۹ آبان ۱۳۸۹، ۱۷:۵۳

حمید یزدانی:

نمایشگاه یادگارهای کودکانه سندی از فرهیختگی ایرانیان است

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: نمایشگاه یادگارهای کودکانه نشان دهنده گوشه ای از فرهیختگی ایرانیان و فرهنگ و تمدن ایران باستان است.

به گزارش خبرنگار مهر در شاهرود، حمید یزدانی بعد از ظهر یکشنبه در آیین گشایش نمایشگاه یادگارهای کودکانه در موزه شاهرود اظهار داشت: این نمایشگاه حاوی 129 شیء تاریخی است که برخی از آنها به لوح های گلی مدرسه ای در هزاره های گذشته اختصاص دارد و بیانگر توجه ایرانیان به آموزش فرزندان است.

وی نکته قابل توجه بر روی این لوح های گلی را وجود آثار غلط گیری استاد بر روی لوح دانش آموز عنوان کرد و افزود: ایرانیان علاوه بر آموزش، به شیوه های بازی و سرگرمی کودکان خود نیز توجه ویژه ای داشته اند که این مورد به خوبی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه با بازدید از آثار این نمایشگاه به ایرانی بودن خود بیشتر از گذشته افتخار می کنیم، گفت: زمانی که در سالهای دور خونریزی و آدمکشی افتخار محسوب می شد نیاکان فرهیخته و دانشمند ما با استفاده از فکر پویا و تدبیر خود بر دنیا حکومت می کردند.

یزدانی افزود: آثار تاریخی به جای مانده از قرون گذشته ثابت می کند که ایرانیان در دورانی که زنده به گور کردن دختران افتخار بوده است، برای دختران خود دوره های آموزشی ویژه از جمله آشپزی، خانه داری و ... داشته اند.

وی گفت: ایرانیان به دلیل برخورداری از ذهن پویا، به محض ورود دین اسلام جزء اولین هایی بودند که به دین محمدی(ص) روی آوردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه این نمایشگاه برای اولین بار در ایران و حتی جهان در موزه سمنان و در حال حاضر در موزه شاهرود برپا شده است، تاکید کرد: دانش آموزان و نسل جوان در فرصت باقی مانده به طور ویژه از نمایشگاه یادگارهای کودکانه دیدن کنند.

امام جمعه شاهرود نیز در این آیین با اشاره به تحول ایجاد شده در میراق فرهنگی استان سمنان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، یکی از مهم ترین دستگاههای دولتی و می تواند منشا رشد ، گسترش و تحول باشد.

حجت الاسلام محمود ترابی با تاکید بر اینکه توجه به ریشه های تاریخی و معنوی، موجب می شود تا گام های استوارتری برای آینده برداشته شود، اظهار داشت: توجه به ریشه های تاریخی در تبیین افق های روشن آینده موثر است.

وی با بیان اینکه ملت ایران اصیل بوده و هست، افزود: هیچ ملتی در دنیا به اندازه ایران با هجوم نیروهای بیرونی مواجه نبوده اما این در حالی است که ایرانیان از همه این حوادث سربلند بیرون آمده و فشارهای خارجی را تحمل کرده اند.

امام جمعه شاهرود ویژگی اساسی ملت ایران را الهام بخش بودن عنوان کرد و گفت: ایران در دوران شکوه و اقتدار خود، در جهان محور و تاثیر گذار بوده است.

وی علت وجود نگرانی از ملت ایران را وجود این ویژگی دانست و افزود: اعراب می ترسند ایران جایگاه الهام بخش خود را در دنیا پیدا کند و محور زندگی جدید شود که خوشبختانه این امر در حال تحقق است.

ترابی گفت: اگر ایران سابقه تاریخی درخور توجهی دارد، شیرین ترین تاریخ این ملت به زمانی بر می گردد که اسلام را پذیرفت و مرحله اساسی تجلی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. 

کد خبر 1182150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha