بزرگمهر حسینپور، هنرمند کاریکاتوریست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمرنگ شدن حضور هنر کاریکاتور در مطبوعات اظهار کرد: این مسئله چند دلیل دارد. یکی اینکه حقوق و دستمزدی که نشریات بابت چاپ کاریکاتور در نظر گرفتهاند، هزینههای زندگی کاریکاتور را تامین نمیکند. دلیل دیگر نیز خطرآفرین بودن این هنر در نگاه مدیران روزنامهها است.
وی افزود: با توجه به اینکه کاریکاتور، هنری است که موضع انتقادی نسبت به اتفاقات و مسائل روز دارد، اختصاص بخشی از نشریه به این هنر باعث میشود که خطرهای زیادی در کمین آن قرار گیرد. از طرف دیگر، خطوط قرمز نانوشتهای در کاریکاتور به وجود آمده است که عملاً دست و پای کاریکاتوریستها را در کار میبندد و در چنین شرایطی، وقتی عرصه برای کاریکاتوریست تنگ شود، حاصل کارش آثاری بیخاصیت خواهد بود. برهمین اساس فکر میکنم حتی حضور کاریکاتورهای بیخاصیت در نشریات توسعه پیدا کرده است و عملاٌ مسائل روز اجتماع در آن بازتاب ندارد. به همین خاطر ما احساس میکنیم که حضور کاریکاتور در نشریات کمرنگ شده است.
حسینپور با بیان اینکه اگر ملاک مشخصی از خطوط قرمز برای کاریکاتوریستها مشخص شود آنگاه میتوان درباره عملکردشان نظر داد، ادامه داد: کاریکاتوریستها در چنین شرایطی، مظلوم واقعشدهاند. هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که در آن حدود کار کاریکاتوریستها تعیین شده باشد. اگر دولت حوزههای کاری کاریکاتوریستها را مشخص کند آنگاه میتوان درباره ضعیف یا قوی بودن عملکرد کاریکاتوریستها صحبت کرد.
وی درباره تاثیر حضور کاریکاتوریستها در جشنوارههای خارجی بر کمرنگشدن حضورشان در مطبوعات گفت: این دو موضوع، حوزه و راه متفاوتی هستند و به همین خاطر در تضاد قرار نمیگیرند. ضمن آنکه کار کردن برای مطبوعات هیچگونه تداخل زمانی برای حضور کاریکاتوریست در جشنوارهها ایجاد نمیکند.
این کاریکاتوریست در ادامه بیان کرد: مسلماً اگر اجازه انتشار کارتون و کاریکاتور خوب در نشریات وجود داشته باشد، اثرگذار خواهد بود، چرا که همواره بخش تصویری مخاطبان را به تفکر وا میدارد و جنس دیگری از اندیشیدن را در او به وجود میآورد.
نظر شما