به گزارش خبرنگار مهر، نویسنده در این کتاب نظریههای بنیادینی را برگزیده است که میتوانند نمونههایی باشند برای چهار درک هنری متفاوت هنرمند، اثر، مخاطب و جامعه. وی سعی کرده است ادعاهای هر یک از این گروهها را در رابطه با جوهر هنر و کارکرد آن توضیح دهد.
کتاب "نظریههای ادبیات و نقد" در 5 بخش و 16 فصل نگاشته شده است که عنوان برخی از فصلهای آن عبارتند از اکسپرسیونیسم، نقد نو، ساختارگرایی و بعد از آن، نظریههای مخاطب محور، ادبیات و حقیقت و همچنین داوریهای زیبایی شناختی.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: به موجب نظریههای مخاطب محور، هر نظریه ادبی که برای مخاطب نقشی قائل نباشد اعتباری نخواهد داشت. برخی از نظریههای مخاطبگرا، تاثیر عاطفی اثر ادبی بر مخاطب را اساس تعریف خود از هنر قرار میدهند و ارزش آن را نیز در همین عاطفه جستجو میکنند. ویژگی مشترک گروه دیگر از نظر یهها، رویکرد آنها به مخاطب است در پیوند با مسئله معنا. معنای اثر به کمک مخاطب کامل میشود؛ از همین رو مخاطب در موضع انفعالی نبوده و نقش معناساز ایفا میکند.
برنا موران از پیشروان نقد ادبیات مدرن ترکیه است. او با انتشار "نظریههای ادبیات و نقد" به سال 1972 در مرکز توجه صاحبنظران قرار گرفت و نشان علمی بنیاد زبان ترک پیآمد انتشار همین اثر است.
کتاب "نظریههای ادبیات و نقد" با شمارگان 1100 نسخه در 407 صفحه و به قیمت 7500 تومان منتشر شده است.
نظر شما