۱۳ آبان ۱۳۸۹، ۱۵:۴۶

شهین اعوانی:

نسبت فلسفه اسلامی و عمل دغدغه ماست

نسبت فلسفه اسلامی و عمل دغدغه ماست

معاون پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بااشاره به اینکه قرار نیست که درهمایش روز جهانی فلسفه، فلسفه به صورت انتزاعی مطرح شود گفت: فلسفه اسلامی در حوزه نظر کارکرد خوبی داشته است اما در حوزه عمل کارکرد خوبی نداشته است که جای کار بیشتر دارد.

 به گزارش خبرنگار مهر، نشست "شمایل شکنی در هنر اسلامی و مسیحی" با سخنرانی شهین اعوانی، امیر نصری و علی محمد صابری عصر دیروز چهارشنبه 12 آبان در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر شهین اعوانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در گزارشی به فعالیتهای انجام شده در خصوص همایش روز جهانی فلسفه پرداخت و گفت: چرا روز جهانی فلسفه باید داشته باشیم؟ مگر هر علمی روز جهانی دارد و چرا یونسکو به فلسفه اهمیت نشان داده است .

وی افزود: یکی از دغدغه‏های یونسکو این است که علوم انتزاعی و دارای تاریخ تحول طولانی که توان تأثیر گذاری دارند، به طور عملی و کاربردی روی زندگی مردم اثر بگذارند.

معاون پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: قبل از یونسکو، فدراسیون جهانی فلسفه، روزفلسفه را اجرا می‎کرد. اما از سال 2002 یونسکو پیشنهاد داد که این روز را جهانی اعلام کند و سه سال در مقر خود یونسکو این روز برگزارشد که فدراسیون به موضوعاتی که یونسکو برای همایش در نظر می‌گرفت اعتراض کرد و خود خواهان برگزاری آن شد. قرار بر این شد هر سال روز جهانی فلسفه در یک کشور جداگانه و با موضوعی خاص دنبال شود. 

اعوانی ادامه داد: بدین ترتیب یکسال به صلح و یکسال به حق و قدرت و یکسال هم در ایتالیا با موضوع گفتگوی فرهنگها اختصاص یافت.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: درسال 2005 دکتر غلامرضا اعوانی دریک کنگره در یونسکو که درباره بزرگداشت مولانا بود، پیشنهاد کرد با توجه به غنای فلسفه ایران یکروز را به ایران بدهند. یونسکو در سال2007 اعلام کرد که روز جهانی فلسفه در سال 2010 در ایران برگزار شود. به رغم این موضوع، تا چندی پیش هم تفاهم‌نامه‎ای با یونسکو نداشتیم و اتکای مافقط به یک نامه بود.

اعوانی گفت: موضوع همایش امسال "نظر و عمل" انتخاب شد. موضوع "نظر و عمل" با توجه به چالشهای جهان معاصر است که این چالشها عبارتند ازخانواده، هنر،اخلاق،دین ،تعامل فرهنگها و ... که در مجموع سیزده محور اصلی برای بحث در همایش تعیین شد که بر اساس نیازهای روز دنیا انتخاب شد.  بدین ترتیب مقالاتی داخلی و خارجی درباره این سیزده محور به دبیرخانه همایش ارائه شده که نزدیک به 200 مقاله در مرحله نهایی پذیرفته شده‏اند. در این میان 20% ازمقاله‎ها از جانب خانمها است که نسبت به سال قبل که در روسیه بود 15% افزایش داشته‏ایم. آمار نسبت زنان و مردانی که مقاله می‌دهند برای یونسکومورد توجه است.

این استاد فلسفه درادامه یادآورشد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که  آیا این همایش با فلسفه اسلامی ارتباطی دارد یا نه. فلسفه اسلامی باید ببیند که در این سیزده محور کارکرده است یا نه و درباره این موضوعات چه حرفی برای گفتن دارد. لذا قرارنیست که درباره اثبات خدا و حکمت متعالیه یا حرکت جوهری صحبت شود بلکه باید در مورد موضوع همایش صحبت کنیم.

اعوانی با تأکید این مطلب که پانل فلسفه برای کودکان این همایش خیلی فعال است گفت: قرار نیست که فلسفه به صورت انتزاعی مطرح شود. فلسفه اسلامی در حوزه نظر کارکرد خوبی داشته است. اما در حوزه عمل کارکرد خوبی نداشته است که جای کار بیشتر دارد. باید فلسفه را وارد زندگی مردم بکنیم. در مورد مسائلی چون فلسفه و فرهنگ ، فلسفه و امر روزمره، فلسفه و حوزه عمومی خوب کار نکرده‌ایم اما در حوزه ادبیات و هنر مقالات خیلی خوبی داریم.

عضو هیئت علمی بزرگداشت روز جهانی فلسفه خاطرنشان کرد : چند طرح خوب برای این روز در نظر گرفته شده است. طرح سی سال فلسفه در ایران از آن جمله است که با هدف بررسی فلسفه در ایران در راستای برگزاری همایش فلسفه در حال انجام است. این طرح نشان می‏دهد تصور غالب این است که فلسفه در ایران غرب زده شده است و اکثر کتابهای فلسفی در حوزه فلسفه غرب نوشته می‏شوند در حالی که بر اساس آمارها در این طرح تعداد دانشجویان و استادان فلسفه اسلامی قریب به دو برابر دانشجویان و استادان فلسفه غرب است. این آمار منهای طلابی است که در حوزه‏های علمیه فلسفه اسلامی می‏خوانند.

اعوانی ادامه داد: در حال حاضر در یکی از دانشگاهها 8325 دانشجوی فلسفه مشغول به تحصیل هستند و در دانشگاه دیگری این تعداد 7000 نفر است. با این همه، این دانشگاهها تعداد اندکی استاد دارند.

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تصریح کرد: طرح دیگری که برای این همایش آماده شده در حوزه فلسفه و فرهنگ است. برای این همایش کتابهایی در حوزه عمومی تدوین شده است و یکی دیگر از طرحها اخلاق زیست محیطی است که برای اولین بار در این حوزه است که کارهایی انجام می‌شود.

اعوانی دراین نشست یادآورشد: کارها و مقالات زیادی درباره فلسفه هنر درهمایش ارائه شده که نشست مربوط به این حوزه توسط دکتر حسن بلخاری و دکتر ایرج دادشی در این همایش اداره می‏شود. 

کد خبر 1184823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha