۶ تیر ۱۳۹۰، ۱۶:۲۸

کاتوزیان با مهر مطرح کرد:

اصولگرایان با شیوه فعلی به وحدت نمی‌رسند

اصولگرایان با شیوه فعلی به وحدت نمی‌رسند

نماینده تهران در مجلس با انتقاد از شیوه در نظرگرفته شده از سوی اصولگرایان برای ساماندهی امر انتخابات، گفت: تصمیم گیران برای اصولگرایان همه سلیقه ها در این جریان را پوشش نمی دهند و در صورت ادامه چنین راهی مطمئنم اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید.

حمیدرضا کاتوزیان با حضور در خبرگزاری مهر در گفتگویی مشروح با خبرنگار پارلمانی مهر، درباره وحدت اصولگرایان و آخرین راهکار برای رسیدن به وحدت مدنظردر ورود به  عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: آخرین اطلاعاتی که دارم این است که مجموعه 7 نفره ای تشکیل شدند و برای وسعت دادن به کارشان تصمیم گرفتند 8 نفر دیگر هم به این لیست اضافه کنند.

تصمیم گیران برای اصولگرایان از یک طیف خاص هستند

وی ادامه داد: معتقدم اسامی که از 8 نفر منتشر شد از یک طیف خاص بوده و در برگیرنده سلایق متنوع نیستند، این طیف می توانند لیست دهد، مشکلی نیست، اما نمی تواند مدعی باشد که همه اصولگرایان را پوشش داده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: با اعلام اسامی مذکور برآورد این بود که ما به عنوان جمعی که با آقای لاریجانی کار می کنیم، با طیفی که برای آقای قالیباف کار می کنند، می توانیم لیست جدا بدهیم.

وی با اشاره به اعضای نام برده شده در رسانه ها به عنوان عضو کمیته انتخاباتی اصولگرایان گفت : اگر برای این جمعی که اسمشان اعلام شده - البته نمی توانم نامی از آنها ببرم - در مجلس رای گیری شود، بعید است بتوانند به عنوان نماینده اصولگرایان رای آورند.

حضور فردی در لیست که نه سیاسی، نه دولتی و نه مجلسی است

کاتوزیان گفت: نام فردی در این لیست است که جای سئوال دارد، حضور وی چه محلی از اعراب دارد، وقتی او نه نماینده مجلس است و نه در یک جریان سیاسی و نه در دولت!

وی در پاسخ به این سئوال که شنیده شده است علاوه بر سه نفر عضو اولیه کمیته، دو عضو از جامعتین، دو عضو از جامعه روحانیت، دو عضو از جریان تحول خواه، دو عضو از اصولگرایان سنتی، دو عضو از دولت حضور دارند و آقایان قالیباف و لاریجانی هم هر کدام یک نماینده خواهند داشت، چنین توافقی صحت دارد؟ گفت: خیر چنین چیزی درست نیست.

قالیباف و لاریجانی باید به اندازه وزنشان نماینده داشته باشند

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: بعید میدانم آقایان لاریجانی و قالیباف چنین تصمیماتی را بپذیرند صرف نظر از اینکه بحث تعداد نفرات آنها چگونه به نتیجه برسد.  از نظر حفظ تعادل و میزان اثر گذاری افراد یا جریانات سیاسی این قبیل سئوالات قابل طرح است که مثلاً اعضای فلان حزب نوپای سیاسی چند نفر هستند که یک نماینده معرفی می کند؟  اگر قرار باشد وزن کشی شود، آیا می توان وزن بعضی از این جریانات نو ظهور را با وزن آقای لاریجانی یا قالیباف مقایسه کرد؟  اگر یک جریان نو ظهور یک نفر معرفی می کند دوستان ما باید بیست نفر معرفی کند.

تهران و احتمال ارائه سه لیست از کاندیداهای اصولگرا

وی با بیان اینکه فکر می کنم در انتخاب اعضای این لیست عجله شده است، گفت: وزن ها دقیق دیده نشده است. اصولا معتقدم وحدتی اتفاق نمی افتد و مطمئن هستم اصولگرایان با یک لیست وارد انتخابات نمی شوند و در تهران و شهرهای دیگر شاهد ارائه دو یا سه لیست خواهیم بود.

نماینده تهران در تشریح پیش بینی خود گفت: یک لیست جریان سنتی اصولگرایان، یک لیست تندروهای اصولگرا و لیستهایی هم جریانات معتدل تر مثل آقایان قالیباف یا لاریجانی یا رضایی ارائه خواهند کرد، البته به نظر من جریان سنتی و تحول خواه نهایتا با هم کنار خواهند آمد چون تفاوت ماهوی بین گزینه های آنها وجود ندارد تجربه انتخابات دوره هشتم این را نشان داد.

عدم پوشش همه سلیقه های اصولگرا مشکل اصلی کمیته تصمیم گیر

کاتوزیان مجددا گفت: رویه ای که اصولگرایان هم اکنون برای ساماندهی امر انتخابات در پیش گرفته اند یک اشکال اساسی دارد و آن اینکه همه سلایق اصولگرایی را پوشش نمی دهد.

با رویه فعلی اصولگرایان به وحدت نمی رسند

وی ادامه داد: افرادی که هم اکنون برای کمیته در نظر گرفته شده اند، به طور متعادل انتخاب نشده اند و وزن جریانات و افراد اصولگرا در جامعه بدرستی ارزیابی نشده است که بر مبنای وزن هر گروه و فرد، به آنها اعتبار داده شود. 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت : اگر قرار شود رویه به این شکل ادامه یابد وحدتی بین اصولگرایان اتفاق نمی افتد و لیست واحدی داده نخواهد شد، مگر اینکه تجدید نظری داشته باشند به این معنی که همه سلایق پوشش داده شود و وزن و اعتبار گروهها و افراد بدرستی محاسبه شود و در تعداد افراد نماینده در کمیته تصمیم گیر دخالت داده شود. 

وی ادامه داد: در این بحث تعارف و رودربایستی هم وجود ندارد، در ضمن در تعیین شاخص انتخاب کاندیدها باید وحدت نظر و رویه وجود داشته باشد یعنی یک مسیر واحدی برای انتخاب کاندیداها در نظر گرفته شود.

لیست اصولگرایان نمی تواند جمع اضداد باشد

کاتوزیان گفت: نمی شود یک لیست وجود داشته باشد که در آن هم اسم آقای مطهری باشد هم اسم آقای رسایی! در این صورت این لیست دارای تناقض درونی است، مجموعه ای که قرار است تصمیم بگیرد باید راه خود را انتخاب کند و مشخص کند با چه رویکردی می خواهند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند و چه جور مجلسی می خواهند شکل دهند، این بسیار تعیین  کننده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که رسیدن به وحدت بعید است زیرا نمی شود برخی افراد را در یک لیست با هم جمع کرد شاید اساسا برخی خودشان نپذیرند با دیگری در یک لیست مشترک باشند زیرا معتقدند این لیست جمع اضداد است.

نماینده تهران افزود: مثلا ممکن است کسی بگوید چون مطهری و عباسپور در لیست هستند نمی خواهم در این لیست باشم، این اتفاقی است که ممکن است رخ دهد.

تغییر منطق راهکار رسیدن به وحدت واقعی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سئوال که اگر چنین راهی به وحدت اصولگرایان کمک نمی کند، وی چه مسیر دیگری را پیشنهاد می کند، گفت: راه حل این است که منطق این رویه تغییر کند. یک مجموعه متعادلی تشکیل شود و سپس تصمیم گیری کنند.

وی گفت: اتفاقی که هم اکنون افتاده این است که تصمیم گیری ملوک الطوایفی شده و ملوک جمع می شوند و تصمیم گیری می کنند و بدنه هیچ نقشی در این تصمیم گیری ندارد، این درحالی است که بدنه اصولگرایان این روش ملوک الطوایفی را نمی پسندد، زیرا در این روش از راس به پایین تصمیم گیری می شود این خودش یک ایراد است.

کاتوزیان ادامه داد: از طرفی به کارگیری این روش همه سلیقه ها را پوشش نمی دهد عمدتا افراد انتخاب شده از یک سلیقه هستند، راهکار این است که همه سلیقه ها در لیست گنجانده شوند و یک مکانیزم از پایین به بالا در انتخاب تصمیم گیرندگان بکار گرفته شود تا بدنه حضور اثر بخش خود در تصمیمات سیاسی را حس کند.

برخی اصولگرایان هم اکنون روی لیست جداگانه کار می کنند

کاتوزیان تصریح کرد: اگر نرسیدن به وحدت برای انتخابات را یک خطر و یا دغدغه بدانیم، باید بگویم خطر تعدد لیست در تهران و شهرستان ها در حال رخ دادن است و یک عده از اصولگرایان از هم اکنون به دنبال دادن لیست جداگانه هستند و روی آن کار می کنند،  با توجه به رویه کنونی حتی ممکن است کار به جایی برسد که برای گرفتن تصمیم حاضر به مذاکره هم نباشند.
 

کد خبر 1344135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha