۲۳ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۴۴

«آن‌گاه که زرتشت سخن گفت» به روایت مری ستگاست

«آن‌گاه که زرتشت سخن گفت» به روایت مری ستگاست

کتاب «آن‌گاه که زرتشت سخن گفت» نوشته مری ستگاست با ترجمه شهربانو صارمی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب پژوهشی از مری ستگاست است که در آن به مساله اصلاح فرهنگ و دین در دوران نوسنگی پرداخته است.

بر اساس نوشته ستگاست در مقدمه کتاب، وی مطالعه زندگی و آموزه‌های زرتشت را در دهه 1970 و در شهر نیویورک آغاز کرده است. وی در آن زمان در گرایش دوره نوسنگی در خاور نزدیک و خاورمیانه تحصیلات تکمیلی باستان شناسی دانشگاه کلمبیا ثبت‌نام کرده بود که آنچه در آن سال‌ها آموخت با آموخته‌های قبلی‌اش درباره اساطیر یونانی - رومی وی را بدانجا رساند که شاید گسترش وسیع کشاورزی پس از حدود سال 6500 قبل از میلاد ملهم از آموزه‌های زرتشت پیامبر پاسی بوده است.

کتاب «آن‌گاه که زرتشت سخن گفت» در 11 فصل تنظیم شده که از بررسی تصویرهای دوره نوسنگی آغاز می‌شود و به خاور نزدیک پیش از 6500 قبل از میلاد و دوره نوسنگی آغازین در یونان پیوند می‌خورد. فرهنگ‌های سفال منقوش خاورمیانه، زندگی و آموزه‌های زرتشت، همگرایی‌های اول، همگرایی‌های دوم، چارچوب هندواروپایی، زادگاه زرتشت و ملجا او، ورود به تاریخ و میراث زرتشت دیگر فصل‌های کتاب هستند.

مولف در جایی از کتاب که به آموزه‌های زرتشت می‌پردازد، تاکید می‌کند که به رغم تاکید ثنویت، دین زرتشت را در اصل دینی توحیدی می‌دانند و اهورا مزدا را تنها خدای خالق: تقابلی مشخص با چند خدایی ریگ‌ودا. توجه به این نکته مهم است که مفهوم زرتشتی ثنویت هم در مورد جهان مادی و هم در مورد جهان روحانی صادق است و از این رو نباید با ثنویت گنوستیکی ماده و روح اشتباه شود که در آن روح همان الوهیت است.

کتاب حاضر پژوهشی فشرده درباره دین زرتشت و آموزه‌های آن در یک بستر تاریخی است که ترجمه روان و صحیح شهربانو صارمی نیز به خواننده این فرصت را می‌دهد اطلاعات پایه خود را محکم کند. پرداختن به مساله تاثیر آموزه‌های زرتشت بر پیشرفت‌های آن دوره جامعه بشری مهم‌ترین ویژگی کتاب است.

انتشارات ققنوس این کتاب 208 صفحه‌ای را در شمارگان هزار و 100 نسخه به قیمت 6 هزار تومان عرضه کرده است.

کد خبر 1407374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha