به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا سعادتمند، نقاش در بخشی از این نشست که روز گذشته، هفتم شهریور در نگارخانه ساربان برگزار شد، گفت: من از خط به عنوان یک نماد یا نشانه در خلق آثارم بهره میگیرم و به علت بازار خوب نقاشیخط به سوی این هنر جذب نشدهام.
وی درباره بازار فروش جهانی افزود: زمانی که هنرمند پرکار باشد و اثر خوبی ارائه دهد به نتیجه مطلوب اقتصادی هم میرسد. کار اصلی من نقاشی است و کارشناس اقتصاد هنر نیستم اما نکتهای که اهمیت دارد، این است که در بازارهای جهانی و حراجهای بینالمللی آثاری که از قیمت بالایی برخوردار هستند، به نوعی از فرم خطوط الهام گرفته شدهاند و یا نقاشیخط بودهاند.
روشن ضمیر، عضو انجمن خوشنویسان ایران که اثرش در نگارخانه ساربان با حفظ اصول سنتی خط نستعلیق به صورت سیاه مشقهایی با ابعاد بزرگ ارائه شده است، وضعیت بازار فروش آثار نقاشیخط را خوب ارزیابی کرد و گفت: هنرمندان نقاشیخط سعی میکنند در آثارشان فرم خطوط را ارائه دهند و آنچه دیده میشود، فرم و رنگ است. مخاطب از ترکیببندی، فرم، ابعاد تابلو و در نهایت پیامی که در اثر مستتر است، حیرت میکند. وابستگی در آثار نقاشیخط به ادبیات بسیار کمتر از کارهای خوشنویسی است.
وی نقاشیخط را سوار بر موجی دید که همراه خود گرد و غبار دارد و گذر زمان باعث زدودن این گرد و غبار میشود و ما شاهد رشدی بالنده در آینده نقاشیخط خواهیم بود.
پیمان پیروی از دیگر نقاشان این حوزه نیز در ادامه نشست ابراز داشت: نقاشیخط جای پیشرفت دارد و با توجه به اتفاقات اخیر و حراجیهای بینالمللی نقاشیخط آینده درخشانی را پیش رو دارد.
وی با اشاره به حضور پر رنگ جوانان در این حوزه عنوان کرد: هنرمندان قشر مظلومی هستند و اولین حمایت از هر هنرمند خرید اثر هنریش است. هنرمندان هیچ تریبونی برای بیان مشکلاتشان ندارند. تریبون هنرمند بومش است که در آن درد دلهایش را به تصویر میکشد.
بهرام حنفی از دیگر هنرمندان حاضر در نمایشگاه نگارخانه ساربان که کار بداههای را برگرفته از حرکتها و پتانسیلهای موسیقی و شعر به معرض تماشا گذاشته است، در تصدیق نظرات هنرمندان دیگر توضیح داد: بعد از فضایی که توسط علیرضا سمیع آذر (مدیر سابق مرکز هنرهای تجسمی) ایجاد شد، هنر ایران در بازارهای جهانی و حراجهای بینالمللی کریستی و بونامز و... قد علم کرد. بازار اقتصاد هنر داغ شد هرچند که بعضی از دوستان در این عرصه تنها بازار را می بینند و بس.
وی افزود: خط پتانسیلهای زیادی در بخش گرافیک و نقاشیخط برای ارائه دارد و به عبارتی میتوان گفت نقاشیخط یک نقاشی اکسپرسیونیستی فیگوراتیو از خط است. نقاشیخط پدیدهای است با سن کم. پس بگذاریم این کودک نوپا بزرگ شود و سپس او را به قضاوت بنشینیم.
صادق تهرانی که اثرش در این نمایشگاه از واژگان ادبی و شعر بیبهره نیست، گقت: نقاشیخط با توجه به اهمیتی که در حراجهای بین المللی به دست آورده در داخل نیز موقعیت بسیار والایی پیدا کرده است ولی نیل به این توفیق نباید باعث انحراف ذهن هنرمند شود.
وی درباره جایگاه نقاشیخط اضافه کرد: من جایگاه فعلی به دست آمده در نقاشیخط را کمتر از مجسمه سازی و نقاشی نمیبینم. در این نمایشگاه سه نسل هنرمندان معاصر نقاشیخط در کنار هم جمع شدهاند و این فرصتی برای محک زدن هنرمندان جوان است و حتی تلنگری برای هنرمندان پیشکسوت تا دچار تکرار نشوند.
نمایشگاه نقاشیخط سه نسل معاصر ایران تا نهم شهریور در نگارخانه ساربان واقع در خیابان شهید صابونچی (مهناز)، خیابان مهاندوست، پلاک 8 دایر است و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 شب از این آثار دیدن کنند.
نظر شما