پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۰، ۹:۲۶

قشقایی در گفتگو با مهر:

حقایقی پیرامون شرایط اظهارنظر درباره ظهور/ مردم هوشیار هستند

حقایقی پیرامون شرایط اظهارنظر درباره ظهور/ مردم هوشیار هستند

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه اظهار نظر درباره موضوعاتی چون ظهور باید با استفاده از منابع معتبر صورت گیرد گفت: این موارد نیز نیازمند اجتهاد کلامی مهدوی است و هرکس که به روایات در باب ظهور مراجعه کند نمی‌تواند در این رابطه اظهار نظر کرده و حکم قطعی بدهد.

دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت استفاده از منابع معتبر برای تبیین مباحثی چون انتظار گفت: برخی مباحث حالت تعقلی دارند و با خرد انسانی می توان به آنها دست یافت. عقل ابزاری که در غرب مطرح است تنها در محدوده هایی کارآمدی دارد اما برخی امور این طوری نیستند. پیش بینی های آینده که منشأ مادی ندارد با خرد انسانی قابل دستیابی نیست.

وی افزود: باید کسانی که قدرتی ماورای امور مادی دارند و از سرچشمه های وحی، علم آنها سیراب می شود نسبت به آینده نظر بدهند.

دکتر قشقایی گفت: پیش بینی هایی که در آینده تحقق می یابد چون قیامت و ظهور، باید توسط کسانی بیان شود که دانش آنها از منبع الهی سرچشمه می گیرد . شیعه معتقد است پس از پیامبر، معصومین علمشان از پیامبر سرچشمه گرفته، آنها هم به این دانش دسترسی دارند. دستیابی به آنچه ائمه گفته اند از طرق خاصی امکان پذیر است. این منابع در شیعه مشخص شده ، از طریق افراد خاصی نوشته شده و به دست ما رسیده است اگر این منابع اعتبارشان ثابت شده باشد برای ما سندیت دارد.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم یادآور شد: منابع روایی و حدیثی ما مشخص است. آنهایی را که فقها و علمای ما در این موارد دانش درخور دارند برای ما حجیت دارد. استنباط این مباحث چون اصول فقهی نیاز به اجتهاد خاص خود را دارد. استنباط یک حکم فقهی از منابع اصلی حدیثی نیازمند توان اجتهاد فقهی است. این مورد نیز نیازمند اجتهاد کلامی مهدوی است تا بتواند مسئله و موضوعی را به منابع معتبری که در این زمینه وجود دارد نسبت بدهد. هرکسی این توان را ندارد که با اشراف از علوم اسلامی به تمام روایات در باب ظهور و پیش بینی آینده مراجعه کرده، اظهار نظر کند و حکم قطعی بدهد.

وی با اشاره به تأثیرات ارائه اطلاعات نادرست در زمینه ظهور گفـت : به طور طبیعی اگر چند روایت مختلف درباره یک مسئله ذکر شود و اتفاقی رخ ندهد، اعتقاد مردم سست می شود، اما خوشبختانه مردم این روزها به این سطح از هوشیاری رسیده اند که بدانند هر مسئله ای که مطرح می شود منشأ معتبری ندارد.

دکتر قشقایی تأکید کرد: این حیطه های فرهنگی را باید با کار فرهنگی پاسخ داد. اگر امنیت اخلاقی جامعه تحت پوشش قرار گیرد مسئولان می توانند در این زمینه اقدام کنند. اگر حوزه های علمیه که نقش عمده ای در حراست از فرهنگ جامعه دارند به وظیفه خود عمل نکنند، باز هم نمی توان  استدلال کرد که حوزه های امنیتی کشور که وظیفه ای در این رابطه ندارند وارد عمل شوند.

کد خبر 1292036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha