به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست اسعدیان به تجربه شخصی خود در عکاسی فیلم اشاره کرد و گفت:در زمانی که عکاسی فیلم انجام می دادم از این موضوع تعجب می کردم که گاهی یک عکس تمام موارد استاندارد و تئوریک عکاسی در آن رعایت شده است اما آنچنان که باید عکس بیننده را جذب نمی کرد و در برخی موارد دیگر یک عکس بدون رعایت اصول حرفه ای عکاسی, بسیار تاثیر گذار و جذاب بود و من بعدها در سینما به این موضوع رسیدم که حس و حال یک عکس و یا پلان در نتیجه آن بسیار مهم است.
وی در ادامه افزود:برای من عکاسی فیلم به منزله این نبود که قرار است تا ابد عکاس فیلم باقی بمانم بلکه از طریق آن می خواستم به فیلمسازی برسم و من در آن زمان که عکاسی فیلم انجام می دادم عادت به خواندن فیلمنامه داشتم چرا که فضای کلی فیلمی که قرار بود از آن عکس بگیرم را به من می داد.
اسعدیان در ادامه افزود:امروزه از آن دوران فاصله گرفته ایم که مردم با دیدن عکس های فیلم وارد سالن سینما بشوند و تصور من این است که ان زمان عکس منزلت بیشتری داشت.اما متاسفانه امروز عکس فیلم جایگاه سابق را ندارد و عکس قرار است در خدمت بعد فرهنگی فیلم از قبیل اطلاع رسانی و تبلیغات قرار گیرد .
اسعدیان در ادامه درباره انتخاب عکس فیلم توسط تهیه کننده و کارگردان گفت:من به شخصه در مقام کارگردان درانتخاب عکس دخالت نمی کنم و این وظیفه را به تهیه کننده محول می کنم و گاهی تهیه کننده عکسی می خواهد که فقط مخاطب را جذب کند و طبعتا نگاه تهیه کننده اقتصادی تر است و شاید نگاه کارگردان لزوما این نباشد و عکاس گاهی 2پوستر برای تهیه کننده و کارگردان تهیه می کند و چه خوشبخت هستند عکاسانی که نگاهشان طوری است که هم بعد هنری در آن هست و هم اقتصادی که هر دو وجه را راضی نگه می دارند و این بسیار وظیفه سختی برای یک عکاس است.
کارگردان فیلم "طلا و مس"در ادامه افزود:با ورود دوربین های دیجیتال مفهوم تازه ای به عکاسی فیلم داده شد و شاید عکاسی فیلم در حال حاضر را نتوان با 10 سال پیش مقایسه کرد مثلا تکنولوژی در حال حاضر به حدی رسیده است که به راحتی با ابزار فتوشاپ می توان عکس را تصحیح کرد وبه نظر من استفاده از این ابزار وقتی لزوم آن در عکس احساس شود مانعی ندارد ودر حال حاضر رقابت ما بین عکاسان بسیار زیاد شده است و هر کسی که از خلاقیت بیشتری در عکس هایش استفاده کند موفق تر خواهد بود.
وی در ادامه در ارتباط با ورود افراد غیر متخصص به عکاسی فیلم گفت:متاسفانه در حال حاضر ما با یک سینمای ورشکسته مواجه هستیم و هزینه سینما به شدت بالا رفته است وبا خیل عظیم نیروی کار هم مواجه هستیم و نباید این موضوع برایمان دور از انتظار باشد که تهیه کننده برای صرفه جویی در هزینه های ساخت فیلمش از نیروی ارزان و غیر متخصص استفاده می کند و خود تهیه کننده هم کاملا به این موضوع واقف است که استفاده از نیروی غیر متخصص در نهایت به ضررش خواهد بود اما با شرایطی که سینما به ان دچار است نمی توان غیر از این نیز انتظار داشت.
روز دوشنبه 28 شهریور ساعت 18 کارگاه آموزشی با حضور ابراهیم حقیقی برگزار می شود.
نظر شما