۲۱ مهر ۱۳۸۳، ۱۴:۳۴

رئيس جمهور به 32 نفر از نخبگان كشور نشان دولتي اعطا كرد (1)

بر اساس ماده‌ 22 آيين‌ نامه‌ اعطاي نشان‌ هاي دولتي، طي سال 1382 تعداد 103 نفر از سوي وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌ها براي دريافت نشان به دبيرخانه‌ كميسيون بررسي اعطاي نشان ‌هاي دولتي معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار سياسي مهر،  دبيرخانه كميسيون ياد شده پس از انجام مراحل كارشناسي با دعوت از اعضاي كميسيون و با حضور بالاترين مقام دستگاه معرفي كننده مبادرت به تشكيل جلسات كميسيون كرد.
سرانجام اعضاي كميسيون پس از بررسي سوابق و خدمات معرفي شدگان 32 نفر را واجد شرايط اعطاي نشان تشخيص داد و مراتب به استناد ماده‌ (7) قانون تعيين حدود وظايف و اختيارات و مسووليت‌ هاي رياست جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 4/5/1383 به تصويب نهايي هيات دولت رسيد. 

با موافقت و دستور رييس‌ جمهوري و در اجراي اصل 129 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران افراد مشروح زير كه از برجستگان كشور در زمينه ‌هاي گوناگون بوده و منشاء خدمات و آثار ارزشمند در بخش‌ هاي علمي، فرهنگي، هنري، اجتماعي و مديريتي گرديده ‌اند، به دريافت نشان ‌هاي دولتي از رياست جمهوري اسلامي ايران مفتخر شدند: 
1- امير ناصر كاتوزيان معرفي شده از نهاد رياست جمهوري، نشان دانش درجه‌ يك
دكتر اميرناصر كاتوزيان استاد دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران از جمله نظريه ‌پردازان و انديشمندان رشته حقوق به شمار آمده و تاليفات ارزشمند وي در قالب 35 كتاب و مقالات متعدد همواره به عنوان منبع و راهنماي مطالعات حقوقي مورد توجه و مراجعه اساتيد، دانشجويان و دست‌اندركاران رشته‌ حقوق به ويژه حقوق خصوصي است .

 آگاهي عميق از نظام حقوقي اسلام و مطالعات گسترده در نظام ‌هاي حقوقي معاصر جهان به آثار تاليفي وي عمق بسيار بخشيده و از اين رهگذر بهره فراوان نصيب شاگردان ودست ‌پروردگان وي شده است.

دكتر كاتوزيان به عنوان يكي از شارحان و صاحب ‌نظران حقوق مدني و يكي از پژوهشگران حقوق عمومي، در تهيه پيش‌ نويس اوليه‌ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نقش سازنده داشته و خدمات مشاوره ‌يي وي به دانشگاه‌ ها و بخش اجرايي كشور فراتر از حد شمارش است.

2-  سيد فتح الله مجتبايي معرفي شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نشان فرهنگ و هنر درجه يك
دكتر فتح الله مجتبايي عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي و مدير بخش اديان و عرفان در مركز دايره ‌المعارف بزرگ اسلامي داراي سابقه‌ حدود نيم قرن تدريس در مراكز آموزشي و دانشگاه‌ هاي كشور و طي مراحل ترقي تا درجه استادي دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران است .

تربيت شاگردان مبرز و ارايه حدود دويست عنوان تاليف، تحقيق، ترجمه، تصحيح و نقد در قالب رساله و مقاله از جمله آثار ارزشمندي به شمار مي‌آيد كه نشانگر بينش وسيع و كمال علمي وي در عرصه‌ گسترد‌ه فرهنگ و هنر است.
همچنين عنايت ويژه دكتر مجتبايي به مواريث فرهنگي اسلام و ايران، احيا، حفظ و غني ‌تر سازي ادبيات و فرهنگ ايران اسلامي و تلاش در زمينه ايجاد رابطه و شناخت متقابل در حوزه فرهنگ شرقي قابل تحسين است. از اين رو نشان فرهنگ و هنر درجه يك به ايشان اعطا شد.

3- جمشيد ممتاز معرفي شده از نهاد رياست جمهوري نشان دانش درجه دو
دكتر جمشيد ممتاز استاد دانشگاه تهران در رشته حقوق بين‌الملل باسابقه بيش از سي سال تدريس موفق در كشور و همچنين استاد ميهمان برخي دانشگاه‌هاي خارجي، حضور در بيست همايش معتبر بين‌المللي و عضويت در كميسيون حقوق بين‌الملل سازمان ملل متحد از جمله شخصيت‌ هاي علمي كشور به شمار مي‌آيند كه نام و شهرت وي به مرزهاي كشور محدود نشده است.

 دكتر ممتاز با تاليف بيش از 40 كتاب و مقاله به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه و نيز مشاركت فعال در هيات‌هاي نمايندگي ايران در مذاكرات آتش بس بين ايران و عراق، قضيه سكوهاي نفتي و سلاح‌هاي هسته‌يي، سهم موثري در اثبات حقانيت جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي داشته و از اين رو بارها مورد تشويق و تقدير قرار گرفته‌ است. وي همچنين مديريت مركز مطالعات عالي روابط بين‌المللي دانشگاه تهران و رياست انجمن ايراني مطالعات ملل متحد را بر عهده دارد. به منظور قدرداني از تلاش‌هاي علمي اين استاد، نشان دانش درجه دو به وي اعطا شد.


4- سيد حسين صفايي معرفي شده از نهاد رياست جمهوري نشان دانش درجه دو
دكتر سيد حسين صفايي استاد رشته حقوق در دانشگاه تهران با سابقه 38 سال تدري و تحقيق، گام‌هاي موثري در ارتقاي دانش حقوق در كشور برداشته‌ است. آثار ايشان اعم از تاليف با ترجمه مشتمل بر 14 كتاب و حدود 50 مقاله به زبان‌هاي فارسي و فرانسه بارها حائز عناوين برتر و برگزيده شده و نشانگر عمق فكري و توان ذهني وي مي‌باشد. اين آثار كه عمدتا در زمينه‌هاي حقوق خصوصي و حقوق تطبيقي نگارش يافته، بعضا به عنوان تنها مرجع موجود در زبان فارسي مورد استفاده دانشجويان و علاقه‌مندان قرار دارد. وي همچنين در سال 1380 به عنوان استاد برگزيده دانشگاه تهران معرفي شده ‌است. به منظور گ
رامي ‌داشت اين تلاش‌ هاي ارزنده، نشان دانش درجه دو به وي اعطا شد.


5- سيد محمد هاشمي معرفي شده از نهاد رياست جمهوري، نشان دانش درجه دو
دكتر سيد محمد هاشمي از اساتيد برجسته‌ حقوق به ويژه در زمينه حقوق عمومي مي‌باشد. وي با سابقه‌ بيش از 40 سال تدريس و فعاليت آموزشي در مقاطع گوناگون تحصيلي و تربيت شماري از دانشجويان، ديپلمات‌ ها و كارآموزان قضايي، آثار ارزشمندي را در زمينه‌ حقوق عمومي، حقوق كار و ساير موضوعات حقوقي در قالب رساله و مقاله پديد آورده‌ اند كه همواره مورد مراجعه علاقه ‌مندان بوده و كمك قابل توجهي به رفع نيازهاي مطالعاتي نموده است. همچنين دو جلد از تاليفات وي تحت عنوان «حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران» در سال‌ هاي 73 و 75 به عنوان كتاب سال شناخته شده است. به منظور تقدير از فعاليت مستمر در تدريس و تحقيق، نشان دانش درجه دو به ايشان اعطا شد.


6- ناصر سيم‌ فروش معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان دانش درجه دو
دكتر ناصر سيم فروش پس از اخذ درجه‌ فوق تخصصي جراحي و پيوند كليه‌ همكاري خود را با مراكز درماني و آموزش پزشكي كشور در سال 1359 آغاز كرد و از آن زمان تا كنون علاوه بر اشتغال به تدريس و تحقيق، مسووليت‌هاي مختلف اجرايي را بر عهده داشته ‌است. تاسيس بخش ‌هاي اورولوژي و پيوند كليه در بيمارستان شهيد لبافي نژاد و گرفتن تاييد براي تربيت متخصص، تاليف سه جلد كتاب و تنظيم حدود يكصد و هفتاد عنوان مقاله جهت انتشار يا ارائه به همايش‌هاي داخلي و بين‌المللي، موفقيت در تربيت متخصصان جراحي كليه و گرايش‌هاي فوق تخصصي آن و نيز دوازده مورد ابداع و ابتكار در شيوه‌هاي درماني، سهم موثري از ارتقا دانش پزشكي در رشته اورولوژي را در كشور نصيب دكتر سيم‌فروش كرده است.

همچنين تلاش وي در زمينه‌ي درمان آسيب ديدگان جنگ تحميلي و نيز تاسيس مركز ضايعات نخاعي جانبازان تحسين برانگيز است. نشان دانش درجه دو به منظور قدرداني از مجموعه اين خدمات علمي به وي اعطا شد.


7- رضا برادران معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان دانش درجه دو
دكتر رضا برادران پس از كسب درجه تخصصي پزشكي كودكان در سال 1344 تا كنون علاوه بر اشتغال به تدريس و تربيت نيروي متخصص در سمت‌هاي گوناگون از قبيل مديريت گروه بيماري‌هاي كودكان و رياست دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز منشاء خدمات موثر بوده ‌است كه از جمله مي‌تواند به راه ‌اندازي مركز پزشكي كودكان و ايجاد بخش‌هاي فوق تخصصي نوزادان ـ خون ـ قلب ـ گوارش و اعصاب اشاره داشت.

 وي با انتشار متجاوز از هفتاد مقاله در مجلات پزشكي داخلي و بين‌المللي، حضور فعال در همايش‌هاي معتبر و نيز به سامان رساندن چند طرح تحقيقي مهم كه در زمينه‌ي تامين سلامت كودكان در سطح كشور اهميت بسزايي داشته، گام‌هاي بلندي در جهت ارتقاي دانش پزشكي در رشته تخصصي كودكان برداشته‌اند و از اين رهگذر، از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نيز سازمان نظام سازمان پزشكي كشور بارها مورد تقدير قرار گرفته ‌است. به منظور بزرگداشت اين تلاش‌هاي علمي، نشان دانش درجه دو به وي تعلق ‌يافت.

8- احمد علي نوربالا معرفي شده از سوي برخي از مسوولان و وزرا نشان خدمت درجه دو دكتر احمدعلي نوربالا در طول دوران خدمت خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بنياد شهيد انقلاب اسلامي و جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران منشاء آثار متعدد از قبيل راه ‌اندازي و هدايت مراكز درماني و آموزشي، سازماندهي امور اجرايي و تدوين اساسنامه ‌ها و آيين ‌نامه ‌ها و طراحي تشكيلات متناسب بوده ‌است.

وي همچنين در مقام رياست جمعيت هلال احمر به حضور فعال اين جمعيت در تشكل‌ هاي بين‌المللي، ايجاد سازمان‌هاي تخصصي و توسعه‌ي فرامرزي عمليات اين جمعيت توجه جدي نشان داده‌ است. هدايت و رهبري عمليات امداد و نجات در بلاياي طبيعي سال‌هاي اخير به ويژه واقعه زلزله بم نيز از جمله فعاليت‌هاي شايان ذكر آقاي نوربالا به شمار مي‌رود. برقراري ارتباط با بيش از 164 كشور يا مركز بين‌المللي جهت دريافت كمك‌ها، هماهنگي با تيم‌هاي خارجي و جست‌وجو و امداد و درمان، استقرار پايگاه‌هاي جمع آاوري هدايا در سطح وسيع و انتقال سريع آن‌ها به مناطق زلزله زده مبين نقش وي در حل برخي از مشكلات ناشي از زلزله در منطقه بم مي‌باشد. به منظور ارج نهادن به مجموعه اين خدمات صادقانه، نشان خدمت درجه دو به وي تعلق ‌يافت.

9- حسين زمرشيدي معرفي شده از وزارت آموزش و پرورش نشان دانش درجه سه
استاديار و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد رجايي از جمله افراد صاحب نام و متخصص در رشته ساختمان است. وي با تاليف 21 جلد كتاب درسي رشته عمران در مقطع متوسطه و عالي، 10 جلد كتاب معماري، 28 مقاله تخصصي در زمينه هنر و معماري و خلق 30 تابلو در عرصه‌ي معماري اسلامي،‌ از پيشكسوتان هنر در حوزه معماري اسلامي به شمار مي‌آيد كه با حضور فعال در همايش‌ها و كميته‌هاي برنامه‌ريزي، گام موثري در راه ارتقا دانش ساختمان به ويژه در بخش معماري اسلامي و سنتي ايران برداشته‌ است. صداقت در تدريس و پشتكار در تحقيق و نوآوري در امور فني و ظرافت در جلوه‌هاي هنري از جمله ويژگي‌هاي وي است كه بارها از سوي مسوولان ذي‌ربط مورد توجه و تقدير قرار گرفته است. به منظور ارج نهادن به جايگاه والاي علمي و تقدير از يك عمر تلاش دلسوزانه و خستگي ناپذير، نشان دانش درجه سه به ايشان اعطا شد.

10-  افسانه صفوي معرفي شده از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، نشان دانش درجه سه
دكتر افسانه صفوي استاد دانشگاه شيراز طي مدت 23 سال تدريس در دانشگاه مزبور، علاوه بر سرپرستي پروژه‌هاي تحقيقي متعدد و راهنمايي دانشجويان رشته‌ شيمي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، گام‌هاي موثري در زمينه‌هاي پيشبرد اهداف آموزشي در سطح ملي و بين‌المللي برداشته‌اند كه از جمله مي‌توان به راه‌اندازي دوره‌ دكتري شيمي تجزيه براي اولين بار در كشور اشاره داشت. عضويت در چند شوراي علمي، همكاري گسترده با صنايع و سازمان‌هاي اجرايي استان فارس در جهت رفع نيازهاي پژوهشي آنان و نيز مشاركت در راه‌اندازي مركز محيط زيست دانشگاه شيراز نمونه‌اي ديگر از خدمات شايان توجه وي است .

 دكتر صفوي هم‌چنين از طريق انتشار مقالات تحقيقي متعدد در مجلات معتبر داخلي و خارجي شايستگي علمي خود را به اثبات رسانده‌اند. از اين رو به منظور قدرداني از تلاش‌هاي ارزنده در زمينه‌ي تدريس و تحقيق، نشان دانش درجه سه به وي اعطا شد.


11- محمدحسين علي محمديان معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان پژوهش درجه سه
دكتر محمدحسين علي محمديان رييس بخش ايمونولوژي انستيتو پاستور ايران، طي سال‌ها فعاليت علمي، چهره ‌اي ماندگار از يك پژوهشگر را ترسيم كرده، وي ضمن راه‌اندازي بخش تحقيقاتي ايمونولوژي در موسسه‌ي مزبور و اجراي طرح‌ هاي تحقيقي متعدد، مقالات ارزنده‌  بسياري را در مجلات و همايش‌هاي معتبر داخلي و بين ‌الملي عرضه داشته و از اين رهگذر، بارها مورد تشويق و توجه مراجع تخصصي از جمله جشنواره خوارزمي قرار گرفته ‌اند. وي همچنين موفق به ثبت سه ژن جددي از ليشمانيا ماژور و تهيه‌ و ارزيابي معرف ليشمانين جهت تست پوستي انسان گرديده كه توسط سازمان بهداشت جهاني به عنوان معرف مرجع شناخته شده است. تدريس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و راهنماي پايان‌نامه دانشجويان دكتري و كارشناسي ارشد از جمله ديگر فعاليت‌هاي دكتر علي محمديان به شمار مي‌آيد كه عناوين استاد و مدرس نمونه كشور را براي ايشان به دنبال آورده است. به منظور قدرداني از مداومت در تحقيق، نشان پژوهش درجه سه به وي اعطا مي‌شود. 


12- فرشته معتمدي معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان پژوهش درجه سه
دكتر فرشته معتمدي استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و عضو پيوسته فرهنگستان علوم پزشكي كشور علاوه بر ايه‌گذاري دوره‌ دكتري حرفه ‌اي در رشته فيزيولوژي و تربيت دانش‌ آموختگان بسيار دراين رشته، مركز تحقيقات علوم اعصاب را در دانشگاه علوم پژشكي شهيد بهشتي و انجمن علوم اعصاب را در ايران بنيان نهاده و در حال حاضر نيز عضو منتخب جامعه جهاني علوم اعصاب در هيات هشت نفره منطقه ‌اي سازمان جهاني علوم اعصاب است. وي به عنوان يك پژوهشگر كه موفق به تاليف و ترجمه چند كتاب و تنظيم بالغ بر يكصد مقاله در زمينه‌ علوم اعصاب و فيزيولوژي شده، همواره مورد توجه مسوولان و مراجع تخصصي قرار گرفته و بارها به عنوان استاد يا پژوهشگر نمونه شناخته شده‌ است. از اين رو و به منظور ارج نهادن به تلاش‌هاي بي‌وقفه علمي، نشان پژوهش درجه سه به وي اعطا ‌شد.


13- جعفر ارشاد معرفي شده از وزارت جهاد كشاورزي نشان پژوهش درجه سه
دكتر جعفر ارشاد عضو هيات علمي موسسه تحقيقات آفات و بيماري‌ هاي گياهي و عضو وابسته فرهنگستان علوم كشور، سابقه‌ چهل سال پژوهشگري در زمينه‌ بيماري‌ هاي گياهي و قارچ‌شناسي داشته و در اين خصوص، بالغ بر يكصد اثر علمي در قالب مقاله و رساله پديد آورده ‌است. كيفيت اين آثار چنن بوده است كه وي علاوه بر دريافت تقديرنامه‌ هاي گوناگون، توانسته ‌است رتبه‌ي اول پژوهشگر نمونه و لوح تقدير جشنواره خوارزمي را در سال 1380 از آن خود كند. هم‌چنين در نتيجه مساعي دكتر ارشاد 500 گونه قارچ جديد به ايران و 25 گونه قارچ جديد به دنيا عرضه و معرفي شده است. به پاس اين خدمات ارزنده، نشان پژوهش درجه سه به وي اعطا شد.


14- فاطمه كروبي معرفي شده از وزارت كار و امور اجتماعي و مركز مشاركت امور زنان، نشان لياقت و مديريت درجه سه
فاطمه كروبي شخصيت نام‌آشناي كشور در بخش، مديريت پزشكي و درماني هستند. وي علاوه بر تصدي مسووليت‌ هاي مختلف اجرايي، يك دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، دو دوره عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و معاونت اجتماعي ـ فرهنگي وزارت كار، در طول شانزده سال معاونت دارويي و درماني بنياد شهيد انقلاب اسلامي، منشأ آثار و خدمات متعدد بوده كه از آن جمله مي‌توان به تاسيس، تجهيز و تكميل 10 بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي و ارايه‌ خدمات به مجروحان جنگ تحميلي، تاسيس و تجهيز 4 مركز توان‌بخشي، احداث و راه‌اندازي بيش از 16 داروخانه و كلينيك و پاراكلينيك و ارايه‌ خدمات دارويي، درماني و رفاهي به ايثارگران و خانواده شهدا اشاره داشت. افتتاح 9 پروژه فرهنگي ـ ورزشي، تهيه و تدوين ماده قانوني ورزش كارگران در برنامه چهارم توسعه و تلاش در انتخاب و معرفي زنان كارگر نمونه در هفته‌ كارگر براي نخستين بار نيز از جمله خدمات مديريتي وي در وزارت كار به شمار مي‌آيد. به منظور تقدير از مديريت موفق در طول مسووليت‌ها، نشان لياقت و مديريت درجه سه به وي اعطا شد.


15- نضال صراف ‌زادگان معرفي شده از مركز امور مشاركت زنان نشان لياقت و مديريت درجه سه
دكتر نضال صراف‌زادگان به عنوان يك پزشك با گرايش فوق تخصصي بيماري‌هاي قلب و به عنوان دانشيار دانشكده پزشكي دانشگاه اصفهان، موفقيت‌هاي گوناگون پژوهشي و دريافت عناوين پزشك و پژوهشگر نمونه را از مراكز معتبر داخلي و بين‌المللي در كارنامه خود دارند. آن‌چه بيش از همه قابل توجه مي‌باشد تاسيس مركز تحقيقات قلب و عروق اصفهان و پيشبرد آن تا كنون است كه بدون ترديد نشانگر لياقت وي در عرصه‌ي مديريت علمي است. اين مركز علاوه بر آن‌كه در ارزشيابي‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همواره حائز رتبه‌ي ممتاز يا برگزيده بوده است اخيرا نيز به عنوان مركز هماهنگي‌هاي پيش‌گيري و كنترل بيماري‌هاي قلبي و عروقي سازمان بهداشت جهاني در منطقه مديترانه شرقي برگزيده شد. وي هم‌چنين طرح كشوري كنترل و پيش‌گيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي را براي اولين بار در منطقه خاورميانه اجرا نموده و ضمن مشاركت در تاسيس بنياد كنترل و پيش‌گيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي ايران، در حال حاضر مديريت اجرايي آن را بر عهده دارند. به منظور تقدير از اين تلاش‌هاي مدبرانه، نشان لياقت و مديريت درجه سه به وي تعلق يافت.

16- سيد عبدالحسين ثابت معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، نشان لياقت و مديريت درجه سه
سيد عبدالحسين ثابت از سال 1359 قدم در عرصه‌ مديريت اجرايي گذارده و در بخش‌هاي مديريت صنايع به‌ويژه صنايع نساجي، شركت كالاي نفت، شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي ايفاي نقش كرده و از سال 1371 تا كنون رياست سازمان بازنشستگي كشوري را بر عهده دارد.
وي در مجموعه‌هاي صنعتي كه پيش از اين تصدي آنها را به عهده داشته‌ است، به توسعه ظرفيت‌هاي توليدي، صرفه‌جويي در مصارف ارزي و ايجاد منابع ارزآور توجه جدي مبذول نموده و طرح‌هاي مهمي را در زمينه‌ي توليد مواد زيربنايي به ثمر رسانده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به راه‌اندازي كارخانه تصفيه كشمير براي اولين بار در ايران و معرفي كشور به عنوان دومين صادركننده جهاني اين محصول اشاره داشت.

همچنين مديريت وي در سازمان بازنشستگي كشوري منشأ ايجاد تحول از طريق بهبود وضع معيشتي بازنشستگان و تصحيح و تغيير ديدگاه عمومي نسبت به اين قشر، افزايش چشمگير دارايي‌هاي صندوق بازنشستگي، به‌كارگيري فناوري پيشرفته و ايجاد فضاي تعامل گسترده با ساير سازمان‌ها و موسسات، تمركززدايي از ساختار سازماني و شفاف‌سازي وضعيت مالي بوده است.
از اين رو در راستاي ارج نهادن به شايستگي مديران كشور، نشان لياقت و مديريت درجه سه به وي اعطا شد.

کد خبر 120450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha