۱۶ مرداد ۱۳۹۰، ۱۷:۳۶

گورباچف:

شوروی می توانست با اصلاحات نجات یابد/ باید تمرکز زدایی می شد

شوروی می توانست با اصلاحات نجات یابد/ باید تمرکز زدایی می شد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با ابراز تاسف از فروپاشیدن این اتحاد گفت می شد با اجرای برخی اصلاحات از وقوع چنین رویدادی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "میخائیل گورباچف" آخرین دبیرکل حزب کمونیست و رهبر اتحاد جماهیر شوروی در گفتگو با روزنامه اتریشی دی پرسه تاسف خود را از فروپاشی این کشور در سال 1991 ابراز کرد. وی با بیان این که می شد با انجام برخی اصلاحات از جمله تمرکز زدایی و دمکراتیزه کردن از این فروپاشی جلوگیری کرد افزود: من و بسیاری از شهروندان روسیه از این واقعه متاسفیم.

گورباچف با انتقاد از تلاش برخی سران وقت جمهوریهای شوروی برای استقلال یادآور شد: در آن زمان تا دستیابی به این اصلاحات فاصله کمی داشتیم، پیمان اتحاد باید در روز بیستم آگوست 1991 به امضا می رسید اما مخالفان نگذاشتند این اتفاق بیافتد. این در حالی است که روز 19 آگوست این سال مخالفان گورباچف با انجام کودتایی به روند فروپاشی شوروی سرعت بخشیدند.

وی مدل طراحی شده توسط استالین برای اداره کشور را که بعدها توسط "خروشچف" و "برژنیف" ادامه یافت اشتباه دانست و گفت: برای مثال اگر شما می خواستید یک توالت عمومی بسازید باید مجوزش را از مسکو دریافت می کردید، اما عمر این مدل حکومت دیگر به سر رسیده بود، ما به مدرنیزه و دمکراتیزه کردن کشور نیاز داشتیم و طرح اتحاد می توانست به این نیاز پاسخ دهد.
 
 
آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی نقش حمایت های خارجی از فروپاشی این اتحادیه را مهم ارزیابی و تاکید کرد: در سال 1990 ما برای اجرای برنامه مقابله با بحرانها به کمک نیاز داشتیم اما چه اتفاقی افتاد؟ "دیک چنی" (وزیر دفاع وقت آمریکا) و "رابرت گیتس" (رئیس وقت سیا) رئیس جمهوری این کشور"جرج بوش" (پدر) را واداشتند از "بوریس یلتسین" حمایت کند که خواستار فروپاشی بود.
 
وی در عین حال به اشتباه شوروی در به تاخیر انداختن اجرای اصول دمکراسی در کشور اعتراف کرد و افزود: ما باید از پیش از آن یعنی پس از خروشچف به دمکراتیزه کردن کشور روی می آوردیم اما برخی سیاستمداران ما از این کار وحشت داشتند.
به اعتقاد گورباچف سیاست روسیه کنونی همکاری است و مردم و مقامات این کشور به این نتیجه رسیده اند که با همکاری می توانند به اهداف خود دست یابند.
 
گفتنی است پس از کودتای نیروهای تندرو در کادر رهبری شوروی که به بازداشت سه روزه گورباچف و محدود شدن اختیارات وی انجامید، وی در 25 دسامبر 1991 استعفا داد و اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی از هم پاشید.
کد خبر 1377886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha