۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۸:۳۷

نیویورک تایمز:

سیاست اوباما در قبال ایران قابل درک نیست/ خصومت ورزی نتیجه ای ندارد

سیاست اوباما در قبال ایران قابل درک نیست/ خصومت ورزی نتیجه ای ندارد

یک روزنامه غربی با اشاره به برنامه های دولت آمریکا برای مهار ایران هسته ای نوشـت : سیاست های باراک اوباما در قبال ایران قابل درک نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در مطلب خود می نویسد: "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا دقیقا هفته گذشته اعلام کرد: زمانی که رهبری جهانی ما امری ضروری بود جهان وارد یک موقعیت آمریکایی جدید شد.

به نوشته نیویورک تایمز، این سخنان هر چند می تواند برای برخی در آمریکا خبرهای خوشایندی محسوب شود، اما زمانی که از رهبری سخن می گوئیم این امر شامل شفافیت نیز می شود و در مورد ایران و برنامه هسته ای این کشور دلایلی وجود دارد که بگویئم دولت اوباما در مسیر سردرگمی قرار دارد.
 
این روزنامه در ادامه به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و همچنین ادعاهای برخی منابع غربی و صهیونیستی در این مورد که تهران تا ساخت اولین بمب اتم خود یک سال فاصله دارد اشاره کرده و می نویسد : با وجود این گزارش ها سیاست آمریکا در برابر ایران را به سختی می توان قبول کرد.
 
نیویورک تایمز می نویسد : هر چند آمریکا اخیرا فشارهای خود را علیه ایران افزایش داده، اما با این وجود و یا حتی اگر آمریکا مسیر دیپلماتیک را برای حل این موضوع انتخاب کند بازهم ابهاماتی درخصوص سیاست های واشنگتن در قبال تهران وجود دارد.
 
به نوشته این روزنامه، اوباما در یک ماه اخیر سخنرانی های متعددی داشته اما به سختی می توان فهمید که آیا منظور وی ایران بوده یا خیر و حتی نزدیکان به شخص رئیس جمهور آمریکا نیز هنوز درباره انگیزه و برنامه های وی در خصوص ایران دچار ابهام و سردرگمی هستند.
 
در اوایل ماه آگوست اوباما در نشستی با روزنامه نگاران در کاخ سفید درباره سیاست های خود در قبال ایران صحبت کرد اما وقتی به طور دقیق به سخنان او نگاه می کنیم می بینیم که سیاست جدیدی وجود ندارد و در دست دیگر او برنامه هایی هستند که همگی خصومت آمیز بوده و امیدی به راهگشا بودن آنها نیست.
 
در همین رابطه یک دیپلمات ارشد اروپایی که بر اساس مدارک مستقل خود صحبت می کرد، گفت: برنامه های آمریکا در مورد ایران غیرشفاف هستند. در این موقعیت هر گامی از سوی ما که موجب ایجاد ابهام برای ایران در مورد اهداف ما شود خطرناک خواهد بود.
 
این روزنامه در ادامه به سخنان اخیر افرادی چون "لئون پانتا" رئیس سیا، "مایکل مولن" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی در خصوص امکان حمله به ایران اشاره کرده و می نویسد : در خصوص این سخنان از "جورج پرکویچ" معاون بخش مطالعات و مدیر سیاست های هسته ای موسسه بین المللی کارنگی در مورد کارآمد بودن سیاست های آمریکا در قبال ایران سوال شد که وی در پاسخ گفت : این سیاست ها هیچ تاثیری بر روی ایران ندارند. برای من روشن است که این سیاست ها به مراتب تاثیر کمتری بر تهران در مقایسه با سخنان یک منتقد در خصوص دولت اوباما در یک رادیوی محلی بر جامعه آمریکا دارد. شاید این موضوع برای آمریکا مورد علاقه باشد که در برخورد با ایران از نیروی مورد اطمینان استفاده کند اما به اعتقاد من آمریکا چنین امکانی را ندارد.
کد خبر 1151591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha