۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۹:۱۳

گزارش خبری/

کودکان؛ چشمان همیشه بیدار زمین/ بزرگترها به طبیعت احترام بگذارید

کودکان؛ چشمان همیشه بیدار زمین/ بزرگترها به طبیعت احترام بگذارید

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کودکان به عنوان آینده سازان کشور نقش بسیار مهمی در بسترسازی برای تبیین فرهنگ زیست محیطی در جامعه دارند، آنان به عنوان چشمان همیشه بیدار زمین همواره خواهان احترام گذاشتن به طبیعتی هستند که فردای آنها را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره کودک و محیط زیست فرصتی بود برای گفتگو با کودکانی که با حضور خود در اداره کل محیط زیست لرستان می خواستند پیام آور دوستی با طبیعت باشند و یادآوری کنند که به عنوان چشمان همیشه بیدار زمین مراقب آینده طبیعت این مرز و بوم خواهند بود.

در حاشیه بازدید کودکان مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بچه ها به زبان خودشان حرف می زند و از آنها می خواهد از اهمیت گونه های مختلف جانوری از جمله سنجاب برای حاضران حرف بزنند.

گلایه های کودکانه از قاچاق سنجاب ایرانی

کودکان هم با استقبال از پیشنهاد محمد حسین بازگیر هر کدام برای گفتن حرف هایشان اجازه می گیرند، آنها از نقش سنجاب در کاشتن دانه های بلوط و احیای جنگلها حرف می زنند و از روند رو به رشد قاچاق سنجاب ایرانی با زبان کودکانه خود گلایه می کنند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان که از پاسخ های کودکان به وجد آمده است از آنها می خواهد تا توضیحات و پیشنهادات خود را برای حفظ گونه های جانوری به صورت نامه برای محیط زیست بنویسند تا به بهترین نامه ها جایزه داده شود.

بازگیر از اهمیت درختان هم برای کودکان حرف می زند و این بار به مانند دفعه قبل دانش آموزان با حرف های خود و اطلاعاتشان از درختان همه را شگفت زده می کنند.

هیچ چیز به اندازه زباله ریختن در محیط زیست آزارم نمی دهد

امیر حسین بختیاری دانش آموز مقطع راهنمایی و حدود دو سال است که به عنوان همیار محیط زیست فعالیت می کند. او به فعالیتهای زیست محیطی اش اشاره می کند و می گوید که تا به حال در سفرهایی که با پدرش به دل طبیعت داشته بارها پیش آمده که با شکارچیانی که به صورت غیر مجاز اقدام به شکار می کرده اند برخورد داشته است.

نهالهای بلوط کاشته شده توسط کودکان لرستانی

بختیاری از تذکر به این شکارچیان با مهربانی و آرامش می گوید و ادامه می دهد: بسیاری از این افراد پس از توصیه من از شکار کردن غیر مجاز دست کشیده اند.

این همیار محیط زیست ادامه می دهد: بیشترین چیزی که همواره در طبیعت من را آزار می دهد بحث کثیفی و زباله ها است.

لحظات تلخ به خاطر عمل نکردن مردم به توصیه های زیست محیطی

دانش آموز دیگری که با خبرنگار مهر گفتگو کرد امیر حسین حسام پور دانش آموز مدرسه پارس اندیش بود. او خودش می گوید یک سال است که به عنوان همیار محط زیست فعالیت می کند.

حسام پور با تاکید بر اینکه تا کنون به افراد زیادی که قصد آلوده کردن محیط زیست را داشته اند تذکر داده است ادامه می دهد: در روز طبیعت وقتی با خانواده ام بیرون رفتم با حجم زیادی از زباله ها مواجه شدم که در نهایت به کمک دوستانم همه زباله ها را جمع آوری کردیم.

این نونهال لرستانی بدترین لحظات همیار محیط زیست بودن را زمانی می داند که برخی افراد به توصیه هایش عمل نمی کنند و یادآور می شود: مهم ترین مشکل امروز محیط زیست ما بحث زباله ها و آلودگی زمین است.

به هر روی حرف زدن با کودکانی که به نظر می رسد بسیار بیشتر از بزرگترهای خود در باب حفاظت از محیط زیست می دانند برایمان خوشایند است و همین باعث می شود که مسئولان محیط زیست بیشتر زمان را در اختیار آنها قرار دهند.

کودکان بهترین بستر فرهنگ سازی زیست محیطی

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در حاشیه بازدید دانش آموزان از موزه حیات وحش محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم محیط زیست بحث فرهنگ سازی است و به اعتقاد ما یکی از بهترین بستر ها برای فرهنگ سازی کودکان و نونهالان هستند.

محمد حسین بازگیر معتقد است که ضمیر پاک، ذهن آماده و احساسات خوب کودکان بستری برای انتقال توصیه ها و آگاهی های زیست محیطی است و یادآور شد: تلنگری که امروز به ذهن کودکان می خورد تبدیل به جریانی برای فردا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه درصد عمده ای از توفیقات محیط زیست با همکاری همیاران افتخاری محقق شده است، عنوان کرد: کودکان در حد توان خود می توانند با یادآوری های به موقع به بزرگترها از بسیاری از مخاطرات زیست محیطی به ویژه در بحث تخریب جنگلها، آتش سوزی، حفاظت از گونه های جانوری و بحث زباله جلوگیری کند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان تصریح کرد: در بسیاری از موارد جمله ای که یک کودک ابراز می کند از هزاران تابلو تبلیغاتی و اطلاع رسانی موثرتر است.

برنامه های زیست محیطی به سمت کودکان سوق پیدا کند

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در حال حاضر برنامه های زیست محیطی باید به سمت آگاه سازی کودکان و نونهالان سوق پیدا کند چرا که این نسل در آینده محیط زیست را در اختیار خواهند گرفت.

نبی الله قائد رحمتی ادامه داد: اگر سطح آگاهی قشر کودک و نوجوان ما افزایش پیدا کند در آینده بهتر می توانند نسبت به حفظ و حراست از محیط زیست اقدام کنند.

وی معتقد است که همیاران محیط زیست در سالهای اخیر نقش موثری در شناساندن محیط زیست و تنویر افکار عمومی داشته اند و یادآور شد: به اعتقاد من در حال حاضر مهم ترین چالش زیست محیطی استان لرستان بحث عدم توجه برخی مسئولان به مسائل زیست محیطی در برنامه های توسعه ای و عمرانی است.

قائد رحمتی تصریح کرد: باید در این زمینه مسئولان با توجه به الزامات زیست محیطی پروژه های تولیدی، زیرساختی و عمرانی را عملیاتی کنند چرا که در غیر این صورت صدمات وارد شده به محیط زیست غیر قابل جبران خواهد بود.

دکلمه کودکانه: بزرگترهای مهربان ویرانی محیط زیست آینده کودکان را نابود می سازد

پاین بخش برنامه های کودکان دکلمه ای است که بازهم به همت آنها تهیه شده و در آن حرفهایشان را گفته اند. ثنا بازگیر این دکلمه را برای حاضران می خواند. او دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی از مدرسه آیت الله کاشانی است و با همان لحن کودکانه خودش می گوید:

" خدواندا به خاطر نعمتهای زیبایت، طبیعت باصفایت، هوای پاکیزه ات و زمین های پر نعمتت سپاسگذاریم...

ما کودکان این سرزمین، چشمان همیشه بیدار زمین گرد هم آمده ایم تا بگوییم ما حمایت می کنیم از توسعه با حفاظت زیست محیطی، ما حمایت می کنیم از درختان، جنگلها، گلها و حیوانات بی زبان. ما حمایت می کنیم از رودخانه ها و آبشارها و با صدای بلند می گوییم که حیوانات هم عاطفه دارند، فرزند دارند و درختان هم احساس دارند.

امروز نهال کوچک چشمانش به آسمان دوخته شده و نگران مرگ خود است. سنجاب، بزکوهی، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی نگران فرزندان خود هستند که مبادا آخرین بازمانده های آنها قربانی خودخواهی برخی انسانها شوند.

ای کاش می توانستیم صدای طبیعت را بشنویم. بزرگترهای مهربان ویرانی محیط زیست و طبیعت اطرافمان آینده کودکان را نابود می سازد.

آیا می دانید که هر سال در سطح جهان حدود 10 میلیون کودک به خاطر ابتلا به بیماری هایی که به صورت مستقیم با آلودگی های زیست محیطی ارتباط دارند جان خود را از دست می دهند.

پدر و مادرهای عزیزتر از جان اکنون روزگاری است که جهانیان به این باور رسیده اند که استفاده از طبیعت حد و مرز دارد. اگر این استفاده ها به تعادل نرسد ما کودکان امروز که پدر و مادرهای فردا هستیم جوابی برای فرزندانمان نخواهیم داشت.

اگر چه تغییر عادت ها دشوار است ولی محال نیست، بیاید از همین امروز شروع کنیم، چشمان همیشه بیدار ما به رفتار شما می نگرد؛ به ما بیاموزید چگونه به طبیعت احترام بگذاریم و در حفظ آن بکوشیم."

کد خبر 1338412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha