۱۷ خرداد ۱۳۹۰، ۱۶:۱۹

عبدوس به مهر خبرداد:

پایان سرشماری قرقاول در زیستگاه های گیلان

پایان سرشماری قرقاول در زیستگاه های گیلان

رشت - خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست استان گیلان از پایان یافتن سرشماری قرقاول در زیستگاه های استان خبر داد.

امیر عبدوس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: امسال برای  ششمین سال متوالی شمارش قرقاول که از گونه های شاخص گیلان است، در فصل جفت یابی این پرنده انجام شد.

 وی تصریح کرد: جفت یابی این پرنده از اواخر اسفند آغاز و درنیمه فروردین اوج گرفته و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند که با توجه به تعطیلات نوروزی و تردد طبیعت گردان سرشماری و برآورد جمعیت از 15 فروردین آغاز و در 15 اردیبهشت ماه در زیستگاه ها به اتمام می رسد.
 
" شمارش آوا و برآورد جمعیت " روش سرشماری قرقاول در گیلان
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در مورد روش برآورد جمعیت قرقاول گفت: در استان از " شمارش آوا و برآورد جمعیت " که شیوه ابداعی و تائید شده یکی از کارکنان این اداره کل  بنام " عباس عاشوری " استفاده می شود.
 
وی افزود: در این روش نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب تا مدت 45 دقیقه پس از طلوع اکیپ شمارش، در زیستگاه مستقر شده و در سکوت کامل آواهای به گوش رسیده از قرقاولهای نر را با توجه به متمایز بودن آوای هر پرندگان نر نسبت به هم، می شمرند ( پرنده ماده  آوا ندارد ).
 
عبدوس اظهارداشت: از سوی هر پرنده نر بین یک تا سه ماده بر می گزیند بنابراین با اخذ میانگین تعداد آواهای شنیده شده آن را در سه ضرب کرده و با احتساب درصدی از مساحت زیستگاه که تحت شمارش قرار گرفته آن را به کل زیستگاه تعمیم می دهند.
 
وی گفت: خوشبختانه در آمار سال جاری بیش از 60 درصد زیستگاه ها در سرشماری پوشش داده شده است.
 
 
وی اعلام کرد: امسال هشت زیستگاه در رودسر، چهار زیستگاه در املش، هفت زیستگاه در لنگرود، 10 زیستگاه در لاهیجان، هفت زیستگاه در سیاهکل، سه زیستگاه در آستانه، سه زیستگاه در رشت، پنج زیستگاه در رودبار، پنج زیستگاه در فومن، 18 زیستگاه در ماسال، پنج زیستگاه در انزلی، دو زیستگاه در تالش، سه زیستگاه در رضوانشهر و چهار زیستگاه در صومعه سرا تحت برآور جمعیت قرقاول قرار گرفتند.
 
مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: بیشترین برآورد جمعیتی در " ماسال " با دو هزار 562 عدد و کمترین آمار متعلق به آستانه با 10 قرقاول گزارش شده است.
 
 آستارا در لیست نقاط آمارگیری قرقاول نیست
 
وی افزود: شهرستان آستارا در لیست نقاط آمارگیری قرقاول نیست و گفته می شود  که در این شهرستان زیستگاهی برای این پرنده شناسایی نشده که جای تردید و بررسی بیشتر دارد.
 
عبدوس عنوان کرد: سرشماری این پرنده نخستین بار به صورت دقیق و همانند در سال 1385 در استان انجام شد که آمار برآورد کلی سه هزار 963 قرقاول بود، این رقم در سال جاری به عدد شش هزار و 502 رسیده است.
 
وی در خصوص این تغییر آماری  گفت: افزایش برآورد دلیلی بر افزایش جمعیت نیست زیرا زیستگاه ها به سبب تغییر کاربری، ساخت و ساز، احداث راه و پروژه های عمرانی چون آبرسانی و... در حال کوچک شدن و حتی تخریب هستند، دلیل افزایش به سبب دقت بیشتردر سر شماری و پوشش سطح بیشتری از زیستگاه ها در زمان سر شماری است. 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: شهرستان رشت سه زیستگاه قرقاول از قبیل "سلکی سر"، " سراوان" و " فرودگاه" بوده که بیشترین آمار برآوردی متعلق به فرودگاه است.
 
 قرقاول پرنده ای زیباست که در ردیف گونه های حمایت شده و شکار ممنوع ایران است و تقریبا در تمام فصول سال در گیلان روئت می شود.
کد خبر 1329819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha