مهرداد راياني مخصوص معاون امور برنامه نخستين جشنواره تئاتر منطقه اي ودهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس در گفت وگو با خبر نگار اعزامي خبر گزاري "مهر" به تبريز با بيان مطلب فوق افزود: بايد تئاتر دفاع مقدس را آسيب شناسي كنيم تا بفهميم معظل در كجاست؟ در سالهاي اوليه اين جشنواره افرادي شركت مي كردند كه ديگر حضورشان در اين جشنواره كم رنگ شده است و نسل جديد جاي آنهارا گرفته اند .
وي ادامه داد: هنرمندان ما علايق خاصي دارند كه به سمت اين جشنواره مي آيند اما وقتي مي بينند كه انگيزه هاي مادي و معنوي آنها در اين جشنواره بر آورده نمي شود ، كم كم كنار مي كشند.
نايب رئيس كانون ملي منتقدان در پاسخ به اين كه ، چرا تئاتر دفاع مقدس اجراهاي مستمر ندارد ، اظهار داشت: راه اصولي حل معضلات تئاتر دفاع مقدس اين نيست كه جشنواره اول برگزار شود. جشنواره زماني معنا دارد كه گروهي كه مدتها در يك زمينه كار كرده اند جشني برپاكنند ، متأسفانه همين دلايل است كه سبب مي شود جريان تئاتر دفاع مقدس بوجود نيايد. در حال حاضرجشنواره تئاتر دفاع مقدس ، تئاتر دفاع مقدس را زنده نگاه داشته وبراي اين نوع تئاتر يك مسكن است .
راياني تصريح كرد: براي داشتن جريان مستمر در تئاتر دفاع مقدس عزم جدي لازم است. بنياد حفظ ونشرآثار و ارزشهاي دفاع مقدس بايد سالن هاي متعددي را در تمامي شهر ها ايجاد كند و از اين سالنها استفاده چند منظوره مانند پخش فيلم ، اجراي كنسرت موسيقي و حتي سخنراني به عمل بيايد . بايد پس از ايجاد بخش سخت افزاري به سراغ هنرمندان بروند وبا بستن قرارداد مناسب كار خود را آغاز كنند و اين خود مستلزم بودجه اي ميلياردي است. با اين شرايط است كه مي توان شاهد حضورپررنگ هنرمندان در جشنواره و ارتقاء كيفي تئاتر دفاع مقدس بود .
وي درباره عدم تنوع موضوع وديدگاه در جشنواره تئاتر دفاع مقدس و عدم قبول ديدگاه هاي متفاوت توسط برگزار كنندگان جشنواره گفت: من فكر نمي كنم كه چنين ظرفيتي وجود نداشته باشد . با آن كه اين جشنواره تحت حمايت بنياد حفظ ونشر آثار و ارزشهاي دفاع مقدس است شما همواره شاهد اجراهايي هستيد كه با اغماض به روي صحنه مي آيند ويا نمايش هايي را مي بينيد كه با تصورات شما همگون نيستند. اساس تئاتر بر همين تضاد و تقابل است .
كارگردان نمايش هزار دستان درمورد نقش نسل سوم در تئاتر دفاع مقدس اظهار داشت: يكي از اقدامات انجام شده ، ايجاد بخش نوجوان در اين جشنواره است . دراين بخش درگيري نسل جوان با اين پديده به روي صحنه مي آيد و نشان مي دهد اين نسل چگونه نقش خودش را در دفاع مقدس رقم مي زند.
وي در انتها درپاسخ به اين سوأل كه آيا برگزاري منطقه اي تئاتر دفاع مقدس تأثيري بر اين جشنواره داشته است يا نه ؟ متذكر شد: شوراي سياست گذاري تئاتر دفاع مقدس به دو دليل امسال اين جشنواره را منطقه اي كرد؛ يكي اين كه به دلايلي كه توضيح دادم تا امروز امكان حيات تئاتر دفاع مقدس به شكل مستمر وجود نداشته و در يك جشنواره سراسري خلاصه شده است . بنابراين شوراي سياست گذاري تصميم گرفت زمان بيشتري به اين جشنواره اختصاص دهد ودرنتيجه جشنواره منطقه اي شكل گرفت كه استان هاي زيادي به جز تهران در آن حضور داشتند ودر نتيجه جشنواره محدود به يك يا دو ماه نشد و به يك پروسه شش ماهه تبديل شد . دوم آن كه تعدا د مخاطباني كه با اين آثار در ارتباط بودند دراثر افزايش جشنواره ها بيشتر شد وحتي تعداد هنرمندان نيز افزايش يافت.
اگر جشنواره تئاتر دفاع مقدس را حذف كنيم چيزي از تئاتر دفاع مقدس باقي نمي ماند .
کد خبر 11918
نظر شما