۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۱۷:۰۱

مهمانپرست تشریح کرد:

3 رویکرد دستگاه دیپلماسی ایران در سال 89

3 رویکرد دستگاه دیپلماسی ایران در سال 89

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رویکرد های دستگاه دیپلماسی ایران در سال 1389 را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر رامین مهمانپرست در یادداشت خود آورده است:

سال1389 فعالیت دستگاه سیاست خارجی به سه بخش تقسیم می شود : بخش نخست مسائلی است که به حضور جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی مربوط می شود، بخش دوم در زمینه همکاری های منطقه ای است و بخش آخر به همکاری های دوجانبه با سایر کشورها ارتباط دارد.

حضور ایران در سطح بین المللی؛ موضوع فعالیت هسته ای صلح‌آمیز کشورمان است که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی برای تبیین سیاست ها صورت گرفت. در زمینه ابهاماتی که در مورد فعالیت های صلح آمیز کشورها وجود داشت و همین طور اقداماتی که باید برای اجرایی شدن پیمان منع اشاعه هسته ای صورت می گرفت، اجلاس خلع سلاح را در تهران برگزار کردیم که شروع حرکت بسیار مؤثر از سوی کشورهای مستقل بود و تأثیراتی نیز به همراه داشت..

موضوع دوم در مبحث مشارکت ایران در سطح بین المللی است ،حضور ایران در اجلاس بازنگری پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) و مصوبات این اجلاس برای نخستین بار پیگیری شد و حساسیت نسبت به فعالیت هسته ای رژیم اشغالگر قدس در دستورکار قرار گرفت.

موضوع بعدی امضای بیانیه تهران از سوی وزراء خارجه ایران، برزیل و ترکیه است ، صدور این بیانیه رویکرد جدیدی در سطح بین المللی ایجاد کرد آنهم برای همکاری های هسته ای در زمینه اهداف صلح آمیز و جلوگیری از شیوع تسلیحات هسته ای، به وسیله کشورهای مستقل و مؤثر دنیا.

بحث حقوق بشر موضوع دیگری بود که جمهوری اسلامی ایران در آن حضور فعالانه داشت و برای نخستین بار آمریکا باید در قبال نقض حقوق بشر در کشور خود پاسخگو می بود.

بیش از 200 مورد مصداق نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا به طور مشخص به تصویب رسید و آمریکایی ها را ملزم به پاسخگویی کرد؛این حرکت می تواند شروع یک رویکرد جدید باشد تا کشورهایی که از بحث حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی بهره می گیرند تا سایر کشورها را تحت فشار قرار داده و متهم کنند، این بار در مقام پاسخگویی موظف باشند موارد آشکار نقض حقوق بشر را اصلاح کنند و به کشورهای مستقل در این رابطه توضیح دهند که ایران در این اجلاس بسیار برجسته عمل کرد.

موضوع مبارزه با تروریسم در سطح بین المللی و اینکه ایران یکی از قربانیان این موضوع بوده، محور دیگری است که جمهوری اسلامی ایران تلاش جدی در این زمینه دارد تا با ریشه های تروریسم مقابله کند، از این رو در اجلاس های مختلف حضور فعالی داشته و علاوه بر این، برنامه ریزی صورت گرفته تا اجلاس بزرگی برای مبارزه با تروریسم در ایران تشکیل شود. در واقع وزارت امور خارجه یکی از پایگاه های اساسی برنامه ریزی و پیگیری مبارزه با تروریسم بوده و در بحث هایی که درباره این موضوع در منطقه مطرح بوده، وزارت امور خارجه نقش جدی ایفا کرده و تحرک مناسبی برای پیگیری این موضوع به عمل آورده است.

بحث بعدی، مبحث مبارزه با مواد مخدر است که تبعات سنگینی را برای ملت ها ی جهان به همراه داشته است؛ جمهوری اسلامی ایران این موضوع را هم در عمل و هم به صورت رایزنی بین کشورهای مختلف دنبال کرده و یکی از کشورهای پیشتاز مبارزه با مواد مخدر است که نقش کشورما در این زمینه به خوبی نمایان است.

در بعد همکاری منطقه ای ، ایران هم در حوزه خلیج فارس و هم خاورمیانه همکاری های خوبی را با کشورهای تأثیرگذار منطقه ایجاد کرد. همکاری جدی بین ایران، ترکیه، سوریه و عراق وجود دارد که امیدواریم در آینده شاهد اضافه شدن کشورهای لبنان و برخی کشورهای خلیج فارس باشیم؛ کشورهایی که می توانند یک همکاری جدید منطقه ای ایجاد کنند چراکه این همکاری ها می تواند به ثبات، امنیت و ایجاد زیر ساخت های توسعه ای در منطقه کمک کند.

در چارچوب فعالیت های مربوط به اکو ،همکاری بین کشورهای عضو یک تحولی در وضعیت اقتصادی کشورها و همین طور یک ارتباط و هماهنگی و رایزنی سیاسی و فرهنگی میان آنها به وجود آورده است. نقش ایران نیز در افزایش تحرکات اکو بسیار حائز اهمیت بوده است.

در بحث همکاری های منطقه ای نقش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحران هایی که در عراق، افغانستان و فلسطین نمی توان نادیده گرفت،جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگی برای ارائه راه حل ها و ایده هایی داشت که می توانستند به رفع سریع بحران کمک کنند.

در بخش سوم فعالیت های دستگاه دیپلماسی کشورمان یعنی روابط دوجانبه، به طور قابل توجه ای همکاری در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و کشورهای منطقه ای نظیر ترکیه، عراق، سوریه و لبنان و همین طور کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و ونزوئلا بوجود آمد ؛ در آفریقا نیز ایران حضور پررنگ و خوبی داشت و همین حضور گسترده موجب تحریم کشورهایی شد که مخالف روابط خوب جمهوری اسلامی با کشورهای آفریقایی بودند و سعی می کردند در روابط ایران با دو تا از این کشورها در غرب آفریقا اخلال ایجاد کنند، از این رو بود که این اقدامات بر روی برخی از اعضا تأثیر گذاشت با این حال ایران با قدرت هر چه بیشتر توسعه روابط خود با کشورهای آفریقایی را همچنان در دستورکار خود دارد.

ما فعالیت خود را برای ارتقای سطح همکاری ها دنبال می کنیم و معتقدیم که ظرفیت های بسیار خوبی در این قاره وجود دارد که ایران از آنها استقبال می کند.

جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجه در منطقه آسیای مرکزی و بحث خزر و همکاری با کشورهای ساحلی خزر داشت ،در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر حضور ایران بسیار تعیین کننده بود. رئیس جمهور در آن اجلاس پیشنهادات بسیار مهمی مطرح کرد که امیدواریم هم به صورت دوجانبه و هم منطقه ای در خزر شاهد فعالیت بیشتر کشورمان باشیم.

البته ایران در رابطه با اتحادیه اروپا و برخی حوزه های دیگر هم تحرکات جدی داشته است. فعالیت دستگاه سیاست خارجی برای حضور در اجلاس های مختلف و پیدا کردن زمینه های همکاری در روابط دوجانبه تحرک قابل توجهی بوده است.

کشورهای اروپایی تحت فشارهای سیاسی غرب، موضع گیری خود را متناسب با فضای سیاسی تنظیم کرده اند، از این رو اجازه تحرک جدی‌تر برای فعالیت با ایران را از خود گرفته اند اما در همین شرایط هم شاهد حضور و آمادگی کشورهای اروپایی برای توسعه روابط دوجانبه با ایران هستیم.

ایران تحرکات خوبی را در برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اسپانیا و پرتغال داشته که برخی در زمینه سیاسی بوده و بعضی دیگر در زمینه اقتصادی.

جمهوری اسلامی ایران در شمال اروپا و منطقه بالکان هم به لحاظ توسعه روابط سیاسی فعالیت های قابل توجهی داشته است.
البته می دانیم که ظرفیت ها باید بسیار بالاتر از این باشد که امیدواریم برای سال 90 بتوانیم این تحرکات را افزایش دهیم و به نقطه بالاتری دست یابیم.

کد خبر 1275775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha