۲ شهریور ۱۳۹۰، ۱۰:۴۱

گفتار مهر /

قدس از منظر امام (ره)؛ تاکید بر قدرت مسلمانان به جای ناسیونالیسم عربی

قدس از منظر امام (ره)؛ تاکید بر قدرت مسلمانان به جای ناسیونالیسم عربی

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: بازگرداندن فلسطین به دامن امت اسلامی بدون شک از بزرگترین تکالیف همه مسلمانان است و ایده ارزشمند امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال به عنوان روز قدس تاکیدی مبتکرانه و تاثیرگذار بر این امر بود.

قدس مکانی است که از دیر باز مورد عنایت و توجه عموم مسلمانان بوده است، قدس محل ظهور ادیان ابراهیمی و محل قبور پیامبران الهی و ابرار، محل معراج رسول اکرم (ص)، قبله گاه اول مسلمین و محل مواریث اسلامی، گواه عظمت تمدن اسلامی، و نقطة اشتراک برخورد اندیشه های تمدن اسلامی و تمدن غربی اندلسی و صلیبی بوده است. بررسی و بازشمردن مهمترین موارد اهمیت قدس در اندیشه اسلامی و در نزد مسلمانان، می تواند متذکر اهمیت پاسداشت قدس شریف در متن جامعه دینی امروزی مان باشد و بستر مناسبی را جهت باز ترسیم نقش کلیدی قدس شریف در اندیشه مسلمانان پدید آورده و ما را متوجه نقش خطیرمان در حمایت روزافزون از پایداری ملت فلسطین بنماید.

   
 
در واقع فلسطین مظهر مظلومیت و نشانه آشکار تجاوز به حقوق یک ملت است. تجاوزی که از تمام ابعاد جنایت علیه بشریت از نقض آزادیهای فردی تا قتل و عام افراد بیگناهی و بی پناه را در گرفته است. بروز چنین ستم های آشکاری علیه یک ملت مظلوم و بی پناه سبب گردیده تا تمامی انسانهای آزاده و آزاد اندیش جهان در هر فرصت ممکن فریاد حمایت از این ملت مظلوم را سر داده و از هر فرصت ممکن برای کاهش آلام فلسطینیان استفاده نمایند.

امام خمینی رحمه الله علیه نیز از ابتدای قیام خویش در پانزده خرداد 1342 و عهده داری زعامت امت خداجوی ایران در هر فرصت ممکن همراه با تمامی مسلمانان آزاده جهان با صدای مظلومیت این ملت را به گوش جهانیان رسانند دفاع از حقوق ملت فلسطین و تلاش در جهت محو و نابودی سازی رژیم صهیونیستی به عنوان غده ای سرطانی در میان کشورهای اسلامی منطقه اهدافی رفیع در ایدئولوژی مبارزاتی حضرت امام (ره) بود؛ اهدافی که در تمام دوران تبعید و مبارزه با رژیم شاه ثابت بوده ایشان در سالهای مبارزه همواره اسرائیل را غده سرطانی منطقه دانسته و برای نابود سازی آن خواهان حرکت و قیام امت اسلام بودند.

تأکید امام بر لزوم نابودسازی اسرائیل از طریق برپایی قیام مردمی و حرکت توده ها که ریشه در اعتقاد مبارزاتی اسلام داشت؛ زمانی مطرح گردید که بسیاری از کشورهای عربی به دنبال مبارزه از طریق تأکید بر ناسیونالسیم عربی بودند اندیشه ای که در طول سه دهه از اشغال آشکار فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نتوانسته بود تغییری در ماهیت این رژیم ایجاد کرده و حتی سبب شکست های گسترده ای نیز در میان اعراب گردیده بود در چنین فضایی که برای بسیاری از سیاست مداران خاورمیانه به دلیل شکست های پیاپی مبارزه با اسرائیل عملی غیرممکن به شمار می رفت و هیچ یک از کشورهای خط مقدم دیگر اندک اعتقادی به امکان نابودی رژیم صهیونیستی نداشتند امام خمینی (ره) با ارائه اندیشه حرکت توده ها در جهت نابودسازی قدرت های طاغوتی و استعماری و استکباری روحی جدید در کالبد امت اسلام دمیدند.

در طلیعه غلبه خون بر شمشیر در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی امام در ماه رمضان 1358 در پیامی برخواسته از ایدئولوژی مبارزاتی اسلام ناب محمدی (ص) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کردند و از همه مسلمانان جهان دعوت نمودند تا در این روز فریاد مظلومیت وحق طلبی ملت مظلوم فلسطین را به گوش تمامی جهانیان برسانند.

ایشان در این پیام فرمودند: روز قدس روزی است که اسلام را باید احیاء کرد، روز قدس روز حیات اسلام است من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) می دانم.

چنین بیان رسا و محکمی راه مبارزه با رژیم صهیونیستی را در مقابل تمامی مسلمانان جهان قرار دارد. تأکید امام راحل بر خطر رژیم صهیونیستی برای اسلام و مسلمین به کارگیری تعبیر احیاء اسلام ناب سبب گردید تا تمام مسلمانان با درک اهمیت روز قدس از این حرکت به عنوان فریضه ای دینی یاد کرده و در آن مشارکت نمایند. آغاز حرکت روز جهانی قدس در ایران و دیگر کشورهای اسلامی موجی از امید را در میان فلسطینیان زنده ساخت و دیری نپائید که فریاد مسلمانان در اقصی نقاط جهان اسلام قلب های ناامید در سرزمینهای خط مقدم و در داخل سرزمین های اشغالی را با وعده پیروزی قریب الوقوع گرم نمود. دیرزمانی نگذشت که حرکت توفنده ملت مسلمان ایران و ملت های آزاده دیگر ملل اسلامی موجی از حرکت توده های دربند در سرزمین های اشغالی را پدید آورد.

تأکیدات امام راحل (ره) بر مسئله فلسطین که پس از ایشان از سوی مقام معظم رهبری ادامه یافت سبب گردیده هر ساله بر اوج و شور برپایی روز جهانی قدس افزوده شود. موضع سازش ناپذیر مقام معظم رهبری همواره امید رهایی را در دل ملت فلسطین زنده داشته است، ایشان در این مورد فرموده اند که مسئله فلسطین برای ما یک مسئله تاکتیکی نیست حتی یک مسئله صرفاً سیاسی و استراتژیک هم نیست یک موضوع اعتقادی است و بر همه مسلمین واجب است تا برای برگرداندن وطن اسلامی جهاد کنند.

پرچم نصرت اسلامی را که امام راحل (ره) برافراشت و سلف صالح او نیز آن را افراشته نگه داشته است اینک در دستهای تمامی جوانان و نوجوانان فلسطینی در اهتزاز است و می رود که این ملت با الهام گیری از راه و اندیشه امام پیروزی ابدی را بر دشمنان اسلام رقم زند.
--------------------------
حسین امیری

کد خبر 1390675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha