۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۱۱:۱۳

یک رسانه غربی گزارش داد:

حذف رهبران القاعده و اختلاف نظر آمریکائیها/ سلاخی یا همکاری مسئله این است

حذف رهبران القاعده و اختلاف نظر آمریکائیها/ سلاخی یا همکاری مسئله این است

اقدام آمریکا در ماه های اخیر در از بین بردن رهبران القاعده از پاکستان تا یمن موجب شده تا اختلاف نظرهایی در ایالات متحده درمورد نحوه حذف این افراد پیش بیاید به نحوی که برخی صراحتا مخالفت خود را با استفاده از این گونه روشها اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بی بی سی در گزارش خود می نویسد : کشته شدن انور العولقی، از رهبران گروه القاعده در شبه جزیره عربستان، شاید موفقیت مهمی برای نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا باشد، اما بسیاری از گروه های مدافع حقوق بشر در آمریکا قتل او را به عنوان اعدام بدون محاکمه یک شهروند این کشور، غیرقانونی دانسته و درباره 
پیامدهای آن هشدار داده اند.

انور العولقی متولد ایالت نیومکزیکو، در هفت سالگی آمریکا را ترک کرده بود ولی در جوانی به این کشور بازگشت و از دانشگاه کلورادو مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی عمران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت . او پیش آن که در سال ۲۰۰۲ میلادی برای همیشه کشور زادگاهش را ترک کند، وارد دوره دکترای دانشگاه جرج واشنگتن شد و امام جماعت مسجدی در ایالت ویرجینیا بود.
 
از وی در آن دوران، به عنوان یک روحانی جوان و میانه رو یاد می شد که با دیدگاه اسامه بن لادن، رهبر سابق شبکه القاعده، مخالف بود.
 
 
 
دعوت به پنتاگون
 
وزارت دفاع آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر در یکی از برنامه هایش برای ارتقای رابطه خود با جامعه مسلمانان، شماری از چهره های اسلامی برجسته را به پنتاگون دعوت کرده بود که انور العولقی یکی از آنها بود. بنا بر گزارش ها، پلیس فدرال (اف بی آی) درباره العولقی تحقیقاتی انجام داده بود، اما در نهایت از خروج وی از کشور جلوگیری نکرد.
 
آنچه این عضو ارشد القاعده را از سایر همفکرانش که در حملات هوایی کشته شده اند متمایز می کند، تابعیت آمریکایی وی است و این که کاخ سفید به طور مشخص دستور کشتن یا دستگیری او را صادر کرده بود.
 
لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا، در ماه ژوئیه سال جاری وقتی که در افغانستان از "شکست استراتژیک قریب الوقوع" شبکه القاعده صحبت می کرد، بر دستگیری یا کشتن دو نفر تاکید کرد: ایمن الظوهری، رهبر جدید القاعده و انور العولقی که باراک اوباما او را رهبر عملیات برون مرزی گروه القاعده در شبه جزیره عربستان خوانده است.
 
العولقی در پیام های ویدیوی متعددی که در شبکه یوتیوب منتشر می کرد، به طرفدارانش می گفت که برای کشتن آمریکایی ها منتظر فتوا نشوند. با وجود این، گروه های مدافع حقوق بشر مهم آمریکا هدف قرار گرفتن وی را محکوم کرده اند.
 
"ترور غیرقانونی"
 
وینس واران، مدیرکل مرکز حقوق اساسی ایالات متحده، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "ترور انور العولقی با هواپیمای بدون سرنشین آمریکا یکی دیگر از رشته حملاتی است که برخلاف قوانین آمریکا و مقررات بین المللی انجام می شود."
 
ران پل، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس نیز با اتخاذ موضعی مشابه گفت که العولقی تفهیم اتهام و محاکمه نشده بود. این در حالیست که اکثر چهره های برجسته کنگره از کشته شدن این عضو القاعده استقبال کرده اند.
 
برنامه دستگیری یا کشتن مقام های ارشد القاعده و گروه های طرفدار آن پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط دولت جرج بوش به راه افتاد، اما به گفته ناظران، دولت باراک اوباما این برنامه را گسترش داده و بیشتر بر به قتل رساندن این افراد تاکید دارد تا دستگیری آنها.
 
طی دو سال گذشته، حداقل ۲۰ تن از مقام های ارشد القاعده از جمله رهبر آن اسامه بن لادن توسط کماندوهای آمریکایی یا در بمباران هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در پاکستان، سومالی یا یمن کشته شده اند.
 
پدر انور العولقی در سال ۲۰۱۰ میلادی با حمایت اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا از دولت اوباما به خاطر آن که نام پسرش را در فهرست "تروریست های خطرناکی" که باید دستگیر یا کشته شوند قرار داده است به دادگاهی در ایالات متحده شکایت کرد، اما راه به جایی نبرد.
 
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در آوریل ۲۰۱۰ با ارسال نامه ای به اوباما فرمانش مبنی بر گسترش فهرست مذکور را "نابخردانه" و "غیرقانونی" توصیف کرد.
 
این سازمان هشدار داد: "اگر ایالات متحده این اختیار را برای خود قائل شود که علیه دشمنانش در سراسر جهان به قوه قهریه متوسل شود و از هواپیماهای بدون سرنشین یا ابزارهای دیگر استفاده کند، کشورهای دیگر نیز این عمل را قابل توجیه خواهند دانست. این چشم انداز که دولت های خارجی دشمنان خود را در کشورهای خود یا کشورهای متحد ما تعقیب کنند و بکشند انزجار آور است."
 
 
حذف تروریست خطرناک
 
مقام های آمریکا می گویند که انور العولقی فقط در فعالیت های تبلیغاتی القاعده شرکت نداشت و به طور فزاینده ای نقش مهمی در رده عملیاتی آن به عهده گرفته بود.
 
رئیس جمهوری آمریکا العولقی را با دو حمله تروریستی نافرجام در خاک این کشور مرتبط دانست از جمله، بمبگذاری نافرجام دسامبر سال ۲۰۰۹ در یک هواپیمای مسافربری عازم شهر دیترویت، که جوانی اهل نیجریه عامل آن بود.
 
واقعه مرگبار دیگری که کاخ سفید انور العولقی را تا حدی مسئول آن می داند کشتار نظامیان آمریکایی در نوامبر ۲۰۰۹ در پایگاه فورت هود تگزاس است که به گفته مقام های آمریکایی عامل آن حمله، سرگرد ندال حسن، روانپزشک ارتش، با العولقی ایمیل رد و بدل می کرده است. در آن حمله ۱۳ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.
 
رسانه های آمریکا می گویند که در ماه مه سال جاری و چند روز پس از کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان، ایالات متحده برای کشتن العولقی در یمن عملیاتی انجام داد اما ناکام ماند.
 
رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه کشته شدن انور العولقی را ضربه بزرگی به فعال ترین شاخه القاعده دانست اما تاکید کرد که گروه "القاعده در شبه جزیره عربستان" شاید تضعیف شده باشد، اما همچنان خطرناک است.
کد خبر 1423912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha