۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۱۴:۳۸

کنگره واکسنهای جدید/

تزریق واکسن از مرگ دو میلیون کودک زیر پنج سال جلوگیری می‌کند

تزریق واکسن از مرگ دو میلیون کودک زیر پنج سال جلوگیری می‌کند

دبیرعلمی نخستین کنگره واکسنهای جدید با عنوان این مطلب که 11 میلیون کودک سالیانه قبل از سن 5 سالگی فوت می‌کنند، افزود: حداقل یک چهارم از مرگ و میر این کودکان به علت ابتلا به بیماریها، قابل پیشگیری با واکسن است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر آناهیتا سنائی روز دوشنبه در نشست خبری نخستین کنگره واکسنهای جدید افزود: در صورت استفاده از واکسن علیه 14 بیماری یا میکروارگانیسم، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، پولیو، سل، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا b، سرخجه، مننگوکوک، پنوموکوک، روتا ویروس و در صورت لزوم انسفالیت ژاپنی و تب زرد) در 90 درصد کودکان زیر 5 سال کشورهای مختلف، می‌توان سالیانه از حداقل دو میلیون مرگ و میر در این گروه سنی پیشگیری کرد.

وی گفت: به رغم بهبود وضعیت بهداشت در جهان، حدود 11 میلیون کودک سالیانه قبل از سن 5 سالگی فوت می‌کنند. حداقل یک چهارم از مرگ ومیر این کودکان به علت ابتلا به بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن است.

سنائی ادامه داد: بیش از 100 میلیون کودک سالانه در جهان وارد پروسه ایمن‌سازی می‌شوند، با این حال حدود 20 درصد از این کودکان یعنی حدود 24 میلیون نفر نمی‌توانند واکسیناسیون خود را در سال اول کامل کنند.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان افزود: سالانه حدود 700 هزار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌ پنوموکوک و حدود 500 هزار مرگ به علت مبتلا شدن به بیماری روتاویروس درگروه سنی کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود به‌ کارگیری واکسن‌های جدید به ‌ویژه پنوموکوک و روتاویروس می‌تواند در طول 3 تا 5 سال باعث شود که از میزان مرگ و میر و ناتوانی در کودکان زیر 5 سال بسیار کاسته شود.

وی تاکید کرد: در صورت استفاده از واکسن پنوموکوک، حدود 40 درصد از میزان بستری‌های بیمارستانی به دلیل پنومونی (به طور کلی) کاسته می‌شود. همچنین درصورت بکارگیری واکسن روتاویروس میزان ویزیت در مطب‌ها و بستری شدن بیمارستانی ناشی از اسهال روتاویروسی به میزان 95 درصد کاهش می‌یابد.

دبیرعلمی کنگره واکسنهای جدید در ادامه با اشاره به این رویداد علمی اظهارداشت: این کنگره برای نخستین بار برگزار می‌شود و در آن تمام واکسنهای جدیدی که در دنیا به بهره‌برداری رسیده‌اند از زوایای مختلف علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سنایی با اشاره به محورهای کنگره واکسنهای جدید افزود: تعداد زیادی از واکسنها مانند واکسنهای سرخک، سل ، سیاه سرفه، دیفتری و کزاز سالهاست که در ایران استفاده می‌شوند اما واکسنهای جدیدی مانند هموفیلوس آنفلوانزا b، پنوموکوک، روتاویروس، سیاه سرفه سلولی و آبله مرغان ساخته شده‌اند ولی هنوز در ایران مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. البته وزارت بهداشت بررسی واکسن هموفیلوس آنفلوانزاb را در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم هرچه زودتر این امر محقق شود و این واکسن در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی با اشاره به واکسن هموفیلوس آنفلوانزا b گفت: هموفیلوس آنفلوانزا یک میکروب مهاجم است که باعث ابتلا به بیماریهایی مانند مننژیت، عفونتهای تنفسی و گوش می‌شود و در صورت در دسترس قرار گرفتن این واکسن به مقدار قابل توجهی از میزان بستری و مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در ایران کاسته می‌شود.

دبیرعلمی کنگره واکسنهای جدید درباره واکسن سیاه سرفه غیرسلولی گفت: واکسن سیاه سرفه سلولی در ایران موجود است اما نمی‌توان آن را به افراد بالای 7 سال تزریق کرد اما یکی از مهمترین مزیتهای واکسن سیاه سرفه غیرسلولی قابل تزریق بودن آن به افراد بالای 7 سال است.

کد خبر 1334365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha