۱۳ تیر ۱۳۸۹، ۱۸:۱۰

پیکر دکتر منوچهر مرتضوی به خاک سپرده شد

پیکر دکتر منوچهر مرتضوی به خاک سپرده شد

تبریز - خبرگزاری مهر: پیکر دکتر منوچهر مرتضوی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از مدیران استان، دوستداران و دانشگاهیان از مقابل دانشکده‌ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز به سمت "وادی رحمت" تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، رئیس دانشگاه تبریز ظهر یکشنبه در مراسم تشییع پیکر دکتر منوچهر مرتضوی حافظ پژوه و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه، گفت: درگذشت این استاد فرهیخته به جامعه علمی کشور و فقدان چنین عالمی فرزانه که در کنار خدمات علمی برجسته دارای سلوک ممتاز رفتاری و شجاعت و صداقت بود، ضایعه ای بس بزرگ است.

دکتر محمتقی علوی افزود: دانشگاهیان تبریز هیچگاه حرکت انقلابی او را در استعفایش از ریاست دانشگاه به خاطر هجوم ددمنشانه نیروهای ساواک به دانشگاه تبریز و شهادت تنی چند از دانشجویان فراموش نخواهند کرد.

وی با اشاره به اثرات این حرکت در پیشرفت و تداوم پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از این اقدام وی بود که استادان دیگر دانشگاه های ایران نیز استعفای دسته جمعی خود را تحویل مسئولان آن دوران دادند.

رئیس دانشگاه تبریز با یادآوری فعالیتهای علمی این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دکتر مرتضوی در طول عمر پر بار خود هیچگاه دست از فعالیتهای علمی نکشید و همواره در این عرصه حضور داشت.

دکتر مرتضوی نهم تیرماه پس از 81 سال تلاش علمی و ادبی به دلیل کهولت سن در منزل شخصی خود دار فانی را وداع گفت.

وی ریاست دانشگاه تبریز و دانشکده‌ادبیات این دانشگاه را در کارنامه فعالیت‌های خود داشت و یکی از افتخارات خطه آذربایجان و شهر تبریز بود که دارای تالیفات و آثار متعددی در حوزه شعر و ادبیات فارسی بوده و کتاب‌هایی را همچون «مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ‌شناسی»، «فردوسی و شاهنامه»، «مسائل عصر ایلخانان» و مجموعه ‌شعر «چراغ نیم‌مرده» منتشر کرده است. استاد مرتضوی دارای تالیفات ارزشمند دیگری در زمینه بررسی آثار شاعران بزرگ ایران ازجمله حافظ، مولوی و سعدی نیز بود.

دکتر منوچهر مرتضوی در سال 1308 در محله ششگلان تبریز به دنیا آمد. وی مقدمات علوم را در تبریز و تهران(دبیرستان فیروز بهرام)گذرانید و برای انجام تحصیلات تکمیلی وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و در این زمان از محضر بزرگانی چون ملک الشعرا بهار، علامه دهخدا، بدیع الزمان فروزانفر، سعید نفیسی، مجتبی مینوی، فاضل تونی، جلا الدین همایی، علی اصغر خان حکمت تلمذ نمود.

وی در سال 1337 از رساله دکتری خود با عنوان "اوضاع ادبی آذربایجان در عصر ایلخانان " به راهنمایی و مشاورت بدیع الزمان فروزانفر،ابراهیم پور داوود و مدرس رضوی دفاع کرد.

در پی حضور مرحوم پروفسور هشترودی به عنوان رئییس دانشگاه تبریز، این دانشمند برجسته برای تدریس علوم ادبی از دکتر مرتضوی دعوت به عمل آورد و ایشان با پاسخ مثبت به این تقاضا رحل اقامت در تبریز افکند تا این که در اول مرداد ماه 1343 به موجب ابلاغ وزارت فرهنگ به درجه استادی نایل آمد و در اواسط دهه چهل"موسسه تاریخ و فرهنگ ایران" را بنیاد گذارد که بعدها آثار ارزشمند بسیاری از پرتو دقت نظر و وسواس علمی پژوهشگران دانشگاه تبریز در این موسسه انتشار یافت.

کد خبر 1112047

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha