۱۲ خرداد ۱۳۸۹، ۱۶:۲۱

پس از تایید نتایج انتخابات/

نخستین جلسه پارلمان جدید عراق به ریاست "حسن العلوی" برگزار می شود

نخستین جلسه پارلمان جدید عراق به ریاست "حسن العلوی" برگزار می شود

پس از تایید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی تحلیلگران عراقی اصلی ترین چالش پیش روی صحنه سیاسی این کشور را نه انتخاب نخست وزیر بلکه انتخاب رئیس پارلمان و هیئت رئیسه جدید می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر،"طارق حرب" کارشناس حقوقی عراق در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط، اظهار داشت: پس از تایید نتایج انتخابات نوبت شورای ریاست جمهوری عراق است تا ظرف مدت حداکثر 15 روز نمایندگان جدید پارلمان را مکلف به برگزاری نخستین جلسه پارلمان کند.

وی تاکید کرد: البته با توجه به قانون اساسی عراق ریاست نخستین جلسه پارلمان بر عهده مسن ترین نماینده است و بر این اساس "حسن العلوی" 76 ساله این ماموریت را بر عهده خواهد گرفت.

خاطر نشان می شود، العلوی از ادبا و متفکران عراقی است که چندین کتاب نیز تالیف کرده است. وی متولد سال 1934 است که از سوی فهرست العراقیه در انتخابات شرکت کرده بود.

طارق حرب در ادامه افزود: هم اکنون اصلی ترین مسئله انتخاب رئیس پارلمان و هیئت رئیسه است که باید در جلسه نخست پارلمان که به ریاست موقت العلوی برگزار می شود، انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: انتخاب نخست وزیر چالش کنونی عراق نیست بلکه انتخاب رئیس پارلمان و هیئت رئیسه مشکل اصلی است، چه آنکه آنان باید اکثریت آرای پارلمان را که 163 رای از 325 رای است را به دست آوردند.

این کارشناس حقوقی تاکید کرد: به دست آوردن این تعداد رای در انتخاب ریاست پارلمان و هیئت رئیسه به توافق اکثریت جریان های عراقی نیاز دارد.

بر این اساس نتایج انتخابات پارلمانی هفتم مارس در عراق که در آن فهرست العراقیه با اختلافی ناچیز بالاتر از ائتلاف دولت قانون قرار گرفته بود، تایید شد. بنابر این نتایج فهرست العراقیه به ریاست "ایاد علاوی" با 91 کرسی در صدر و نوری المالکی با ائتلاف دولت قانون با بدست آوردن 89 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم با 70 کرسی و ائتلاف کردستان نیز با 43 کرسی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس قانون اساسی عراق پس از تایید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی که در هفتم مارس برگزار شد، "جلال طالبانی" رئیس جمهوری فعلی عراق، پارلمان جدید را به برگزاری نخستین جلسه در 15 روز فرا می خواند. پس از آن نخستین جلسه های پارلمان جدید با ریاست بزرگترین شخصیت پارلمان از لحاظ سنی (حسن العلوی) برگزار می شود، در این جلسات است که ریاست پارلمان و هیئت رئیسه در مهلتی 15 روزه تعیین می شوند.

بر این اساس، پس از این مرحله پارلمان فرصتی 30 روزه برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق از زمان برگزاری نخستین جلسه رسمی خود خواهد داشت.

در نهایت پس از تعیین ریاست جمهوری جدید، وی ائتلاف بزرگتر پارلمان را مامور تشکیل دولت در مهلتی 30 روزه خواهد کرد. پس از این مهلت سی روزه است که نخست وزیر و هیئت وزیران جدید عراق انتخاب شده و فعالیت چهار ساله خود را آغاز می کنند.

بر این اساس، پس از تایید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی، جریان های سیاسی عراق وارد ماراتون نفس گیر 90 روزه شده اند، که پایان موفقیت آمیز آن مصالح ملت عراق و منطقه را تامین خواهد کرد.

کد خبر 1094437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha