۷ خرداد ۱۳۹۰، ۱۴:۳۷

آذرماه؛ شروع بیابان زدایی در عراق/ 12هزار درخت در اصفهان خشک شد

آذرماه؛ شروع بیابان زدایی در عراق/ 12هزار درخت در اصفهان خشک شد

تأمین اعتبار احیای تالاب انزلی، تعهد عراق به مهار بیابان، تشکیل کمیته حقیقت یاب برای شناسایی مقصران خشکیده شدن 12هزار اصله درخت در اصفهان، تحقیق و تفحص مجلس از سازمان محیط زیست و ... از مهمترین رخدادهای زیست محیطی هفته گذشته بود.

 
به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته استاندار گیلان همراه با اعضای ستاد راهبردی احیای تالاب انزلی، از نقاط مختلف پروژه احیای این تالاب بازدید کردند. در جریان این بازدید فرماندار انزلی گفت: ستاد راهبردی احیای تالاب متشکل از تیمی قوی از تمامی ذی نفعان در تالاب انزلی است و کل اعتبار پروژه 90 میلیارد تومان است که 7 میلیارد و 200 میلیون تومان آن در سال 89 تصویب شد و اعتبار سال 90 آن نیز در حدود 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با آن موافقت شده است، آنچه امروز همه ما خواهان آن هستیم شدت و دقت در روند اجرای این پروژه است.

- در حالی که خبرهای رسیده از نوشهر حکایت از نشت نفت از نفتکش روسی به آب های ساحلی نوشهر داشت، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست هفته گذشته بر اساس گزارش ارسالی از مازندران گفت: وضعیت در نوشهر عادی است و آلودگی برطرف شده است.

- با لاخره معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها گفت: در تفاهم نامه ای که با وزیر محیط زیست کشورعراق منعقد شده این کشور متعهد شده اعتبار مقابله با پدیده گرد وغبار را تامین کند و در همین رابطه عملیات مهار بیابان آذرماه در عراق آغاز می شود.

- در هفته ای که گذشت طرح تعویض پنج هزار دستگاه موتور سیکلت فرسوده در شهر تهران آغاز شد. این طرح به دنبال اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اجرا می شود و در قالب آن، پنج هزار دستگاه موتور سیکلت با عمر بالای 10 سال از چرخه تردد در شهر تهران خارج خواهند شد.

- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هفته گذشته در مورد چند و چون مرگ 12 هزار اصله درخت در مجاورت پالایشگاه اصفهان از مرگ مرموز درختان در حاشیه چند مرکز صنعتی دیگر در استان خبرداد و درباره علت خشکیدگی 12 هزار اصله درخت کاج در مجاورت پالایشگاه اصفهان گفت: برای این منظور یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شده است که اعضای آن را نمایندگانی از مرکز تحقیقات کشاورزی، اساتید دانشگاه خراسان و دانشگاه صنعتی اصفهان و نیز کارشناسان شرکت آب منطقه ای، محیط زیست وشهرداری اصفهان تشکیل می دهند.

-در هفته ای که گذشت معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد از یکماه گذشته کار شناسایی و نقشه برداری از تمامی زیستگاه های حساس دریای خزر و نیز پهنه بندی این منطقه آغاز شده و پیش بینی می شود که تا پایان دیماه این کار به پایان برسد. به علاوه تمامی این اقدامات در خلیج فارس و دریای عمان نیز به زودی آغاز می شود.

- معاون محیط انسانی محیط زیست مازندران در هفته گذشته درباره مخالفت این سازمان با احداث پالایشگاه بهشهر گفت: مجریان این پروژه مدتهاست با وجود مخالفت کارشناسان اصرار به احداث آن در مکانی نامناسب دارند که ما همچنان از این اقدام ممانعت اما برای انتخاب مکان مطابق با ارزیابی زیست محیطی همکاری می کنیم.

-از سوی دیگر تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست، در اولین روزهای اردیبهشت ماه جاری از سوی «احمد علی مقیمی» نماینده مردم بهشهر به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد. او علت ارائه این طرح را ضعف علمی سازمان حفاظت محیط زیست و مخالفت این سازمان با احداث پالایشگاه بهشهر عنوان کرده بود و قرار بود در هفته گذشته این تحقیق و تفحص آغاز شود.

-اگرچه در هفته گذشته نشست خبری معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به مناسبت روز تنوع زیستی برگزار نشد ولی مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: حدود 7 درصد از گونه های جانوری مهره دار ایران در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار داند که شامل گونه های در معرض انقراض و آسیب پذیر هستند.

- معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در هفته پیش از اختصاص 3 میلیارد ریال برای بارورسازی ابرها در آذربایجان غربی خبر داد. سید جواد محمودی گفت: بارورسازی ابرها به صورت آزمایشی در چند نوبت در آذربایجان شرقی انجام شده ولی تا کنون به نتایج فنی و منطقی آن دسترسی نداشته ایم وشرایط دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است.

-بالاخره رئیس سازمان محیط زیست از روند افزایش ورود فاضلاب های خانگی به دریای خزر در منطقه شمال ابراز نگرانی کرد و گفت: آلودگی دریای خزر صرفا متعلق به ایران و استانهای شمالی نبوده بلکه برخی کشورهای منطقه ای نظیر آذربایجان بیشترین آلودگی منطقه را به واسطه استخراج نفتی در دریای خزر تولید می کنند.

- در هفته گذشته محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه زنگ خطر برداشت بی رویه از عرصه های جنگلی به صدا درآمده است اظهار داشت: نگران روند کاهشی وسعت جنگلهای شمال کشور هستم. این کاهش محسوس هشدار جدی را به مسئولان می دهد چرا که نمونه های نادر جنگلهای هیرکانی شمال در هیچ نقطه دنیا یافت نمی شود.

- بالاخره رئیس اداره محیط زیست شهر تهران از ابلاغ ضوابط مدیریت پسماندهای الکترونیک که از سال گذشته در کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست مجلس مطرح شده بود خبر داد.

-رئیس دفتر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان محیط زیست نیز در این هفته درنشست خبری همایش و نمایشگاه تخصصی فرصتهای جذب سرمایه از طریق مکانیسم پاک که هفته گذشته برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر چین و آمریکا در زمینه تولید گازهای گلخانه ای از همه کشورها جلوترند و بیش از 50 درصد این گازها را تولید می کنند گفت: ایران در میان کشورهای منتشر کننده این گازها رتبه یازدهم را دارد.

-معاون طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان محیط زیست در این نشست با بیان اینکه 75 درصد از گازهای گلخانه ای منتشره در کشور از بخش انرژی است گفت: حتی اگر تمام زیرساختها برای توسعه پاک فراهم شود تا زمانی که فرهنگ استفاده از این زیر ساختها نهادینه نشود تاثیری ندارند

-در پی انتشار تصاویر دفن زباله در اراضی جنگلی عباس آباد هفته گذشته در فضای مجازی کارشناس پسماند اداره محیط زیست مازندران در مورد دفن زباله در این منطقه گفت: دفن زباله در اطراف این جنگلها بدون مجوز محیط زیست انجام و بارها نیز با آن برخورد شده اما تا زمانی که فاز دوم کارخانه کمپوست تنکابن راه اندازی نشود دفن اصولی زباله های عباس آباد اتفاق نخواهد افتاد.

 

کد خبر 1322635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha