۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۱۱

قربانی به مهر خبر داد:

آغاز رتبه بندی رشته های دانشگاهی کشور/ برترین رشته ها معرفی می‌شوند

آغاز رتبه بندی رشته های دانشگاهی کشور/ برترین رشته ها معرفی می‌شوند

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از آغاز پروژه رتبه بندی رشته های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح بهترین رشته ها در دانشگاههای مختلف معرفی می شوند.

غلامرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کار رتبه بندی رشته های دانشگاهی را آغاز کرده است که براساس آن بهترین رشته های کشور در دانشگاههای مختلف مشخص می شود.

وی اظهار داشت: در دنیا هم دانشگاهها و هم رشته های مختلف رتبه بندی می شوند و حاصل جمع رتبه بندی رشته ها رتبه بندی کلی دانشگاهها را به وجود می آورد اما در ایران به رتبه بندی رشته ها کمتر اهمیت داده شده است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: ممکن است دانشگاهی رتبه اول را در بین سایر دانشگاهها داشته باشد اما رشته ای خاص در آن دانشگاه رتبه دهم باشد اما به دلیل عدم اطلاع داوطلبان، دانشگاههای مطرح در تمام رشته ها دانشجویان خوب را جذب می کنند.

وی گفت: ما رتبه بندی رشته های دانشگاهی را از رشته ریاضی شروع کردیم برای این کار باید تمام خروجی های آموزشی و پژوهشی را در رشته های مختلف استخراج کنیم.

قربانی با اشاره به معیارهای رتبه بندی رشته های دانشگاهی گفت: در رابطه با مسائل آموزشی معیارهایی نظیر هرم اعضای هیئت علمی و نسبت استاد به دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و در رابطه با مسائل پژوهشی تعداد مقالات، تعداد قراردادهای دانشگاه با بیرون از دانشگاه، پهنای باند، تعداد کتب تخصی و تجهیزات آزمایشگاهی معیارهای بررسی رشته ها به شمار می آیند.

وی درباره زمان اتمام این طرح و اعلام رتبه بندی گفت: اتمام این طرح منوط به همکاری دانشگاهها در زمینه ارائه اطلاعات و آمار است.

کد خبر 1104630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha