۱۳ آبان ۱۳۸۹، ۱۴:۴۷

حاشیه های مراسم 13 آبان/

سوال ویژه رسانه های خارجی/ جوانان در جایگاه ویژه و پیران پشت میله!

سوال ویژه رسانه های خارجی/ جوانان در جایگاه ویژه و پیران پشت میله!

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی : سی و یکمین تجمع مردم در خیابان طالقانی تهران در مقابل لانه ای که بوی تعفنش نه تنها مردم ایران بلکه استکبارستیزان جهان را آزار می داد با حضور چشمگیر دانش آموزان و دانشجویان یعنی نسل سوم انقلاب خمینی کبیر برگزار شد. حاشیه هایی از این تجمع گزارش می شود.

* مراسم روز ملی استکبار از ساعت 10 صبح امروز پنجشنبه در مقابل لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) آغاز شد که  دهها خبرنگار و تصویربردار خارجی همراه با صدها نماینده رسانه های داخلی فریاد ضد استکباری مردم تهران بویژه دانش آموزان و دانشجویان را به جهان مخابره کردند.

* پلیس های تخصصی در دو طرف مسیر تجمع کنندگان ایستاده و خیابان های منتهی به محدوده تجمع را کنترل می کردند. اغلب مسیرهای منتهی به محل تجمع روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ازجمله تقاطع خیابانهای شهید سپهد قرنی و طالقانی و دیگر خیابانهای اطراف از سیل جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در حال حرکت به محل مراسم  موج می زد.
 
جوانان در جایگاه ویژه 13 آبان نشستند

* محدوده تجمع به وسیله داربست ساماندهی شده بود به نحوی که جایگاه سخنران، محل تجمع زنان و محل تجمع مردان به عنوان سه موضع مجزا در محدوده تجمع قابل شناسایی بود. داربست های فلزی جایگاه سخنران و فضای جلوی آن را از محل تجمع زنان و مردان تجمع کننده جدا کرده بود ومردم از پشت میله ها به سخنران گوش می دادند. درفضای جلوی جایگاه سخنران چند ردیف صندلی چیده شده بود که به نظر جایگاهی ویژه بود البته بیشتر جوانان بر روی این صندلی ها نشسته بودند.

عسگراولادی هم پشت میله ها در جمع نسل سوم

*حبیب الله عسگراولادی رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نه درجایگاه ویژه بلکه درجمع نسل سوم انقلاب اسلامی حضور پیدا کرده بود و دانشجویان و دانش آموزان را همراهی می کرد.

سربازی به نام "محمد" در آغوش حاج حسین

*حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در جمع تجمع کنندگان حضور یافته بود. شریعتمداری نوه خردسالش به نام "محمد"را همراه خود به این تجمع آورده بود. "محمد"در آغوش پدربزرگ رسانه ای خود می رفت تا با تجربه کردن حضور در تجمع استکبارستیزی، سرباز نبرد با استکبار شدن را تمرین کند.

عکس فرمانده استکبارستیزان عالم بر روی پیراهن دانشجویان   

*دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری که همراه دوستانش از چندی پیش در زمینه تولید و ترویج پیراهن هایی که بر رویشان عکس شهدا از جمله شهیدان والا مقام همت و باکری فعالیت می کردند این بار عکس ولی امر مسلمین جهان و فرمانده استکبارستیزان عالم حضرت آیت الله  خامنه ای را بر روی پیراهن خود چاپ کرده بودند و در جمع دانش آموزان و دانشجویان استکبارستیز حضور یافتند.

پلاکارد و داربستی که همه را انگشت به دهان کرد

*یکی از تجمع کنندگان در حالی که یک پلاکارد در دستانش بود از داربستی که جلوی یک ساختمان در مقابل جایگاه سخنران وجود داشت سعی در بالا رفتن می رفت. در ضمن بالا رفتن از میله ها توجه تجمع کنندگان و عکاسان خبری را به خود جلب کرده بود. رسانه های خارجی بخصوص خیلی تلاش می کردند از این صحنه بهره برداری کنند.

برخی در میان جمعیت اظهار نظر می کردند که وی مثل اینکه یک معترض به وضع جامعه و گرانی و ... است و می خواهد با این کار توجه تجمع کنندگان را جلب کند و اظهار نظرهای رنگانگ دیگر. وقتی این فرد به ارتفاع بالایی رسید و پلاکارد را باز کرد همه متوجه شدگان به خود را مبهوت کرد. در این پلاکارد نوشته شده بود: "ملت شهید پرور ایران، انرژی هسته ای و هدفمند کردن یارانه ها حق مسلم همه ماست."

خارجی هستی یا داخلی؟

*هنگام گفتگو با تجمع کنندگان حاضر در روز مبارزه با استکبار جهانی اولین سوالی که از سوی مصاحبه شوندگان مطرح می شد، این سوال بود: "خارجی هستی یا ایرانی؟"

خبرنگاران خارجی وطرح یک سوال

بنا بر مشاهدات خبرنگاران ما در طول مراسم امروز در برابر لانه جاسوسی آمریکا، برخی از رسانه های غربی در اقدامی شیطنت آمیز در گفتگو با دانش اموزان سعی داشتند تا بدانند که آنها درباره حوادث واتفاقات مهم 13 آبان چقدر اطلاعات دارند که این موضوع در قالب چندین سوال از افراد کم سن وسال بویژه دانش آموزان پرسیده شده است.

پیرمرد 82 ساله در صف نسل سوم

*پیرمرد 82 ساله به نام "علی اصغر زکریا" که به گفته خودش در مبارزات ملی شدن صنعت نفت نیز فعالیت هایی صورت می داده در کنارنسل سوم انقلاب در تجمع استکبارستیزی 13 آبان ماه قرار گرفته بود. وی می گفت از 12 سالگی روحیه استکبار ستیزی خود را بروز داده است.

* در این مراسم برای نخستین بار بیانیه استکبار ستیزی دانش آموزان عراق، افغانستان، پاکستان و لبنان نیز قرائت شد که به این ترتیب نوجوانان کشورهایی که سالهاست مورد آماج استکبار قرار گرفته اند در کنار دانش آموزان ایرانی اعلام حضور کردند.

*در تجمع 13 آبان ماه امسال همچون سالهای گذشته حضور پرشور دانش آموزان و دانشجویان سراسر تهران به همراه اقشار مختلف مردم درخیابان طالقانی و خیابان های اطراف بسیار چشمگیر بود و قرائت بیانیه های تشکل های مختلف دانشجویی، پیام های خانواده های شهدای پیرو خط امام فاتحان لانه جاسوسی و بیانیه حوزه های علمیه تهران از دیگر برنامه های مراسم امسال بود.
 
* پلاکاردها و دست نوشته هایی با شعارهای ضد استکباری همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی بنیانگذار بزرگ انقلاب در دست راهپیمایان دیده می شد. همچنین مترسک های ساخته شده از چهره سران آمریکا، انگلیس و اسرائیل و  کاریکاتورهایی از آنان در دست دانش آموزان و دانشجویان حقارت استکبار را در ذهن جوانان ایران به نمایش گذاشت.
 
* شعارغالب پلاکاردهای دانش آموزان تهرانی در این مراسم با شکوه این بود: "ما آمریکا را زیر پا می گذاریم." همچنین پخش  سرود "ای ایران" و همخوانی تجمع کنندگان از دیگر برنامه های مراسم امروز در تهران بود.
 
*عزت الله ضرغامی از دانشجویان پیرو خط امام در فتح لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) در سال 1358 سخنران مراسم روز ملی مبارزه با استکبار در تهران بود.
کد خبر 1184963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha