۲۲ خرداد ۱۳۸۹، ۸:۳۳

نظریه‌پردازان پسارفتارگرا-1

واقعگرایی درصدد ارائه مفاهیم پیشینی است

واقعگرایی درصدد ارائه مفاهیم پیشینی است

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: ریچارد اشلی با استفاده از نظریه هابرماس به باز خوانی آثار اندیشمندان واقعگرا پرداخته است و کوشیده نشان دهد واقعگرایی یک سنت بسته و یکدست نیست.

ریچارد اشلی با بررسی آثار اندیشمندان واقعگرایی مورگنتا، کنت والتس و جان هرتس می‌کوشد نشان دهد واقعگرایی یک سنت بسته و یکدست نیست و بر اساس ناسازگاری‌های درونی آن حداقل به طور بالقوه می‌توان آنرا یک سنت باز و گشوده تلقی کرد.

واقعگرایی دربردارنده وجه فنی و عملی شناخت است

اشلی می‌گوید در سنت واقعگرایی دو وجه متضاد وجود دارد که عبارتند از وجه عملی یا واقعگرایی عملی و وجه فنی یا واقعگرایی فنی.

اشلی معتقد است این دو وجه در تمام آثار واقعگرایان با میزان و درجه متفاوتی قابل مشاهده است.

بر این اساس اشلی با استفاده از آرای هابرماس و تقسیم بندی او از علایق شناختی و علوم به بررسی آثار واقعگرایان می‌پردازد.

او می‌گوید مورگنتا از یک سو به "اجماع اخلاقی" در مورد توازن قدرت، آمیختگی دانش و کنش، پویایی معنای مفاهیمی چون قدرت و منافع ملی، و لزوم درک منظور و مقصود نهفته در اعمال سیاستمداران و از سوی دیگر به وجود قوانینی عینی در سیاست و جامعه، لزوم اتخاذ نگرشی "علمی" و چارچوب نظری "منافع چونان قدرت" اشاره می‌کند.

اشلی بر این اساس نتیجه می‌گیرد که این دو موضوع به ترتیب نشانگر دو وجه عملی و فنی در اندیشه مورگنتا است.

واقعگرایی عملی از علایق شناختی متأثر است

بر اساس دیدگاه اشلی، واقعگرایی عملی از علایق شناختی عملی متأثر است و هدف آن رسیدن به فهم مشترک است. رویکرد این نوع واقعگرایی مثل علوم انسانی، رویکردی تأویلی است. 

در مقابل واقعگرایی فنی از علایق شناختی فنی متأثر است و هدف آن رسیدن به قوانینی عام و کلی برای کنترل فنی است. رویکرد این نوع واقعگرایی مثل علوم طبیعی رویکردی اثباتی است.

واقعگرایی عملی بر خصلت منحصر به فرد انسان و ماهیت ذهنی او تکیه می‌کند. از دیدگاه واقعگرایی عملی، نظام و قانونمندی زندگی اجتماعی را نمی‌توان کاملاً به قوانینی طبیعی و ابدی تقلیل داد، بلکه این نظام و قانونمندی از متن فرایند تاریخی خودسازی انسان و شکل‌گیری یک سنت مشترک برمی‌خیزد.

اشلی می‌گوید سنت واقعگرایی از دو وجه متضاد عملی و فنی تشکیل می‌شود، گو اینکه وجه فنی غالب بوده و وجه دیگر را سانسور کرده است. 

تلاش اشلی در حالی است که اندیشمندی چون جان هرتس وجه رهایی بخش را به واقعگرایی افزود.

کد خبر 1098693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha