۱۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۷:۵۲

برنامه مهار چاه 24 نفت شهر/

هجوم مستقیم به مرکز آتش چاه نفت شهر در دستور کار قرار گرفت

هجوم مستقیم به مرکز آتش چاه نفت شهر در دستور کار قرار گرفت

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: حفاری دو حلقه چاه انحرافی و هجوم مهارگران چاه 24 نفت شهر به صورت مستقیم به قلب آتش به عنوان برنامه مهار این چاه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر در اهواز، حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و مسئول عملیات مهار فوران آتش چاه 24 نفت شهر با اشاره به تلاش جمعی کارشناسان صنعت نفت برای شتاب بخشی در مهار فوران این چاه، افزود: در بررسی جوانب کار، حفاری دو حلقه چاه انحرافی برای دسترسی به چاه آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت. همچنین تلاش می شود از طریق ورود به دهانه چاه، عملیات مهار و کنترل محقق شود.

بهمنی گفت: برای عملیات حفاری جهت دار، احداث محل استقرار دستگاه های حفاری (لوکیشن) آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ایجاد سه حوضچه برای تامین آب به منظور خنک کردن محل چاه، 35 کیلومتر لوله کشی آب و جاده های دسترسی را از اقدام های در دست اجرا در موقعیت چاه 24 نفت شهر برشمرد.

وی یادآوری کرد: انتقال دو دستگاه حفاری و تجهیزات لازم به منطقه برای انجام حفاری، همچنین امکانات مورد نیاز برای خارج کردن دکل سوخته از دیگر اقدامهایی است که با تقسیم بندی کار و واگذاری مسئولیت به افراد مختلف وارد مراحل اجرایی شد.
 
در عین حال یک گروه از متخصصان و کارشناسان کنترل فوران چاه ها و اطفای حریق از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای همکاری در مهار چاه شماره 24 نفت شهر در استان کرمانشاه در غرب کشور روز دوشنبه (10 خرداد) به منطقه اعزام شدند.
 

این گروه که سرپرستی آن را رئیس سازمان کنترل فوران چاه ها و اطفاء حریق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عهده دارد، در شمار متخصصان با تجربه صنعت نفت کشور در این زمینه هستند.
 
سازمان کنترل فوران چاه ها و اطفای حریق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعالیت رسمی خود را در سال 1388 آغاز کرد و از نظر تجهیزات دارای 6 دستگاه فایرپمپ، یک کارگاه مجهز، منیفلدهای آتش نشان، 2 دستگاه بوم سیار، 21 اتاقک آتش نشانی و دیگر تجهیزات ضروری است.

این سازمان دارای تعدادی نیروی ثابت است و از همکاری نیروهای مرتبط در شرکت های بهره برداری نفت و گاز و خدمات تخصصی مناطق نفت خیز جنوب استفاده می کند.

فوران نفت و گاز و آتش سوزی در چاه 24 نفت شهر بامداد شنبه (8 خرداد) اتفاق افتاد و با توجه به ویژگی های آن قرار است با حفاری چاه های انحرافی و عملیات مستقیم روی دهانه چاه مهار و کنترل شود.
 
چاه نفتی شماره 24 نفت شهر در استان کرمانشاه ساعت 6 و 30 دقیقه بامداد شنبه (8 خرداد) هنگام حفاری دچار نشت گاز و فوران نفت و آتش سوزی شد.

در این حادثه 3 نفر از کارکنان شرکت حفاری شمال جان باختند و 12 نفر مجروح شدند.

حجم گاز خروجی از دهانه چاه و شدت آتش سوزی که ارتفاع آن تا چند ده متر می رسد در حدی است که منجر به ذوب کامل دکل و تجهیزات سرچاهی شده است. 
کد خبر 1093231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha