به گزارش خبرنگار مهر در قم، دکتر احمد تمیمداری شامگاه جمعه در بیست و هشتمین نشست از دوره دوم سلسله نشستهای عاشورا پژوهی، چهل منزل تا اربعین که با موضوع «امامت، عاشورا و انسان معاصر» در ساختمان انجمنهای علمی حوزه به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در اعتقاد ما نماز دارای تأویل است و مهمترین تأویل نماز هم به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان که معصوم، منصوب و منصوص من عندالله هستند، بازگشت پیدا میکند.
وی با بیان اینکه در اعتقادات اسلامی ما به ویژه در تشیع در درجه اول به قرآن مراجعه میکنیم، ابراز داشت: ما در تشیع بین امام معصوم و جانشین پیامبر(ص) با پیامبر فرقی قائل نمیشویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امامت پس از پیامبر را امری منصوب، منصوص و معصوم از سوی خداوند بزرگ دانست و در رد این اشکال که امامت و نبوت در یک بیت جمع نمیشوند، به آیات قرآن اشاره کرد و گفت: بنابر فرموده خداوند در آیه 54 سوره نسا « آیا نسبت به مردم ( پیامبر و خاندانش)، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد مىورزند؟ ما به آل ابراهیم،کتاب و حکمت دادیم، و حکومت عظیمى در اختیار آنها قرار دادیم.»
ولایت به معنی تصرف پیامبر و جانشین پیامبر در امور عالم است
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان تعاریف کلمات امامت، سیاست، حکومت و ولایت پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه امامت را بیشتر به معنای پیشوایی به کار میبرند و در دو معنای خاص و عام به کار میرود.
تمیمداری افزود: امامت به معنای عام هم در تشیع هم در تسنن کاربرد زیادی دارد مثلا امام جمعه، امام جماعت همچنین برای شخصیتها مختلف مثل امام خمینی، امام موسیصدر و ...، امامت در تشیع نیز دارای معنی خاصی است و آن به معنای جانشین بلافصل پیامبر است یعنی شخصیتی مثل انبیا منصوص، منصوب و معصوم من عندالله است.
وی سیاست را تربیت و حکومت را اجرای احکام معنا کرد و گفت: حکومت، سیاست و امامت در معنا تفاوت بسیار زیادی با ولایت دارند، معنایی که ما در فرهنگ تشیع برای ولایت به کار میبریم بسیار قویتر و والاتر از این سه کلمه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ولایت به معنی تصرف پیامبر و جانشین پیامبر در امور عالم است، در اهمیت معنای کلمه ولایت به آیه 55 سوره مائده اشاره کرد و بیان داشت: خداوند در این آیه میفرماید «اِنّما ولیکم الله و رسولُهُ والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاةِ و یوتون الزکاة و هم راکعون» یعنی اینکه که «ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مىکنند در حالى که در رکوع نمازند.» اهمیت ولایت آن قدر است که در اینجا خداوند ولیالله معرفی شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مسئله منصوب شدن امام از سوی خداوند، ابراز داشت: این به معنای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی نیست ولی مباحث علمی و آکادمیک، بررسی تاریخ، بررسی لغت، زبان و روایات چیزهایی است که در همه جای دنیا در مجامع علمی رایج است.
انکار یکی از امامان برابر است با انکار همه آنان
تمیمداری با بیان اینکه سوال اساسی که ما در تشیع داریم این است که بعد از نبوت جانشین پیامبر(ص) چه کسی است؟ تصریح کرد: بسیاری از کسانی که به عنوان حاکمان اسلامی حکومت کردند و حکومتشان بویی از اسلام نبرده بود و نباید حکومت آنها را به اسم اسلام بگذاریم.
وی گفت: نصب امام از سوی خداوند، نصب بر تعیین امام و عصمت او از سوی خداوند، یکسان بودن اطاعت از نبی و امام، منکر امامت همانند منکر نبوت، وجوب اقرار به پیامبران الهی و کتب و رسل خداوند و امامان پس از پیامبر، وجوب معرفت نبی و ائمه به اسامی و اعیان ایشان، انکار یکی از امامان برابر است با انکار همه آنان، اهل زمین بودن امامان، خالی نبودن زمین از حجت از تأکیداتی است که در ولایت ائمه مورد توجه است.
خروج امام حسین(ع) یک جنبه آسمانی و یک جنبه زمینی دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: سیره پیامبر(ص) همان سیرهای است که امیرالمومنین(ع) به کار بردند، همان سنت و روشی است که حضرت مجتبی(ع) به کار بستند و همان سنتی است که حضرت امام حسین(ع) به کار بردند.
وی بیان داشت: اگر کسی تاریخ اسلام و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) را مطالعه کند مشاهده میکند که همه این بزرگواران از یک روش پیروی کردند و یک سنت داشتند منتها تحت شرایط زمان و مکان روشهای آنها تغییر پیدا میکرد.
تمیمداری با بیان اینکه امام حسین(ع) از ابتد قصد جنگ نداشت ابراز داشت: نهضت و خروج امام حسین(ع) یک جنبه آسمانی و یک جنبه زمینی دارد و داستانهای مفصلی در خود جای داده است.
وی معجزه و شهادت را دو مسئله مهم در نظام الهی نام برد و گفت: هر چند در خصوص رد معجزه سخنانی زیادی گفته شده است اما تنها چیزی که هیچ تردیدی نمیتوان داشت مسئله شهادت است.
قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امامت به معنای عام هم در تشیع هم در تسنن کاربرد زیادی دارد گفت: در مکتب تشیع تفاوتی بین امام معصوم و جانشین پیامبر با پیامبر وجود ندارد.
کد خبر 1194580
نظر شما