۲۶ خرداد ۱۳۸۹، ۱۶:۰۸

دستیابی به رقم جدید رز با نام "ابری" در پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج

دستیابی به رقم جدید رز با نام "ابری" در پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج

استان تهران - خبرگزاری مهر: محقق تولید گل "رز ابری" پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کرج از دستیابی به رقم جدید رز با نام رز ابری در این پژوهشکده خبر داد.

مریم جعفرخانی کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با هدف کاهش نیاز بازار ایران به ارقام رز خارجی، اقدام به برنامه طولانی و میان مدت جهت اصلاح رزهای ایرانی و معرفی ارقام رز ایرانی برای اولین بار به دنیا کرد.

وی دستیابی به این رقم جدید گل رز را از لحاظ تجاری ارزشمند ارزیابی و عنوان کرد: روند علمی تولید این رقم جدید گل، شامل افزایش سطح پلوئیدی درغالب روشهای پلی پلوئیدی میتوزی و دو برابر نمودن تعداد کروموزوم‌های سوماتیکی با استفاده از مواد شیمیایی دارای فعالیت ضد میتوزی می باشد که در نهایت منجر به تولید واریته های جدیدی می شود.

جعفرخانی یادآور شد: تولید رقم جدید رز هگزاپلوئید با نام ابری از والد تریپلوئید با نام ایس برگ، هم اکنون مراحل ثبت را سپری می کند.

 تولید بیش از 262 ‌میلیون شاخه گل رز در ایران

این محقق با اشاره به تولید بیش از 262 ‌میلیون شاخه گل رز در ایران گفت: مساحت زیر کشت این تعداد گل رز بیش از 5 ‌میلیون مترمربع می باشد که از این میزان 5/3 ‌مترمربع را پوشش گلخانه‌ای و 1.5 ‌مترمربع را پوشش فضای باز تشکیل می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: ارقام رزی که اکنون در کشور برای تهیه گل شاخه بریده استفاده می شوند، ارقام رز وارداتی بوده که به طور معمول از کشور هلند به ایران وارد شده اند.
 
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران (ABRII) در سال 1362 به عنوان بخشی از موسسه اصلاح نهال و بذر کرج تاسیس شد و در سال 1378 به صورت مستقل در آمد. فعالیت های پژوهشی این مؤسسه بیشتر در زمینه تحقیقات مولکولی و بیوتکنولوژی گیاهی پیشرفته است.
کد خبر 1101903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha