۱۰ خرداد ۱۳۸۹، ۹:۱۲

گزارش خبری مهر/

استاندارد مهار چاه نفت شهر 6 ماه/ چاه‌های انحرافی حفر می شوند

استاندارد مهار چاه نفت شهر 6 ماه/ چاه‌های انحرافی حفر می شوند

اهواز - خبرگزاری مهر: شرکت ملی حفاری ایران اعلام کرده است که برای مهار چاههایی مانند چاه شماره 24 نفت شهر بر اساس استانداردهای جهانی حداقل 6 ماه زمان نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و مسئول مهار فوران چاه 24 نفت شهر در این زمینه به مهر گفت: در صنعت نفت جهان و بر اساس استانداردهای بین المللی حداقل زمان برای مهار و کنترل فوران این گونه چاه ها 6 ماه است.

حیدر بهمنی با اشاره به اعزام یک گروه کارشناسی شرکت ملی حفاری ایران به موقعیت این چاه اظهار داشت: این گروه بحث مهندسی مخزن، مسیر گاز، موقعیت چاه، حجم آتش و خسارت‌ها را بررسی و ارزیابی می کند.

مسئول تیم عملیات مهار چاه شماره 24 نفت شهر گفت: امروز دوشنبه 10 خرداد در نشستی که در موقعیت چاه در استان کرمانشاه تشکیل می‌شود، راهکارهای مناسب برای شتاب بخشی در امر مهار و کنترل فوران این چاه بررسی و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

چاههای انحرافی برای مهار فوران چاه 24 نفت شهر حفر می شوند

کارشناسان اعزامی به منطقه، ضرورت حفاری چاه های انحرافی برای مهار فوران چاه 24 نفت شهر را اجتناب ناپذیر می دانند.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به حجم شعله های آتش و فوران نفت و گاز، بهترین گزینه برای مهار فوران، حفر چاه های انحرافی است.

کارشناسان با اشاره به شرایط و موقعیت خاص این چاه، ورود از دهانه آن را بعید دانسته و برای شتاب بخشی در مهار فوران، حفاری دو حلقه چاه انحرافی را توصیه می کنند.
 
تصویر روز اول فوران چاه
 
گزارش های دریافتی از موقعیت چاه شماره 24 نفت شهر حاکی است عملیات ایجاد زیرساختهای لازم برای استقرار دکلهای حفاری به منظور حفاری چاه های انحرافی در دستور کار قرار گرفته است.

دو هفته زمان برای مهیا کردن محل استقرار دکل حفاری و انتقال دستگاهها نیاز است
 
کارشناسان اعلام کرده اند که دست کم به دو هفته زمان برای مهیا کردن محل استقرار دکل حفاری و انتقال دستگاه نیاز است.
 
شماری از کارشناسان و مدیران ارشد عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران، شرکت حفاری شمال و شرکت نفت مناطق مرکزی هم اکنون در موقعیت چاه 24 نفت شهر به سر می برند و ابعاد فنی، وضعیت مخزن، مسیر نشت گاز و شکستگی لوله جداری را در دست مطالعه و بررسی دارند.

موقعیت چاه شماره 24 نفت شهر با دیگر چاههای فوران داشته متفاوت است
 
همچنین مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و مسئول مهار فوران چاه 24 نفت شهر در خصوص شرایط این چاه به مهر گفت: شرایط و موقعیت چاه شماره 24 نفت شهر با دیگر چاه ها که تا کنون فوران داشته اند، متفاوت است.
 
حیدر بهمنی افزود: این چاه شرایط و موقعیت خاصی دارد ضمن اینکه دکل حفاری و تجهیزات روی چاه ذوب شده و حجم گاز خروجی از آن در زمان حاضر نامشخص است.
 
شرکت ملی حفاری تجهیزات، تخصص و افراد توانمند برای مهار چاه را دارد

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: این شرکت تجهیزات، تخصص و افراد توانمند برای انجام این کار را دارد و از عملیات اطفای حریق و مهار چاه از پشتیبانی دیگر شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت کشور و دستگاه های اجرایی استفاده می کند.

کارشناسان صنعت نفت ایران تجارب ارزشمندی در مهار چاه های نفت و گاز در خشکی و دریا دارند که آخرین آن مهار فوران گاز چاه شماره 104 مارون در مناطق نفتخیز جنوب بود.
 
چاه نفتی شماره 24 نفت شهر در حوزه عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی بامداد شنبه (8 خرداد) به هنگام حفاری به وسیله یک دستگاه حفاری متعلق به شرکت حفاری شمال دچار نشت گاز و فوران نفت و آتش سوزی شد.

در این حادثه به دکل حفاری و تجهیزات سرچاهی آسیب کلی وارد شد و سه نفر از کارکنان شرکت حفاری شمال جان باختند و 12 نفر مجروح شدند. 
کد خبر 1092532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha