۹ آبان ۱۳۸۹، ۹:۲۶

یگانه‌دوست در گفتگو با مهر:

بارها برای عکاسی از حج دستگیر شدم و کتک خوردم

بارها برای عکاسی از حج دستگیر شدم و کتک خوردم

عکاس مراسم حج در دهه‌های 40 و 50، عنوان کرد که در آن سال‌ها شرایط سختی برای عکاسی حاکم بود و به همین دلیل بارها درحین عکس گرفتن دستگیر شده و کتک خورده است.

منوچهر یگانه‌دوست عکاسی که قرار است آثارش از زیارت خانه خدا در دهه 40 و 50 در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته شود، به خبرنگار مهر گفت: الان شرایط عکاسی از مراسم حج بسیار راحت‌تر شده است. در آن سالها به این صورت نبود و اگر پلیس می‌دید که درحال عکاسی هستید جلوی شما را می‌گرفت. من برای گرفتن این عکس‌ها بارها توسط پلیس دستگیر شدم و کتک خوردم با اینهمه بازهم به کارم ادامه دادم.

وی سپس به تفاوت عکس‌های آن دوران و دوره فعلی پرداخت: عکس‌های من بسیار قدیمی هستند چون در آن زمان که ما به حج می‌رفتیم هتل  و ... نبود و اطراف خانه خدا اینهمه ساختمان وجود نداشت. محل سکونتمان هم خاکی بود اما الان اطراف خانه خدا هتل و ساختمان‌های مجهز ساخته شده است. درعین حالیکه چادرهای راحتی هم وجود دارد. به همین دلیل عکس‌های من با عکس‌هایی که از موقعیت فعلی مکه گرفته شده است، بسیار تفاوت دارد.

یگانه دوست با بیان اینکه بیش از 40 عکس را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارد، ابراز کرد: من بارها به زیارت رفتم و هربار عکاسی کرده‌ام. تعداد عکس‌هایی که از این مراسم گرفته‌ام بسیار زیاد هستند منتهی همه آنها جنبه خبری و مستند دارند.

این عکاس درباره مستند بودن عکس‌هایش عنوان کرد: این عکس‌ها از زاویه‌ای گرفته شده‌اند که حرکت زوار، نماز خواندن، سخنرانیها و بازدید مقامات را نشان می‌هد برای همین خبری و مستند هستند. البته فیلم‌هایی هم از این مراسم دارم. نه تنها آنها را بلکه خیلی از عکس‌ها را نشان نداده‌ام.

یگانه‌دوست همچنین از اهدای عکس‌هایش به سازمان حج و زیارت خبر داد: چون مکان مناسبی برای آرشیو آثارم نداشتم، مقدار زیادی از عکس‌هایم را به سازمان حج و زیارت اهدا کردم تا لااقل از سالم ماندن آنها مطمئن باشم.

وی درباره نحوه عکاسی از مراسم حج گفت: همیشه سعی می‌کنم در آثارم بعد معماری، زاویه دید، افق و جهت نور را درنظر بگیرم اما یکی از نکاتی که در چنین فضاهایی وجود دارد، این است که گاهی یک موضوع به دل شما می‌نشیند و دوست دارید عکاسی کنید. در عکاسی از خانه خدا هم همین است.

یگانه‌دوست درسال 1319 در تهران متولد شد. وی از 13 سالگی در لابراتوار عکاسی مشغول به کار شد و پس از آن در اسپرت فیلم مشغول به کار شد. عکس‌هایی از تهران قدیم، عکسبرداری از سدهای تهران (به سفارش سازمان برنامه و بودجه سابق)، عکس‌های هوایی، زمینی و دریایی از کرانه‌های ارس تا سواحل خلیج فارس (حاصل 10 سال فعالیت در سازمان بنادر و کشتیرانی) و عکس‌های خبری و عمرانی و ورزشی از جمله فعالیت‌های وی است.

نمایشگاه آثار منوچهر یگانه دوست به مناسبت موسم حج از دوشنبه، 17 آبان تا 13 آذر در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره 74 برگزار می‌شود.

کد خبر 1180948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha