به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا سمیعآذر، کارشناس و منتقد هنر در نشستی که برای نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" عصر روز گذشته، 19 مهر در نگارخانه ماه مهر برگزار شد، گفت: مشخص است که نقاشی ایرانی در سالهای اخیر پیشرفت محسوسی کرده است. کیفیت کارها با درنظرگرفتن سن هنرمندان خیره کننده است. این نمایشگاه هرکجا برگزار شود، سطح بالایی را نشان میدهد.
وی درباره وضعیت نقاشی در سالهای اخیر عنوان کرد: نقاشی جوانان مرزهای آکادمیک را طی کرده است و نوع نقاشی که جریان قالب مملکت را ارائه میکند، نیست. آنچه به عنوان قواعد فرم هنری میشناسیم در خیلی از کارها نادیده گرفته شده و نقاش مسیر آزادتری را طی میکنند.
سمیعآذر سپس به سنتشکنی نقاشان جوان اشاره کرد: سنتشکنی و خروج از چارچوبها ویژگی بارز نقاشان جوان است. نقاشیهایی که میبینیم برخلاف آنچه در دانشکدها تدریس میشوند، هستند. واقعیت این است که در دانشکدههای هنری فهم مدرنیستی از نقاشی تدریس میشود درحالی که نقاشان ما از این راه فراتر رفتهاند.
این کارشناس هنری در بخش دیگری از این نشست نقاشیهای جدید را شخصی ارزیابی کرد: نقاشیهای جدید خیلی شخصی شدهاند. البته بدون گرفتن آمار دقیق، احساس میکنم، دختران خیلی زیاد نقاشی را وسیلهای برای گفتگوی شخصی تبدیل کردهاند و بیشتر به جای اینکه یک حس عمومی انسانی را مطرح کنند دغدغه شخصی خود را در کارها میکشند.
سمیعآذربا بیان اینکه بیشتر آثار هنرمندان جوان فیگوراتیو با پس زمینه اجتماعی هستند، گفت: اشاراتی در کارها هست که از زمینه اجتماعی و تاریخی آثار خبر میدهند. چهرههای اغراق شده، دگرگون شده و عصیانی که خیلی وقتها خویشتن هنرمند هستند در نقاشیها نمایان شدهاند.
وی افزود: در این نقاشیها خیلی زیاد یک فیگور تنها دیده میشود که در یک وضعیت ناهنجار ظاهر شده و به نظر میرسد حالت عصیان، اغراق و دفرمه شدن صورت از عدم سامان ذهنی هنرمند خبر میدهد و جوانان، نقاشی را رسانهای برای بیان تضادگونه تبدیل کردهاند.
سمیعآذر همچنین در پاسخ به سوالی در مورد معیار قضاوت آثار هنری توضیح داد: دیگر مثل سابق نمیتوانیم با معیارهای کم و بیش تدوین شده کارها را ارزیابی کنیم. آثار مدرن و آبستره براساس قواعد فرم و رنگ قابل تشخیص هستند اما الان که این معیارها تعمدا نادیده گرفته میشود و نقاشان آثار را روی نوعی ساختارشکنی در فرم، نادیده گرفتن قواعد بیان تصویری و شمایل شکنی قرار دادهاند، چگونه میتوان از اجرای قدرتمندانه فرم یا ارائه بینقص شمایل و استفاده خلاقانه از عوامل بصری شکلی صحبت کرد؟
وی در توضیح این مسئله اظهار کرد: گاه همان وضعیت ناهنجار، شکسته شده و بهم ریختهای که یک اثر را نابسامان، ناهماهنگ و درهم ریخته میکند، ایده اصلی اثر است و نمیشود آن را به اتهام این ضعفها، ضعیف قلمداد کرد. پس در فضای هنری معاصر که معیارهای هنری دیگر، جهانی نیستند و شخصی شدهاند، نمیشود قضاوتی روشن و قابل استفاده را اعمال کرد.
این منتقد هنری نقاشی جوانان ایران را جریانی دانست که روی موج جدید سوار شده است و در ادامه گفت: درصد بالایی از آثار جوانان، فیگوراتیو هستند که ضربه قلمهای سرسری و روانی دارند. هرکاری به شکلی حامل پیام شخصی هنرمند است. دغدغه فرم و ترکیب اهمیت خود را از دست داده و بیانگری مهم شده است. در واقع نقاشی ایرانی یک اکسپرسیونیسم جدید است.
سمیعآذر در مقایسه نقاشان نسل قبل و فعلی ابراز کرد: یک واقعیت تاریخی، جنسیتی، اجتماعی و سیاسی در کارها دیده میشود. در نقاشیهای اساتید نسل قبل زنانه و مردانه بودن کارها را نمیتوانیم بفهمیم اما در کارهای نسل جدید این جنبهها کاملا مشهود است. مقیدبودن به ساختار فرم و درس نقاشی را کاملا رعایت کردن الان تخفیف پیدا کرده است.
الهه جواهری، مدیر نگارخانه الهه و دبیر اجرایی نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" در بخشی از این نشست گفت: ارتباط با هنرمندان جوان همیشه دغدغه ما بوده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایشگاه سالانهای از آثار افراد 20 تا 30 ساله داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مهر ماه سال قبل فراخوان نمایشگاه منتشر و 700 اثر دریافت شده است، گفت: آثار طی دو مرحله داوری و در نهایت 92 هنرمند انتخاب شدند که از آنها خواستیم آثار خود را ارسال کنند. کارها میان سه نگارخانه تقسیم شد و 32 اثر در نگارخانه الهه، 20 تابلو در نگارخانه والی و 40 اثر در نگارخانه آریا به نمایش گذاشته شد.
جواهری همچنین گفت که قیمت آثار از 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است و تاکنون 20 تابلو به فروش رفته. نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" تا 26 مهر در نگارخانههای الهه، آریا و والی به معرض دید عموم گذاشته شده است.
نظر شما