به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا اردلان دبیر سومین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی سنتی در گفتگویی با با اعلام این خبر افزود: پروفسور کاکوپاردو از کشور ایتالیا با موضوع خاصیت تئاتری آیین در میان کالاشاهای هندوکوش، پروفسور جان بل از کشور امریکا با موضوع کانتاستوریا و آیینهای مدرن، پروفسور کرتی تریویدی از کشور هند با موضوع پورناکالاشا آیینهای جام فراوانی، دکتر حجت اسدیان با موضوع نسبت میان تئاتر و آیین با حالت حیرت و هیبت در تفکر stmetaphysic ، پروفسور دویونگ کیم از کشور کره با موضوع نمایشهای ماسک در کره، دکتر قطبالدین صادقی با موضوع یک نمایش، دو چهره، از جمله سخنرانان این سمینار خواهند بود.

سخنرانان سومین سمینار بینالمللی پانزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی معرفی شدند.
وی ادامه داد: همچنین، سودابه فضائلی با موضوع اشکال و مراحل گوناگون در آیین سرسپاری نحلههای باطنی جهان، پروفسور رقیه بهزادی با موضوع آواتار یا تجسد موجودات اساطیری در شرق و غرب، دکتر محمود عزیزی با موضوع تاثیر نمایشهای آیینی و سنتی در شکلگیری تئاتر با هویت ملی و دکتر محمدحسین ناصربخت با موضوع تحول نمایشهای شادیآور ایرانی در دوره قاجار از دیگر مهمانان این سمینار هستند.
اردلان عنوان کرد: همراه با این اساتید برجسته ما پژوهشگرانی از نواحی ایران به سمینار دعوت کردهایم که امید میرود اینها بذر تفکر و طرح مسئله در حوزه نمایشهای آیینی در کل ایران را بپاشند، مانند علی عزیزی، امیر سهرابی، جهانشیریاراحمدی، رامتین شهبازی، محمد هاشمی، میترا خواجهئیان و اشرف سلطانی. موضوعات مقالات بیشتر کشف جنبههای آیینی نمایشهای نواحی ایران است.
- قطب الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جشنواره سنتی آئینی گفت: تلاش هنرمندان و مسئولان در استفاده از جشنواره نمایش های آیینی سنتی به عنوان فرصتی برای حفظ، معرفی و شناساندن این گونه نمایشی بسیار موثر است و اگر اینها به درستی رفتار کنند، مردم نیز آشنا می شوند.
وی افزود: هیچ راهی نیست مگر اینکه تولیدات در این عرصه به شکلی نظام مند، هنری و پیشرفته، توام با تجربیات و حرفهای تازه در هر جشنواره توسعه پیدا کند و ماحصل آن به فضای فرهنگی هنری جامعه برود تا کم کم این هنر بتواند جای خود را پیدا کند و از یادها نرود.
صادقی با بیان اینکه ما باید دست به تولید بزنیم؛ زیرا در غیر این صورت جشنواره هیچ مشروعیت، جایگاه و ضرورتی ندارد، تصریح کرد: به گمان من این جشنواره یک عمل تشویقی است برای تولید بافرهنگ در این راستا و بنابراین یک کار سرهم بندی شده، شتاب زده و فرمایشی به کل نقض غرض است.
وی با بیان اینکه آثار حاضر در جشنواره باید در طول سال اجرا شود، اظهار کرد: تمام آثار جشنواره نمایش های آیینی سنتی باید پس از حک و اصلاح و روتوش، به شکلی آبرومند اجرا شود و حتی اگر بخشی از این جشنواره به آیینها، مراسم و بازی های خاص مربوط به فرهنگ هزاران ساله شفاهی این ملت اختصاص پیدا کند و در یک روند هنری تازه با درام نویسی جدید وارد چرخه هنرهای نمایشی شوند، کار بزرگی اتفاق افتاده و زحمت خوبی کشیده شده و نتیجه می دهد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر این جشنواره را گامی برای رسیدن به تئاتر ملی دانست و توضیح داد: متاسفانه ما تئاتر ملی نداریم و حتی یک تماشاخانه مخصوص در این زمینه یا یک گروه خاص نداریم و بنابراین برگزاری این جشنواره تنها تلاشی است که در این راستا انجام می شوند و من معتقدم این جشنواره قدمی برای رسیدن به تئاتر ملی و تلاش و کوششی است تا این گونه نمایشی فراموش نشود و ما در این حوزه صاحب تولید باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت درک زمان برای برگزاری جشنواره ها در کشور، به معرفی دبیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، تنها یک ماه مانده به آغاز جشنواره اشاره کرد و گفت: آنقدر در انتخاب و معرفی دبیر جشنواره تعلل کردند که عملا فرصت کار کافی را از هنرمندان گرفتند و همین باعث می شود کار بسیاری از گروه ها شتاب زده باشد که بسیار بسیار مضر است.
- مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی آئینی سنتی گفت: 170 نمایش از ایران و جهان در پانزدهیمن جشنواره بین المللی آئینی و سنتی نشانگر وسعت و گستردگی این جشنواره است و خود را همچون دومین رویداد درجه یک تئاتر ایران مطرح میکند.
وی افزود: بخشهایی همچون شبیهخوانی، نمایشهای آئینی و بازیهای نمایشی به عنوان پراستقبالترین گونههای نمایشی این رویداد مطرح فرهنگی کشور یاد کرد.
وی گفت: در بخش صحنه جشنواره 152 اثر از کل کشور متقاضی حضور بودند که رقم قابل توجهی است. همچنین در بخش تعزیه و بخشهای میدانی استقبال بسیار خوبی شد. افراد و گروههای مطرحی که در حوزه نمایشهای آئینی سنتی کار میکنند، متقاضی شرکت در جشنواره بودند. به لحاظ ویژگیهای سنی نیز این متقاضیان از کارگردانان جوان آغاز میشد و پیشکسوتان و افراد صاحبنام این حوزه را دربر میگرفت. به لطف خدا، تنوع و گوناگونی، حتی به لحاظ سنی هم در جشنواره امسال وجود داشت.
وی ادامه داد: در بخش آئینها هم 39 اثر متقاضی بودند که در نهایت 17 نمایش طی دو مرحله ارزیابی و پذیرفته شد.
دکتر ناصر بخت، داوود فتحعلیبیگی و سیدعظیم موسوی ارزیابی آثار را برعهده داشتند. در بخش شبیهخوانی در مرحله دریافت نسخه، 29 نسخه درخواست حضور داشتیم. بعد از ارزیابی اولیه 13 مجلس تعزیه برای تولید معرفی شد.
حاجیان خاطرنشان کرد:هیئت انتخاب در نهایت 6 مجلس تعزیه را برای اجرا معرفی کرد. بنابر این با اثر ویژهای که در این بخش حضور دارد، هفت مجلس شبیهخوانی در تهران به اجرا درمیآید. یکی از ویژگیهای این بخش اجرای مجالس غریب شبیهخوانی است که کمتر به اجرا درآمدهاند. گروههای باسابقهای در این حوزه از تفرش، اراک، قزوین، گرمسار و تهران حضور دارند و امیدواریم اجراهای آنان باعث معرفی بیشتر تعزیههای غریب و ناشناخته سراسر کشور شود.
مهدی حاجیان درباره ایده جشنواره امسال در اجرای مجالس غریب شبیهخوانی و تبدیل آن به یک جریان گفت: اجرای مجالس غریب شبیهخوانی در جشنواره امسال به نوعی تلنگری برای حرکتهای گستردهتر است. دفتر نمایشهای آئینی سنتی و دفتر تعزیه زحمت بسیار زیادی در این زمینه کشیده است. دفاتر فراوانی در این زمینه جمع شده و امسال جلد دیگر از این نسخ قدیمی چاپ میشود. امیدواریم با چنین حرکتهایی نسخ غریب و نسخ قدیمی که امروزه کمتر شناخته شدهاند، مورد توجه مخاطبان و مردم قرار گیرند.
مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره آئینی سنتی همچنین به بخش قهوهخانهای اشاره کرد و گفت: بخش قهوهخانهای با مسئولیت سیدعظیم موسوی برپا میشود. اصولاً امسال رویکرد جشنواره، پژوهش محور و کیفیتمحور است. تأکید دکتر محمود عزیزی، دبیر و دیگر اعضای ستاد برگزاری جشنواره بر پرداختن به جنبههای آئینی و گونههای نمایشهای آئینی سنتی در گوشه و کنار ایران در دورترین روستاهای کشور است؛ به نوعی نمایشهایی که کمتر به آن پرداخته شده است، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین بخش قهوهخانهای با تأکید بر کیفیت نگاه پژوهشمحور را در اولویت قرار داده است.
مهدی حاجیان همچنین درباره بازیهای نمایشی گفت: ما خیلی ما به ازای تصویری از برخی بازیهای نمایشی در دسترس نداریم. دانشجویان هنرهای نمایشی اگر بخواهند شکلی از نمایشهای آئینی گذشته را ببینند، تنها موارد محدودی از تکم، کوسهگردانی و... را خواهند دید. بقیه گونهها مهجور ماندهاند. به همین دلیل جشنواره توجه ویژهای به این حوزه داشته است.
کد خبر 1355687
نظر شما