۷ شهریور ۱۳۹۰، ۱۱:۲۸

گزارش خبری/

کمبود کتابخانه عمومی در البرز/37 کتابخانه برای سه میلیون نفر!

کمبود کتابخانه عمومی در البرز/37 کتابخانه برای سه میلیون نفر!

کرج - خبرگزاری مهر: در حالیکه سرانه کتابخانه های عمومی کشور به ازای هر 30 هزار نفر یک کتابخانه عمومی است، این آمار در البرز یک کتابخانه به ازای هر 62 هزار نفر است و با توجه به تازه تاسیس بودن این استان و لزوم رشد فرهنگی توجه به این بخش نیازی ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه هر استان منوط به رشد و پیشرفت در تمامی ابعاد فرهنگی، سیاسی؛ اقتصادی و اجتماعی است.از این رو توجه به بخش فرهنگی ازنیازهای مهم و ضروری هر استان به شمار می رود.

بی شک در این میان موضوع کتاب و کتابخوانی یکی از بخشهای اجتناب ناپذیر توسعه فرهنگی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

رشد و توسعه کمی و کیفی کتابخانه های عمومی از یک سو، ترغیب شهروندان به مراجعه به کتاب و کتابخوانی ازسوی دیگر مسئله ای است که دست اندرکاران فرهنگی در استان تازه تاسیس البرز باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

نقش تاثیرگذار رشد مطالعه در جامعه در بالا رفتن شعور و آگاهی جمعی و نیز پرکردن اوقات فراغت خانوده ها و به ویژه نوجوانان و جوانان از دیگر کارکردهای توجه به این بخش است.

از این رو با توجه به نوپا بودن استان البرز و نیز بروز برخی کمبودها در این بخش باید دست اندرکاران فرهنگی استان با تخصیص اعتبارات مناسب به حوزه کتاب و کتابخوانی شرایط توسعه این بخش مهم فرهنگی در استان را فراهم کنند.

در این خصوص مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز  در گفتگو با مهر افزود: عمده ترین مشکل در موضوع کتابخانه های عمومی، کمبود کتابخانه در سطح استان است که ساخت و تجهیز کتابخانه های جدید و کتابخانه های موجود به عزم عمومی نیازی مبرم دارد.

رمضانعلی محسنی ادامه داد: بسیاری از شهرکهای اقماری کرج با تراکم جمعیتی بالا فاقد حتی یک کتابخانه عمومی هستند؛ در حالیکه با حل این مشکل، آماراین حوزه در بخش تعداد اعضا، تعداد کتاب و تعداد کتب امانتی کاملا تغییر می کند و شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.
 
تنها 37 کتابخانه عمومی، سهم استان پر تراکم البرز است
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز تعداد کتابخانه های عمومی این استان را 37 کتابخانه برشمرد و اظهار داشت: از این تعداد 31 کتابخانه نهادی است و 6 کتابخانه با مشارکت خیرین و مردم ساخته شده است؛ این در حالیست که هیچ کتابخانه مستقلی در سطح استان نداریم.
 
وی در تفکیک کتابخانه های استان گفت: شهرستان کرج و حومه با برخورداری از در مجموع تعداد 29 کتابخانه نهادی و مشارکتی در رتبه نخست این جایگاه نشسته است؛ گرچه تا رسیدن به استانداردها فاصله زیادی دارد.
 
محسنی، سهم کتابخانه های عمومی نقاط مختلف شهرستان کرج اعم از نهادی و مشارکتی را برای شهر کرج 14 کتابخانه، در محمدشهر و بخش اشتهارد هر کدام 4 کتابخانه، کمالشهر و ماهدشت هر کدام 2 کتابخانه و مشکین دشت، شهر گرمدره و بخش آسارا هر کدام یک کتابخانه برشمرد.
 
طالقان کتابخانه عمومی ندارد
 
وی سهم شهرستانهای دیگر استان را برای ساوجبلاغ و نظرآباد هر کدام 4 کتابخانه عنوان کرد و افزود: شهرستان طالقان فاقد کتابخانه عمومی است.
 
در بخش هایی از استان با کمبود اعتبار مواجه ایم
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به 300 میلیون تومان اعتبار دریافتی از محل 0.5 درصد منابع مالی شهرداریها در کل استان در چهار ماهه نخست سال جاری گفت: بخشی از هزینه ها نیز از محل کمکهای دولتی تامین می شود.
 
وی ادامه داد: امسال از محل تملک و دارایی برای شهرستان کرج 320 میلیون تومان، ساوجبلاغ 200 میلیون تومان و نظرآباد 270 میلیون تومان بودجه پیش بینی شده است؛ در حالیکه در طالقان که فاقد کتابخانه عمومی است تنها 15 میلیون تومان اعتبار برای ساخت کتابخانه اختصاص یافته است.
 
فعال سازی بخش نابینایان در کتابخانه امیرکبیر کرج، توسعه و تجهیزفناوری اطلاعات در کتابخانه ها، افزایش منابع مالی، راه اندازی سامانه پیامک اداره کل کتابخانه ها ی عمومی استان، آموزش کتابداری و دوره های ضمن خدمت، فعال سازی بخش کودک، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، تبلیغ کتابخوانی با بهره گیری از فضای شهری و... ازجمله خدماتی است که این اداره کل جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان اجرا کرده است.
 
به هر روی به نظر می رسد باتوجه به میانگین کشوری تعداد کتابخانه های عمومی البرز باید در برنامه با شتاب مناسب کمبودهای این بخش را رفع کرده و در ادامه توسعه فرهنگی برنامه های خود استانی با شرایط مطلوب از نظر کتاب و کتابخوانی را در میان استانهای کشور ایجاد کرده و با برنامه ریزی مناسب در این بخش زمینه توسعه فرهنگی را در این استان بیش از پیش فراهم کند. 
کد خبر 1390444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha