پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۱ مرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۵۰

بهره‌های هنر از ادبیات ـ3/

غفارزاده: فیلمسازان کتاب بخوانند

غفارزاده: فیلمسازان کتاب بخوانند

مهرداد غفارزاده با ابراز تاسف از کمبود مطالعه فیلمسازان و ارتباط نداشتن آنها با نویسندگان تاکید کرد: تبلیغات کتاب آنقدر مهجور است که فیلمسازان اصلا در جریان تازه‌های نشر قرار نمی‌گیرند.

مهرداد غفارزاده، نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر علت پیوند ضعیف بین ادبیات و سینمای ایران را متوجه هر دو طیف نویسنده و فیلمساز دانست و بیان کرد: این دو قشر ارتباط و آشنایی چندانی با هم ندارند. یک‌دوره تلاش‌هایی در جشنواره‌های کودک و نوجوان انجام شد و نویسنده‌ها و فیلمسازان دور هم جمع شدند و اقتباس‌هایی مانند «قصه‌های مجید» انجام شد اما بعد به دلیل دوری و بی‌اطلاعی این دو طیف از هم این پیوند خود به خود از بین رفت و فیلمساز تنها به دانش و تجربه خود تکیه کرد. از سوی دیگر نویسنده‌ نیز تنها به کتاب‌های خود پرداخت و از راه‌هایی که می‌توانست آثار خود را معرفی کند، غافل ماند. 

وی افزود: چاشنی اولیه ساخت یک فیلم، داستان است و از همین رو وقتی فیلمساز از اصل ماجرا دور باشد و داستان را نشناسد یا اطلاعی از ادبیات روز خود نداشته باشد قطعا تنها بر دانش و ایده‌های شخصیش تکیه می‌کند. 

این نویسنده و کارگردان به تمایل نداشتن نویسندگان برای تبدیل کتاب‌هایشان به فیلم و سریال نیز اشاره و تصریح کرد: نکته مهم‌ دیگر این است که آثار سینمایی با تبلیغات گستره‌ای به جامعه معرفی می‌شوند درحالی که تبلیغات تازه‌های نشر اصلا قابل قیاس با محصولات سینمایی نیست و هنوز هم کتاب به شیوه‌های سنتی معرفی می‌شود و از نصب پوستر و پخش تیزر و...  بی‌نصیب می‌ماند.

کتاب کالایی مهجور است

وی با تصریح این نکته که نوشتن کتاب به مراتب سخت‌تر از ساختن فیلم است، گفت: تبلیغات کتاب در جامعه بسیار محدود است و همین امر باعث مهجور ماندن کتاب و آشنا نبودن مخاطبان از جمله فیلمسازان از آثار جدید می‌شود. این دوری باعث می‌شود فیلمساز گمان کند اثری در خور توجه تولید نمی‌شود و ادبیات ما قابلیت تبدیل شدن به فیلم را ندارد.

غفارزاده با اشاره به مظلوم بودن کتاب افزود: از سوی دیگر مسئولان فرهنگی نباید تحت تاثیر موج‌های فرهنگی باشند مثلا اگر متوجه شدند تمایل به سینما بیشتر است تنها به همان سو متمایل شوند و کالای فرهنگی دیگری چون کتاب همچنان مهجور بماند و حمایت از آن محدود به اتفاقات دوره‌ای و محفلی باشد.

وی با ابراز تاسف از کمبود مطالعه در بین فیلمسازان و نبود ارتباط بین نویسندگان و اهالی سینما تاکید کرد: باید به در دسترس نبودن کتاب نیز توجه کنیم و راهکاری ارائه دهیم که کتاب کالایی قابل دسترس باشد، مانند فیلم‌هایی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود می‌توان کتاب‌ها را هم در این سطح در اختیار مخاطب گذاشت و اینگونه نباشد که تنها در مکان‌هایی خاص مانند راسته انقلاب، کتاب ارائه شود.

کد خبر 1373205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha