۲۲ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۰۸

نصیریان:

مخاطب اصلی "قلب سیمرغ" بزرگسالان هستند

مخاطب اصلی "قلب سیمرغ" بزرگسالان هستند

کارگردان انیمیشن "قلب سیمرغ" تاکید کرد ابتدای ساخت پروژه به گروه سنی مخاطب فکر نکرده ، اما رفته رفته متوجه شده رده سنی نوجوان و بزرگسال مخاطبان اصلی این فیلم هستند و نه کودکان.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی  فیلم انیمیشن "قلب سیمرغ" به کارگردانی وحید نصیریان با حضور کارگردان این انیمیشن، مهدی ابوهاشم نویسنده، پیام آزادی آهنگساز، شفیع آقامحمدیان تهیه‌کننده، امیر سحرخیز سوپروایزر (جلوه‌های رایانه‌ای)، مهرداد رئیسی مدیر دوبلاژ، الهام پاوه‌نژاد و امین قاضی صداپیشگان و با اجرای رامتین شهبازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست نصیریان درباره زمان ساخت فیلم توضیح داد: ساخت این پروژه با یک ماه اختلاف چهار سال به طول انجامید. شش ماه از این زمان به دلیل وسواس، به ساخت موسیقی، صداگذاری، دوبله و... اختصاص یافت.

شفیع آقامحمدیان درباره تولید این دست فیلم‌های خاص (انیمیشن بلند) و مقوله اکران آنها که به شدت مغفول باقی مانده گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در سال توان تولید دو فیلم بلند انیمیشن را دارد. "قلب سیمرغ" اولین پروژه این مرکز است و فعلا منتظر نتیجه آن در اکران عمومی هستیم. بنا به شرایط خاص این فیلم باید درباره زمان اکران بسیار دقت و بررسی شود. کل این پروژه یک تجربه بزرگ برای من در کنار تمام گروه اجرایی بود.

ابوهاشم یکی از نویسندگان "قلب سیمرغ" درباره نگارش این فیلمنامه و اقتباس آن از شاهنامه توضیح داد: در ابتدا یک ایده چهار خطی از نصیریان به دستم رسید. ما با هم رویش کار کردیم و شش ماه طول کشید تا به متن اولیه رسیدیم.

وی ادامه داد: پس از طی مراحل اداری به این نتیجه رسیدیم که شخصیت‌ها و فضاها را دوباره بازنویسی کنیم. در این مرحله آقای نوروزی هم به گروه ما اضافه شد تا به این فیلمنامه‌ای که ساخته شد رسیدیم. درباره منابع هم باید بگویم که ابتدا شاهنامه و سپس کتاب‌هایی بود که درباره تاریخ و فرهنگ اسطوره‌ای ما نوشته شده. در فیلمنامه برخی نکات وجود دارد که در شاهنامه مطرح نشده، چه در مورد مفهوم چه در مورد کاراکترها. ما با استفاده از همان منابع غیرشاهنامه‌ای به خلق آنها پرداختیم.

سحرخیز مدیر جلوه‌های ویژه کامپیوتری درباره تکنیک کار خود گفت: سه سال پیش تکنیک‌هایی در انیمیشن به کار می‌رفت که شاید امروزه کهنه شده باشد. الان که فیلم را نگاه می‌کردم دوست داشتم که کار پیشرفته‌تری از نظر تکنیک انجام می‌دادم اما آن موقع به دلیل محدودیت منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجبور به خلق روش‌هایی شدیم که از تکنیک رایج دور بود. به نظرم می‌شود این روش‌ها را مکتوب کرد و در اختیار جوانان علاقمند و خلاق گذاشت.

در ادامه این نشست رئیسی درباره کار با بازیگران مطرح سینما و تلویزیون مانند رضا کیانیان، پرویز پورحسینی، حمید فرخ‌نژاد و لهجه آبادانی فرخ‌نژاد به جای "رخش" عنوان کرد: وجود لهجه به صلاح‌ دید کارگردان برای رخش انتخاب شد که این کار کمی هم به ایجاد فضای طنز کار کمک کرد. کار با این بزرگان که به نوعی اولین تجربه کار دوبله برایشان محسوب می‌شود، بسیار عالی و بی‌نقص بود. اغلب برداشت‌های ما در همان ضبط اول انجام شد.

سپس پاوه‌نژاد درباره تجربه صداپیشگی خود در "قلب سیمرغ" و به جای سه شخصیت توضیح داد: با مقوله صداپیشگی بیگانه نبودم. تجربه بازی در نمایش‌های رادیویی و دوبله به جای خودم در یکی از سریال‌ها را داشتم اما در کار انیمیشن کار اولم بود که بسیار هم تجربه شیرینی بود.

امین قاضی از گویندگان انجمن گویندگان جوان که به جای شخصیت اصلی فیلم (رها) صحبت کرد، درباره این تجربه خود گفت: اولین بار بود که در این سال‌ها در کنار بزرگان سینما و تلویزیون به کار دوبله می‌پرداختم. از آقای کیانیان درباره ایفای واقعی‌تر نقشم در این فیلم بسیار آموختم.

در ادامه این نشست آزادی، آهنگساز فیلم درباره نحوه فعالیت خود توضیح داد: قبل از پروژه "قلب سیمرغ" برای بازی‌های رایانه‌ای آهنگسازی کرده بودم. پس از این که فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم که برداشت مستقیمی از شاهنامه نیست، از سازهای ارکسترال برای ایجاد فضاهای اسطوره‌ای و سازهایی چون نی و کمانچه برای صحنه‌های عاطفی و در درجه بعدی از سازهای کوبه‌ای چون دمام، دهل و دف برای صحنه‌های جنگ و نبرد استفاده کردم.

نصیریان درباره گروه مخاطب سنی این فیلم توضیح داد: از ابتدای ساخت پروژه به این که گروه سنی خاصی را مخاطب خود بدانیم، فکر نکردیم. شاید هم این اشتباه باشد اما رفته رفته در طول ساخت کار متوجه شدیم که رده سنی نوجوان و بزرگسال مخاطبان اصلی این فیلم هستند و نه کودکان. دلیل این که طنز را وارد کار کردیم هم تلطیف فضا و ایجاد تعادل بین بخش اسطوره‌ای و ذهنیت مخاطبان نوجوان امروز بود.

در پایان این جلسه، آقامحمدیان ازهزینه زمانی این فیلم به عنوان بیشترین هزینه یاد کرد و مسائل مالی را در درجه بعدی قرار داد و گفت: دوستان در ساخت این پروژه بسیار صرفه‌جویی کردند و این بزرگترین تجربه با حضور هنرمندان سینما، نوازندگان و بقیه عوامل بود. امیدوارم این اخلاق سازندگان فیلم الگویی باشد برای کسانی که ساخت فیلم‌های انیمیشن با هزینه کم را محال می‌دانند.

در پایان این نشست و با اصرار خبرنگاران و حاضران در جلسه نصیریان هزینه ساخت فیلم را با توجه به دستمزدها 670 میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که آقامحمدیان هزینه ساخت این انیمیشن را بیش از حد انتظار دانست.

کد خبر 1250774

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha