۲۱ مهر ۱۳۹۰، ۱۰:۱۶

گزارش هفتگی مسلمانان جهان/

آمادگی عربستان برای ورود زائران/ تعطیلات 11 روزه عید قربان در عربستان

آمادگی عربستان برای ورود زائران/ تعطیلات 11 روزه عید قربان در عربستان

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: نقض حقوق دینی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی، تکمیل تدارکات عربستان برای ورود زائران خانه خدا و مخالفت دادگاه قانون اساسی بلژیک با لغو قانون منع روبنده از جمله اخبار مرتبط با مسلمانان جهان در یک هفته گذشته بوده است.

فلسطین عضو دائم یونسکو شد

باوجود مخالفت شدید آمریکا و اروپا، فلسطین برای عضویت دائم در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو موافقت مورد نیاز را دریافت کرد، این درحالی است که واشنگتن برسر این اقدام تهدید به قطع بودجه این نهاد سازمان ملل کرده است.

کمیته اجرایی یونسکو با درخواست فلسطین برای عضویت دائم این سازمان موافقت کرد، این تصمیم مورد حمایت 40 کشور و مخالفت چهار کشور عضو آمریکا، آلمان، رومانی و لیتوانی قرار گرفت.

عضویت فلسطین در سازمان یونسکو موجب می شود مقامات فلسطینی بتوانند حفظ اماکن تاریخی فلسطین را در چارچوب این سازمان فرهنگی دنبال کنند. این عضویت همچنین شرایط درخواست طبقه بندی بناهای فلسطین را به عنوان اماکنی که در فهرست میراث جهانی قرار دارد را فراهم می کند.

حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته می‌شود

مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند قصد دارند روز 8 اکتبر ( شنبه 16 مهر ماه) حرم ابراهیمی را در شهر الخلیل در کرانه باختری به روی نمازگزاران فلسطینی ببندند چرا که شهرک نشینان در این روز مراسم مذهبی یوم کیپور را برگزار می‌کنند.

وی افزود که ارتش رژیم صهیونیستی معمولا حرم ابراهیمی را براساس تصمیمات کمیسیون صهیونیستی به نام "شامگار" 10 روز در سال به روز نمازگزاران فلسطینی می بندد، این کمیسیون همچنین راهروها و محوطه حیاط این حرم را میان فلسطینی ها و صهیونیستها جدا کرده است.

حرم ابراهیمی بنایی است در وسط شهر الخلیل که پیروان ادیان مختلف معتقدند جسم حضرت ابراهیم (ع) در آنجا قرار دارد. این حرم دارای دیوارهای بزرگی است که حدود 2 هزار سال پیش ساخته و در عصر اسلامی بازسازی شده است. درهای حرم ابراهیمی در اعیاد و مناسبتهای دینی یهودیان به روی مسلمانان بسته است. شهر الخلیل در 44 کیلومتری بیت المقدس قرار دارد. 

آماده باش 80 مرکز بهداشت در عرفات، منا و مزدلفه

وزرات بهداشت عربستان اعلام کرده است که 80 مرکز بهداشتی در عرفات، منا و مزدلفه راه‌اندازی کرده و این مراکز آماده ارائه خدمات مورد نیاز زائران در طول فصل حج هستند.

تعداد این مراکز در منا 28، در عرفات 46 و در مزدلفه به شش مرکز می رسد. در کنار این کلینیکها هفت بیمارستان نیز قرار دارد. سه بیمارستان در عرفات و چهار بیمارستان در منا.

البیض همچنین اظهار داشت که یک بیمارستان دیگر با ظرفیت 236 تختخوابی در حال حاضر در عرفات در حال ساخت است. این بیمارسان دربرگیرنده 50 تخت در بخش مراقبتهای ویژه و 26 تخت در بخش اورژانس است. بیمارستان عرفات برای سال آینده در فصل حج قابل بهره برداری خواهد بود.

تعطیلات عید قربان در عربستان 11 روزه شد

تعطیلات عید قربان عربستان امسال از سه شنبه اول نوامبر(10 آبان) آغاز می‌شود و تا جمعه 11 نوامبر (20 آبان) به مدت 11 روز ادامه خواهد داشت.

کارکنان دولت، دانشجویان و آموزگاران کارهای خود را از روز شنبه 12 نوامبر(21 آبان ماه) از سر می گیرند.

روز عرفات امسال پنجم نوامبر است که باز هم تاریخ قطعی آن بستگی به رؤیت هلال ماه دارد، بنابراین روز پس آن، روز عید قربان خواهد بود. سال 1432 هجری قمری امسال روز جمعه (26 نوامبر) 5 آذر ماه خاتمه می یابد. سال جدید هجری قمری از روز شنبه 6 آذرماه مطابق اول محرم الحرام آغاز می شود
 
شورای وزرای عربستان تدارکات حج امسال را بررسی کرد

شورای وزرای عربستان طی جلسه‌ای تمام تدارکات حج امسال که توسط وزارتخانه‌های مختلف دولتی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند ، انتظار می‌رود حج امسال روز 4 نوامبر (13 آبان) آغاز شود.

عبدالعزیز خوجه وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان اظهار داشت: این شورا از تلاشهای وزارت حج و سایر وزارتخانه ها برای بهبود خدماتی که به زائران ارائه می شود تجلیل کرد.

براساس بیانیه این شورا، عربستان تلاش می کند بهترین امکانات را برای بیش از 5/2 میلیون زائر که امسال فریضه حج را انجام می دهند فراهم کند.

مقابله با بیماریهای ویروسی در فصل حج قوت می‌گیرد

تلاشها برای مقابله با بیماری تب دنگی(تب استخوان شکن) در تمام طول سال در عربستان در جریان است اما در فصل حج شدت و قوت بیشتری خواهد یافت.

سهیل ملیباری سخنگوی دپارتمان خدمات شهرداری مکه اظهار داشت: بیش از 200 کارگر و تکنسین 24 ساعت شبانه روز برای اسپری کردن مواد ضد عفونی کننده در فضاهای عمومی و محل اقامت زائران فعال خواهند بود.

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است. این بیماری از طریق پشه ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان وجود دارد. این بیماری اخیرا گسترش زیادی یافته است و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمتهای مختلف بدن است. بیمار باید فورا در بیمارستان مداوا شود در غیر این صورت امکان مرگ زیاد است.

عربستان آماده پاسخگویی به نیازهای اضطراری و پزشکی زائران است

رئیس نیروی پدافند غیرنظامی عربستان سعودی اظهار داشت: عربستان سعودی برای نیازهای اضطراری و پزشکی زائرانی که برای انجام فریضه حج وارد مکه و مدینه می‌شوند آماده شده است.

سامی باداوود مدیر امور بهداشت جده اظهار داشت که 579 پزشک و کارشناس پزشکی برای کار در فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز استخدام و 138 پزشک در بندر اسلامی جده مستقر شده اند. هر دو مرکز طی 24 ساعت شبانه روز تا پایان مراسم حج فعال هستند.

وزارت امور بهداشتی عربستان همچنین کلینیکهایی را برای انجام واکسن و ارائه دارو در صورت شیوع آنفلوآنزا فعال کرده است و از زائران خواست تا پیش از آغاز حج اطمینان حاصل کنند که در مقابل بیماری مننژیت، وبا، تب زرد و تب دنگی ( تب استخوان شکن) واکسینه شده اند. افرادی که به مراقبتهای ویژه نیاز داشته باشند به بیمارستانهای جده منتقل می شوند و درمان و داروهای رایگان دریافت می کنند.

دادگاه قانون اساسی بلژیک با تعلیق قانون منع روبنده مخالفت کرد

دادگاه قانون اساسی بلژیک با تعلیق قانون منع روبنده مخالفت کرد و اظهار داشت هنوز هم درحال بررسی این امر است که آیا قانون تصویب شده اخیر با قانون اساسی مغایرت دارد یا خیر.

دادگاه قانون اساسی بلژیک اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که دو زنی که علیه این قانون اقامه دعوی کرده اند از تبعات جدی تبعیض نژادی رنج می برند، از این رو هیچ علتی برای تعلیق این قانون وجود ندارد.

قانون منع روبنده و برقع در بلژیک از ماه ژوئیه اجرایی و موجب شد بلژیک پس از فرانسه دومین کشوری شود که برقع را ممنوع کرده است. درحال حاضر هرکس در تمام اماکن عمومی از پوشش صورت به عنوان روبنده و برقع استفاده کند با جریمه 137 یورویی و حتی هفت روز زندان رو به رو می شود.

پلیس نیویورک برای تحقیقات بی‌مورد از مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت

درحالی که بسیاری از مجامع نیویورک دپارتمان پلیس این شهر را به عنوان تجاوزکارانه ترین سازمان داخلی در آمریکا می‌شناسند،‌ عضو کمیسیون پلیس نیویورک از سوی اعضای شورای شهر برای هدف گرفتن محله های مسلمان نشین با هدف تحقیقات و بازرسی مورد انتقاد قرار گرفت.

در این جلسه ریموند کلی عضو کمیسیون پلیس نیویورک و چندین عضو شورای شهر تلاش کردند پنهانکاری هایی که در رابطه با عملیات بخش اطلاعات در این بازرسی ها و تحقیقات انجام می دهد را آشکار کنند.

در شهر نیویورک 800 هزار مسلمان زندگی می کنند که این تعداد 10 درصد جمعیت را تشکیل داده اند. در پنج منطقه نیویورک حدود 100 مسجد فعال است.
 
نخستین صندوق سهام اسلامی در استرالیا راه‌اندازی می‌شود

نخستین صندوق سهام اسلامی استرالیا در راه پیوستن این کشور به بازار درحال رونق اقتصاد اسلامی از سوی یک مدیر مسلمان راه اندازی می شود.

طلال یاسمین مدیر عامل شرکت ثروت هلال اظهار داشت: درحالی که این بازار رشد می کند ما شرکتهای بیشتری خواهیم داشت که در آن سرمایه گذاری می کنند.

قرار است این صندوق اسلامی که تمام فعالیتهای آن با شرع مطابقت دارد سال آینده از سوی طلال یاسمین راه اندازی شود.

همایش بین‌المللی حلال در پاکستان برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی ترویج گوشت حلال روزهای 14 و 15 دسامبر (23 و 24 آذر ماه) با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف در شهر لاهور پاکستان برگزار می‌شود.

هیئتهای اعزامی از 16 کشور جهان در این همایش با هدف معرفی محصولات حلال پاکستانی و توسعه صادرات محصولات حلال این کشور حضور خواهند یافت.

دکتر حمید جلیل مدیر امور اجرایی شرکت کشاورزی و گوشت پاکستان با تبیین اهداف این همایش اظهار داشت که این همایش یکی از همایشهای منحصر به فردی است که در این عرصه برگزار شده است.

نقش زنان مسلمان در جایگاههای مدیریتی بررسی می‌شود

انجمن آمریکایی پیشرفت مسلمانان اعلام کرد همایش ابتکار عمل اسلامی زنان طی روزهای 14 تا 17 اکتبر (22 تا 25 مهر) در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

براساس اعلام انجمن آمریکایی پیشرفت مسلمانان در این همایش بیش از 175 زن مسلمان از 45 کشور جهان شرکت می کنند تا همایش را با محوریت "رهبران زن: در مرز تغییر" برگزار کنند.

دیزی خان مدیر اجرایی انجمن آمریکایی پیشرفت مسلمانان و برگزار کننده این همایش اظهار داشت: به زودی جهان شاهد فعال تر شدن زنان مسلمان در عرصه های علمی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود و آنها نسبت به گذشته نقشهای رهبری بیشتری را تقبل خواهند کرد.

مسلمانان بریتانیا ریچارد داوکینز را به باد انتقاد گرفتند

گروههای مسلمان در بریتانیا به شدت ریچارد داوکینز را که مسلمانان را برای تدریس خلقت نقد کرده بود به باد انتقاد گرفتند.

شیخ ابراهیم مقره از شورای اسلامی بریتانیا گفت: مدارس دینی با هدف آموزش تعالیم دینی در زندگی ما تأسیس شده است، نمی توان از این نوع مدارس انتظار داشت که چیزی غیر از آن را تدریس کنند. برای مدارس دینی مهم است که علم را به کودکان بیاموزند تا آنها با یافته های مدرن آشنا شده و بتوانند از این اطلاعات برای تقویت ایمان خود استفاده کنند.

مسلمانان بریتانیا با انتقاد از نظریات داوکینز درباره مدارس اسلامی اظهار داشتند که این مدارس هم در زمینه علم و هم در زمینه راضی فعال هستند و قابلیت انطباق بسیاری میان دین اسلام، علم و ریاضیات وجود دارد.

ساکنان شهری در بریتانیا به نژادپرستی علیه مسلمانان اعتراض کردند

ساکنان شهر تورنهیل در بریتانیا در اعتراض به سیاستهای نژادپرستانه کالج علوم ترونهیل به ویژه علیه مسلمانان تظاهرات کردند.

درحالی که ساکنان شهر تورنهیل در وست یورکشایر به رویکردهای نژادپرستانه کالج علوم این شهر معترض هستند جانی میتچل مدیر این کالج اظهار داشت که این ادعاها بی پایه هستند.

حدود 12 نفر از معترضان در مقابل این کالج گردهم جمع شدند. شان مدوکس برگزار کننده این اعتراض اظهار داشت در این شهرهیچ انسجام اجتماعی وجود ندارد. به نظر می رسد که عده ای در این جامعه میان مسلمانان و سایر اعضای جامعه تفاوتیهای قائل می شوند.

انتصاب یک مسلمان در شورای شهر استرالیا

شورای دیربن در استرالیا به منظور کاهش تنشها میان ساکنان محله‌ای که مسجد پریستون در آن وجود دارد،‌اقدام به استخدام یک نیروی مسلمان کرده تا در بهبود روابط اجتماعی مسلمانان و سایر اعضای جامعه موثر باشد.

نقش یک نیروی مسلمان در شورای شهر دیربن استرالیا مورد استقبال رهبران اسلامی قرار گرفته اما برخی مفسران رسانه ای از آن انتقاد کرده اند.

سازمان ملل از دارالافتای مصر برای گفتگوی دینی دعوت کرد

بدنبال اعطای جایزه بین‌المللی رسانه برای نقش دارالافتاء مصر در توسعه تصویر بهتر از اسلام، سازمان ملل متحد از این نهاد دینی برای تبیین تلاشهای خود در ساختن پل میان ادیان و فرهنگهای مختلف دعوت کرد.

دکتر ابراهیم نگام مشاور علی جمعه مفتی اعظم مصر به دنبال دیدار با "رامو دامودارا" رئیس امور تأثیرات آکادمیک و نایب رئیس بخش همکاری و مساعدت عمومی در بخش اطلاعات عمومی سازمان ملل گفت: دعوت دارالافتاء به سازمان ملل به رسمیت شناختن تلاشهای مفتی مصر و هیئت فعال در زمینه فتوا، گفتگوی بین ادیان و ترویج فرهنگ تساهل و ارتباط میان تمام افراد است.

دارالافتاء یک نهاد آموزشی است است که به منظور معرفی اسلام تأسیس شده است و نقش خود را با برقراری ارتباط مسلمانان معاصر با اصول دینی، تبیین راه صحیح از بین بردن تردیدها درباره زندگی دینی و دنیایی، روشن کردن قوانین دینی اجرا می کند.

کد خبر 1431343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha