به گزارش خبر نگار هنري مهر احمد رضا معتمدي كارگردان فيلم ديوانه از قفس پريد در جلسه مطبوعاتي اين فيلم پس از ارائه توضيحاتي در باره فيلمنامه فيلم ، شخصيت پردازي و... داستان اين فيلم را روايت جامعه امروز ايران تلقي كرد .
وي ضعف شخصيت پردازي را مهمترين آفت فيلم هاي ايراني تلقي كرد و افزود :" نسل جديد آرمانش را گم كرده به خاطر آنكه ما نمي توانيم نشانه ها و معاني اين آرمان را به او منتقل كنيم . در حيطه فعاليت خودمان نمي توانيم آثار هنري قوي خلق كنيم كه نسل امروز به واسطه آن با قهرمانان فرهنگ خود ارتباط بر قرار كند . چراكه اغلب قهرمانان فيلم هاي ما ايستا هستند و هيچ تحولي ندارند . شخصيت هاي داستاني ما غالبا در طول داستان بدون تغيير مي مانند در حالي كه چنين روندي نمي تواند براي مخاطب سود مند باشد . "
وي با اشاره به الگو هاي داستاني پيامبران در قرآن، ايجاد تحول را تنها به معني رسيدن از بدي به خوبي ندانست و تغيير رو به رشد را بهترين نوع تحول شخصيت تلقي كرد . تحولي كه در شخصيت" روزبه ايراني" در فيلم "ديوانه از قفس پريد" رخ مي دهد . "
معتمدي از شخصيت جانباز در اين فيلم به عنوان نماد بروز تفكر قدسي ياد كرد و گفت :" از ابتدا هم قصد نداشتم فيلمي براساس زندگي جانبازان بسازم ولي از تفكر اين عزيزان به عنوان نمونه اي قدسي بهره برداري كردم . "
معتمدي پس از ارائه تحليل شخصيت هاي فيلم و روابط ميان آنها از بروز سو تفاهمات مختلف پيرامون فيلم ابراز تاسف كرد و گفت :" اگر فضاي آزار دهنده پيرامون فيلم همچنان ادامه پيدا كند ديگر هرگز فيلمي در حوزه مضامين اجتماعي نخواهم ساخت . "
مجتبي شاكري "مسئول دفتر هنر و ادبيات سازمان بسيج دانشجويي" ديگر ميهمان اين جلسه مطبوعاتي در سخنان خود با قدر داني از توجه و نگاه عميق كارگردان به جامعه، علت حساسيت هاي مخاطب را در مواجهه با اين فيلم چنين توضيح داد :" شخصيت جانباز در مركز عاطفه جامعه قرار دارد . مردم مي خواهند همواره آنها را در اوج ببينند . با اطمينان به مباني فكري و فلسفي ايشان قطعا فيلم با هدف تحكيم چنين جايگاهي ساخته شده است . اما گويي برخي از نمادهاي فيلم براي مخاطب به خوبي معني پيدا نمي كند . "
وي همچنين از اينكه شرايط موجود با عث دلخوري معتمدي شده است ابراز تاسف كرد و گفت :" عدم ادامه كار بواسطه نامناسب بودن شرايط با تفكر فلسفي ايشان مغايرت دارد و اميد وارم اين اتفاق نيافتد . "
در ادامه جلسه معتمدي آغاز روند توليد اين فيلم را به سالها قبل مربوط دانست و افزود :" مرحله نگارش فيلمنامه در حدود 4 سال طول كشيد . فيلم 3 ماه پيش توليد را سپري كرد . تمرينات جدي با بازيگران نيز بخش عمده اي از پيش توليد را به خود اختصاص داد . و در نهايت فيلمبرداري طي سه ماه در 70 جلسه انجام شد . "
جلسه مطبوعاتي فيلم" ديوانه از قفس پريد " صبح روز شنبه4 مرداد ماه به همت خبر گزاري فارس بر گزار شد .
نظر شما