۱۲ اسفند ۱۳۸۹، ۱۷:۱۶

سعیدی تشریح کرد:

رابطه انسان با درخت داستانی شنیدنی و دارای فراز و فرودهایی بوده است

رابطه انسان با درخت داستانی شنیدنی و دارای فراز و فرودهایی بوده است

قم - خبرگزاری مهر: تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه از اول خلقت تا کنون رابطه انسان با درخت داستانی شنیدنی و دارای فراز و فرودهایی زیادی بوده است، به تشریح آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سید محمد سعیدی قبل از ظهر پنجشنبه در «همایش ملی خاستگاه دینی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه منابع طبیعی» که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین استانی قم در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه رابطه انسان با درخت یک رابطه شنیدنی و دارای فراز و فرود‌هایی بوده است، تصریح کرد: ما روزی در ارتباط با درخت در این جهان هستی مبتلا شدیم و پیامد آن این بود که تا همیشه تاریخ زندگی بشر، این ضایعه باقی ماند.

وی در ادامه بیان داشت: در زمانی که پدر و مادر ما حضرت آدم و حوا به دست خداوند خلق شدند، خدا به آن‌ها گفت داخل باغ بهشت شوید و سکونت بگیرید و هر چه از این باغ میل داشتید استفاده و فراوان هم استفاده کنید و از این زمان بود که یک ارتباط خاص بین انسان و درخت آغاز شد چرا که خدواند به آن‌ها فرمود از میوه این درخت استفاده نکنید و حتی به آن نزدیک هم نشوید.

سعیدی اضافه کرد: اما شیطان آن‌ها را به لغزشگاه کشاند و مقصود خود را عملی کرد و پیامد و اثر وضعی آن عصیان، این بود که انسان از مقام خود فرود آمد و دیگر موقعیتی که از نظر عاطفی و ارتباطاتی در بهشت بود تمام شد و البته خدواند به آن‌ها گفت که این استفاده و استقرار شما در زمین ابدی نیست.

وی با اشاره به اینکه حضرت آدم و حوا در ارتباط با این درخت وظیفه‌ای داشتند که اگر به آن عمل کرده بودند هم اکنون ما هم در کنار آن‌ها در بهشت مقام داشتیم، اظهار داشت: اما پدر و مادر ما حضرت آدم و حوا به فکر بچه‌های خود نبودند و کار ما سخت شد و از آن روز مجبور شدیم برای طعام و نوشیدنی خود، کار کنیم و زحمت بکشیم و احداث باغ و مزرعه جزء وظایف ما شد.

امام جمعه قم در ادامه افزود: خداوند به انسان گفت که طعام تو در زمین است و از آن روز که ما به زمین آمدیم و داستان درخت دوباره آغاز شد و ما این بار باید مراقب باشیم که در ارتباط با درخت باز دچار اشتباه نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به احادیث و روایات در خصوص درختان اشاره کرد و گفت: پیامبر در جایی می‌فرماید این نخل‌ها را قطع و آن‌ها را با آب غرق نکنید، درختان‌تر را قطع نکنید و زراعت‌ها را نسوزانید و یا در جای دیگر امام علی (ع) می‌فرماید؛ یکی از چیزهایی که عمر آدمی را طولانی می‌کند قطع نکردن درختان تازه و ‌تر است.

سعیدی با تاکید بر اینکه باید درختان را با این نیت که همه از آن استفاده نمایند کاشت، بیان داشت: امام صادق (ع) می‌فرماید بهترین کار این است که شما زراعت داشته باشید و این را، هم انسان‌های نیکوکار و هم انسان‌های فاجر استفاده کنند لذا هدف از کاشت درخت نباید تنها بهره‌مندی افراد درستکار و نیکوکار باشد.

وی در باب جایگاه درختکاری اضافه کرد: حتی درختکاری عملی فرا‌تر از بشر دوستی است و باید حیوانات، درندگان و پرندگان هم از آن استفاده کنند.

امام جمعه قم همچنین در خصوص کار نمادین درختکاری بیان داشت: اینکه تنها به صورت نمادین در ایامی از سال نهال بکاریم و در مقابل درختان کهن را نابود کنیم کار سودآوری نیست و هم زمان هم باید درخت کاشت و هم از درختان کهن محافظت کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما یک بار در ارتباط با درخت آزمایش بدی پس دادیم و در جهان هستی گرفتار شدیم امروز دیگر نباید دچار اشتباه شویم و با قطع درختان زندگی و موقعیت خود و نسل‌های آینده را به خطر بیاندازیم.

کد خبر 1266164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha