۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۰:۴۱

برای ارائه راهکار فرهنگی/

آمار آسیب های اجتماعی کشور در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد

آمار آسیب های اجتماعی کشور در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد

مشهد - خبرگزاری مهر: مجری پروژه پایگاه داده های دینی و فرهنگی تبلیغات اسلامی گفت: ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه فرهنگی است و برای پیشگیری و کنترل آن آمار و داده های پایه برای تحلیل و ارائه راهکار در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اردشیر گراوند صبح شنبه در جلسه تحلیل وضعیت فرهنگی خراسان رضوی بر اساس آمار مرکز داده های دینی و فرهنگی کشور در جمع پژوهشگران اظهار کرد: تدوین پایگاه داده های دینی و فرهنگی تبلیغات اسلامی با نگاه فرهنگی انجام شده چرا که تحلیل دینی بدون اطلاع از آمار و داده های پایه امکانپذیر نیست.

وی با تأکید براینکه پژوهش باید خلاء اطلاعات گرد آوری شده را پر کند، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از اطلاعات لازم برای پژوهش در این پایگاه آماده است و نیازمند این هستیم که کارشناسان و محققان از این داده ها استفاده کرده و به ارائه راهکار برای مسائل بپردازند.

مدیریت فرهنگی به تحلیل بخش های مختلف جامعه نیاز دارد

وی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور باید مبتنی بر نگاه کارشناسی باشد، افزود: تحلیل حوزه فرهنگی جامعه بدون نگاه به همه بخش ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میسر نیست.

گراوند با اشاره به جمع آوری و پردازش و ساماندهی آمار و اطلاعات کشور در بخش های مختلف افزود: مدیریت فرهنگ دینی نیازمند این است که هر مسئله ای در این حوزه با توجه به مسائل بخش های دیگر تحلیل و بررسی شود.

وی افزود: برای پیشگیری و کنترل آسیب ها و اینکه فرهنگ سازی برای هر مورد کجا، توسط چه کسی و چگونه باید انجام شود،لازم بود تا بدانیم که توزیع جغرافیایی آسیب ها در مناطق مختلف به چه صورتی است که در حال حاضر این داده ها گردآوری شده و برای تحلیل در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: خروجی این پایگاه در سه سطح مدیریتی، کارشناسی و مخاطب عام طراحی و دارای سطح دسترسی متفاوتی است.

وی تاکید کرد: برش استانی این پایگاه برای استفاده از پژوهشگران هر استان با هماهنگی تبلیغات اسلامی میسر است.

مساجد کشور به مرکز مدیریت پیشگیری از آسیب ها تبدیل شوند

مجری پروژه پایگاه داده های دینی و فرهنگی تبلیغات اسلامی گفت: مساجد کشور باید به مرکز مدیریت پیشگیری و کنترل آسیب ها در کشور تبدیل شوند.

گراوند افزود: تبلیغات تنها به استفاده از روحانیون برای کار تبلیغی وفرهنگی اکتفا نکند بلکه از دیگر ظرفیت های جامعه هم برای ترویج دین و پیشگیری از آسیب های این حوزه بین مردم بهره ببرد.

وی با اشاره به روند رو به رشد آسیب ها با توجه به جنگ نرم دشمن در کشور افزود: متاسفانه به جای اقدامات فرهنگی برای مقابله با تهاجم دشمن و بالا بردن آمار در حوزه فرهنگ مانند کتاب و کتابخوانی به اقتصاد و مسائل زیربنایی و عمرانی توجه بیشتری می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مساجد کشور در مشهد واقع شده است، افزود: آمار همه فضاهای دینی و مذهبی کشور پردازش شده تا بدانیم چه زیر ساخت هایی برای مقابله با آسیب ها در اختیار داریم.

وی با باین اینکه سیر طلاق در خراسان رضوی از سال 82 به بعد صعودی بوده است، افزود: برای مدیریت این روند پژوهشگران در حوزه فرهنگ و تبلیغ دینی باید به دنبال تحلیل باشند تا بتوانند راهکارهای کاربردی ارائه بدهند.

پیشگیری از آسیب های مهاجرت به مدیریت فرهنگی نیاز دارد

مجری پروژه پایگاه داده های دینی و فرهنگی تبلیغات اسلامی با تاکید بر اثر مستقیم و غیر مستقیم مسائلی مانند آموزش، اشتغال و مهاجرت بر فرهنگ جامعه اظهار کرد: خراسان رضوی در حال حاضر به یکی از از استان های مهاجر پذیر تبدیل شده که این امر در صورت عدم کنترل و مدیریت صحیح می تواند به یک معضل فرهنگی برای این استان تبدیل شود.

گراوند با بیان اینکه مدیریت صحیح فرهنگی و هماهنگی همه دستگاه ها لازمه پیشگیری از آسیب های اجتماعی حاصل از مهاجرت در کشور است، افزود: برای اینکه روند مهاجرت به استان های مهاجر پذیر مانند خراسان رضوی کاهش پیدا کند باید در استان های مهاجر فرست سرمایه گذاری های بیشتری در بخش های مختلف صورت پذیرد.

وی افزود: مهاجرت به خاطر گردهم خاطر آمدن افراد با فرهنگ های متفاوت در یک مجموعه مسائل و مشکلات زیادی را در جامعه بوجود آورده و  حوزه دین و فرهنگ را با چالش مواجه می کند.

وی گفت: مبلغان عرصه دین می توانند با بیان آداب شهر جدید و مقصد و توجه دادن افراد به آموزه های دینی برای مناطقی که تجمع مهاجرین در آنها بیشتر است از گسترش آسیب های مهاجرت جلوگیری کنند.

کد خبر 1433059

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha