر اساس انتخاب رئیس جمهور، حمیدرضا حاجی بابایی نفر ثابت هیئت رئیسه مجلس هفتم و هشتم به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیده شد و محمدرضا میرتاج الدینی نیز به عنوان معاون رئیس جمهور از مجلس و هیئت رئیسه آن خداحافظی کرد.
 
دردوره اخیر همچنین محمدرضا فرهنگی وارد هیئت رئیسه شد تا جای حسن غفوری فرد عضو ثابت هیئت رئیسه دردو سال گذشته را بگیرد اما دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس بدون تغییر باقی ماندند.
 
بر اساس رای نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران را با 184 رای، جاسم ساعدی نماینده شوش با 180 رای، حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور با 159 رای، جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب با 145 رای، امیدوار رضایی نماینده مسجد سلیمان با 177 رای و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز با 147 رای از 264 رای ماخوذه برای سمت دبیری هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

اسماعیل کوثری و کاظم دلخوش نمایندگان تهران و صومعه سرا به ترتیب با 137 و 125 رای نتوانستند به جایگاه هیئت رئیسه وارد شوند.

همچنین در انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای سال سوم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی محسن کوهکن نماینده لنجان را با 160 رای، احمد ناطق نوری نماینده نور و محمود آباد را با 154 رای و محمد آشوری تازیانی نماینده بندرعباس را با 203 رای از مجموع 262 رای ماخوذه به عنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب کردند  تا این سه نفر همچون سه سال گذشته و حتی سال های قبل از مجلس هشتم بدون تغییر کارپرداز هیئت رئیسه مجلس باشند.

مهرداد لاهوتی و محمد قسیم عثمانی نمایندگان لنگرود و بوکان نیز کاندیدای هیئت رئیسه مجلس بودند که لاهوتی با 90 رای و عثمانی با 39 رای موفق به ورود به هیئت رئیسه نشدند.

به این ترتیب هیئت رئیسه مجلس هشتم برای سال سوم کار مجلس سوگند خوردند و تا پایان کار مجلس هشتم تنها یک مرتبه دیگر برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس رای گیری به عمل خواهد آمد و باید منتظر ماند و دید آیا لاریجانی تا پایان عمر مجلس هشتم با اقتدار سه سال گذشته رئیس خواهد ماند و آیا غیبت باهنر از هیئت رئیسه مجلس تا پایان کار مجلس هشتم ادامه می یابد یا اینکه تحولات دیگری در راه است.

کد خبر 1089909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha