۲۵ مهر ۱۳۸۹، ۱۴:۰۹

طاهری :

ایزوایکو جانشین قرارگاه خاتم‌الانبیا در پارس جنوبی شد

ایزوایکو جانشین قرارگاه خاتم‌الانبیا در پارس جنوبی شد

مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی از مذاکره با شرکت آرامکوی عربستان برای اجرای پروژه مشترک نفتی در خلیج فارس خبر داد و گفت: ایزوایکو جایگزین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در فاز 15 و 16 پارس جنوبی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طاهری مطلق امروز در نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون اجرای پروژه های صنایع نفت و گاز در بخش فراساحلی به مرحله خودکفایی رسیده ایم، گفت: در حال حاضر شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران تنها مجموعه متخصص در اجرای پروژه های دریایی در سطح منطقه خلیج فارس است.

وی با اشاره به وجود 55 درصد ذخایر نفتی جهان در آبهای خلیج فارس و 40 درصد ذخایر گازی جهان در میدان پارس جنوبی، تصریح کرد: وجود این ذخایر هیدروکربوری پتانسیل قابل توجهی برای اجرای پروژه های مختلف فراساحلی فراهم کرده است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی در 35 ماه، اظهار داشت: هر روز تاخیر در پارس جنوبی منجر به عدم النفع هشت میلیون دلاری در این حوزه گازی می شود.
 
این مقام مسئول همچنین از راه اندازی 2 پایگاه جدید دریایی به منظور پشتیبانی فعالیتهای نفت و گاز در خلیج فارس خبر داد و افزود: از ابتدای سالجاری با امضای قراردادهای جدید حجم پروژه های در دست اجرای تاسیسات دریایی به دو برابر افزایش یافته است.
 
طاهری با تاکید بر اینکه هم اکنون این مجموعه 10 میلیارد دلار پروژه های مختلف نفت و گازی در بخش فراساحل در دست اجرا دارد، یادآور شد: به منظور توسعه و شتاب در روند اجرای پروژه های دریایی به زودی بزرگترین کشتی لوله گذاری دریایی به آبهای خلیج فارس وارد می شود.

اجرای 600 میلیون دلار پروژه نفتی در هند، نیجریه و روسیه
 
این مقام مسئول درباره پروژه های بین المللی شرکت تاسیسات دریایی با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود 600 میلیون دلار پروژه نفت و گاز در کشورهای مختلف در حال اجرا است، گفت: تاکنون طرحهای فراساحلی در کشورهای هند، نیجریه و روسیه اجرایی شده است.
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به اجرای 140 کیلومتر لوله گذاری دریایی در پروژه گازی المپیای روسیه، تصریح کرد: همچنین هم اکنون مذاکراتی با مقامات ونزوئلا برای اجرای طرحهای فراساحلی در حال انجام است.
 
وی با اعلام اینکه این احتمال وجود دارد که برای اجرای پروژه های مختلف نفت و گاز ونزوئلا با برخی از شرکتهای داخلی و خارجی کنسرسیومهایی ایجاد شود، بیان کرد: اخیرا دفتر تاسیسات دریایی در کاراکاس تاسیس شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در طرحهای فراساحلی ونزوئلا ریسک سرمایه گذاریها در نظر گرفته می شود، بیان کرد: با وجود تمامی اقدامات انجام شده در شرایط فعلی جای تاسیسات دریایی در ونزوئلا محکم نشده است.
 
وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر از تایید صلاحیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی برای اجرای طرحهای فراساحلی توسط آرامکوی عربستان سعودی خبر داد و گفت: مذاکراتی برای حضور غیر مستقیم در طرحهای نفت و گاز عربستان انجام شده است.
 
جبران تاخیرها در توسعه میدان مشترک نفتی فروزان
 
طاهری در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک نفتی فروزان، توضیح داد: اجرای این پروزه نفتی در سالهای گذشته با تاخیرهایی همراه بود اما هم اکنون شرایط اجرای این طرح به طور کامل تغییر کرده است.
 
مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به اینکه با حمایت شرکت ملی نفت ایران قصد جبران عقب ماندگی ها در توسعه این میدان مشترک نفتی هستیم، تبیین کرد: در 2 ماه گذشته تاکنون رویکرد کارفرما نسبت به اجرای این پروژه به طور کامل تغییر کرده است.
 
وی با اشاره به آغاز کوتینگ و پوش گذاری لوله های طرح توسعه میدان مشترک نفتی فروزان در بندر ماهشهر، تاکید کرد: پیش بینی می کنیم تا دو ماه آینده لوله گذاری دریایی این پروژه نفتی در خلیج فارس آغاز شود.
 
ایزوایکو جانشین خاتم الانبیا در پارس جنوبی شد
 
به گزارش مهر، وی در ادامه با بیان اینکه با تصمیماتی که گرفته شد کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی شده است، بیان کرد: خروج قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مشکلی در ادامه روند توسعه این پروژه مشترک گازی به وجود نمی آورد.
 
طاهری با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی کالا و تجهیزات این 2 فاز پارس جنوبی تامین شده است، بیان کرد: همچنین اخیرا قرارداد چهار فاز پارس جنوبی تعدیل شده است.
 
وی در ادامه با اعلام اینکه هم اکنون تاسیسات دریایی بزرگترین ناوگان حفاری دریایی خلیج فارس را در اختیار دارد، اظهار داشت: در شرایط فعلی تعداد 11 دستگاه دکل خشکی و دریایی در ناوگان حفاری این مجموعه مشغول به کار است.
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی همچنین از تکمیل لوله گذاری دریایی فاز 12 پارس جنوبی تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و یادآور شد: هم اکنون عملیات لوله گذاری 450 کیلومتر لوله گذاری بزرگترین فاز پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس در حال انجام است.
کد خبر 1172680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha