۱۱ مهر ۱۳۸۹، ۸:۳۲

علیزاده:

نیازی به واردات برنج نیست

نیازی به واردات برنج نیست

ساری - خبرگزاری مهر: دبیر انجمن برنج کشور گفت: با حمایت از توسعه کشت ارقام پرمحصول نیازی به واردات برنج به کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مهر در بابل، جمیل علیزاده شایق شامگاه شنبه در نشست مشترک اعضای اتحادیه برنج استانهای لرستان، گیلان و مازندران در مدیریت جهاد کشاورزی بابل اظهار داشت: باتوجه به اینکه انجمن برنج کشور یک تشکلی مردمی و غیردولتی است، افزود: در 10 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای کاهش نوسانات برنج شده و در حال حاضر این انجمن تعامل بسیار خوبی با تشکل‌های دولتی و غیردولتی دارد.

وی بیان داشت: انجمن برنج کشور برای کمک به اعتلای وضعیت برنج در داشت، کاشت و برداشت تشکیل شد و در 10 سال گذشته گام‌های بسیار مثبتی برای ساماندهی وضعیت برنج در کشور برداشت.

دبیر انجمن برنج کشور راه‌اندازی شرکت تعاونی تولید و کارخانجات برنج صنایع جانبی شمال کشور را یکی از اقدامات انجمن برنج ایران برشمرد و افزود: این انجمن بسیار ضعیف عمل کرده و در حالیکه می‌توانست بیشتر کارخانه‌داران شالیکوبی که به صورت مستقل فعالیت کرده و صرفا به فکر منافع شخصی خود بودند ساماندهی کرده و به کارخانه‌داران شمال کشور کمک کند که چندان موفق نبود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انجمن برنج کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اصلاح ساختار کارخانه‌های شالیکوبی و رفع عیوب آنها را در دست اقدام دارد، افزود: درصدد هستیم کارخانه‌های فرسوده را از رده خارج کرده و مجوز احداث کارخانه‌های جدید را صادر کنیم تا این کارخانه‌ها صنایع و ادوات ماشینی داشته در صادرات و واردات برنج هم نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران سالانه با کمبود 500 هزار تن برنج در کشور مواجه است، افزود: با حمایت از توسعه کشت ارقام پرمحصول و خرید تضمینی برنج این کمبودها جبران شده و نیازی به واردات برنج از خارج از کشور نیست.

علیزاده شایق از برگزاری چهاردهمین همایش برنج کشور در دانشگاه منابع طبیعی ساری خبر داد و افزود: این همایش به منظور ارائه آخرین دستاوردها و نوآوری جدید صنایع وابسته برنج نهم و دهم اسفند ماه با همکاری انجمن برنج ایران، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری مازندران در دانشگاه منابع طبیعی ساری برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بابل سنتی بودن کارخانه‌های شالیکوبی و افزایش ضایعات و خرده برنج را از مشکلات اساسی کشاورزان بابل برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه میزان خرده برنج از حد متعارف بسیار بالاتر است باید با مدرن کردن کارخانه‌های شالیکوبی این ضایعات را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: شهرستان بابل دارای 277 کارخانه شالیکوبی است که بیشتر این کارخانه‌ها بیش از 30 سال قدمت دارند و در حال حاضر ضایعات برنج حدود 25 درصد است که باید به پنج درصد کاهش دهیم.

غلامی تجمیع کارخانه‌های شالیکوبی را برای خرید شلتوک و ورود به بازار مصرف را از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: با این عمل درصدد هستیم تولید، توزیع و مصرف را در راستای هدفمند قرار دهیم.

شهرستان بابل یکی از شهرهای مرکزی مازندران است که بر اساس آخرین تصمیمات کشوری دارای هفت شهر،13 دهستان و 544 روستا و آبادی است.

کد خبر 1163232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha