۲۵ مهر ۱۳۸۹، ۱۲:۰۲

دو اثر تاریخی گلستان مرمت شدند

دو اثر تاریخی گلستان مرمت شدند

گرگان - خبرگزاری مهر: خانه تاریخی مفیدیان و میل تاریخی رادکان دو اثر تاریخی و قدیمی استان گلستان مرمت و بازسازی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، میل رادکان در استان گلستان و درجنوب شهرستان کردکوی در روستای رادکان قراردارد و متعلق به قرن 5 هجری قمری و با شماره 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت خانه تاریخی مفیدیان که در سال 80 به شماره 5423 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ، از سال 1383 آغاز شده است.

کارشناس مرمت بناهای تاریخی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: عملیات و برنامه های مرمتی و حفاظتی و بازسازی ساختمان جنوبی خانه مفیان درسال 1388و با اعتبار حدود250 میلیون ریال انجام شد.

حسین دباغ افزود: این مرمت شامل برچیدن بخشهای آسیب دیده و مرمت و استحکام بخشی سقف و پوشش ، جرزها و اندودهای بنا، برچیدن بخشهای الحاقی و احیای لایه ها وب خشهای تاریخی بنا، اجرای زیر زمین در طبقه همکف ضلع غربی ساختمان جنوبی، ساخت درهای چوبی بنا مطابق با الگوه های قدیمی، کفسازی داخلی ، اجرای زیر سازی بدنه های داخلی با گچ خاک است.
 
وی ادامه داد: در سال 1389 ادامه مرمت ساختمان جنوبی بنا نیز در حال انجام است که شامل اجرای زیر ساختهای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ، مرمت تیرو تخته های چوبی کف اتاقها ، اجرای رنگ آمیزی درهای چوبی ، اجرای سفیدکاری ، بندکشی جرزهای آجری است.
 
این کارشناس خاطر نشان کرد: این بنا در تملک اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و دارای کاربری اداری و به عنوان پایگاه پژوهشی دیوار بزرگ گرگان در حال بهره برداری است.
 
دباغ یادآور شد: خانه مفیدیان از آثار مربوط به دوره قاجاریه است که در بافت قدیم گرگان ، خیابان سرخواجه، خیابان هفت دستگاه ، محله شازده قاسم قراردارد.
 
وی گفت: خانه مفیدیان شامل سه ساختمان با سازه آجری و بندکشی شده و اندود گچی است، ساختمان اصلی مجموعه درجنوب وساختمان خدمه و مطبخ در شرق به صورت دو طبقه و ساختمان شمالی به صورت یک طبقه و دارای پوشش شیروانی با چوب وسفال اجرا شده است و ساختمان جنوبی دارای سه وچهاردری های چوبی است و بخشهایی از طبقه همکف در دوره پهلوی تغییر کرده است.
 
درزیر شیروانی این بخش از مجموعه کتیبه هایی با خط نستعلیق و نسخ شامل آیات و وروایات و اشعار وجود دارد و قسمتی ازطبقه همکف ساختمان جنوبی خالی و به صورت انباری است و سردابه مجموعه در زیراتاق وسط درساختمان شمالی واقع شده است که حیاط آن آجر فرش و دارای گل، باغچه، حوض و کانال آبرو است.
 
براساس اعلام میراث فرهنگی گلستان، راستای اقدامات حفاظتی و مرمتی سال های قبل،کار مرمت و ساماندهی بنای تاریخی در سال جاری نیز در دستور کار قرار گرفت که بدنه بیرونی و گنبد رک طی دوماه در فصل تابستان مرمت شد.
 
برنامه های حفاظت و مرمت میل رادکان در سال1389 با اعتبار300 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد که شامل عملیات اجرای داربست در بیرون میل ، تهیه مصالح ، تهیه مواد ضد رطوبت ، پاکسازی بدنه و پوشش بیرونی گنبد رک ، مرمت بخشهای تخریب شده پوشش گنبد بوده است.

 میل رادکان بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده ودارای پلان مدور به قطر داخلی6 متر و ضخامت 174.7 سانتیمتر و به ارتفاع 24.90 متراست، پوشش بنا به صورت دوپوسته بوده که پوسته داخلی به صورت تخم مرغی وپوسته دوم (بیرونی)به صورت رک و سازه بنا آجری با ملات گچ است.ورودی آن در ضلع جنوبی و دارای کتیبه به خط کوفی تزیینی بوده هرچند درگذشته های دورتخریب شده است. 
کد خبر 1172422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha