۲۵ مهر ۱۳۹۰، ۱۲:۵۷

در هفته فرهنگی البرز/

عشایر البرز سیاه چادرها را افراشتند/ عطر نان محلی و نوای نی در سعدآباد

عشایر البرز سیاه چادرها را افراشتند/ عطر نان محلی و نوای نی در سعدآباد

کرج - خبرگزاری مهر: همزمان با افتتاحیه مراسم اولین هفته فرهنگی البرز، این استان در سعدآباد همسایه دو استان اردبیل و سیستان و بلوچستان شد و با نوای نی و عطر نان محلی در زیر سیاه چادرهای عشایر میزبان علاقمندان به فرهنگ اقوام این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار مهر، از کیلومترها مانده به مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد همگام با خیابانهای استان البرز، بیلبوردهای برگزاری هفته فرهنگی استان البرز خودنمایی میکرد.

با استان شدن البرز این نخستین بار است که در هفته فرهنگی استانها، فرصتی فراهم شده تا اقوام این منطقه نیز با حضور در جشنواره ای  با شکوه، هنر، فرهنگ و آداب و رسوم خود را به نمایش گذارند.

از همین رو شامگاه یکشنبه سرای اصلی مجموعه سعدآباد میزبان اقوام ایران کوچک از سراسر کشور با لباس های محلی، صنایع دستی و سوغات مخصوص به خود بود.

اجرای مراسم موسیقی سنتی به صورت زنده و اهدای گل های  رز قرمز از محصولات باغهای محمدشهر کرج به میهمانان فضای با نشاطی را سعدآباد فراهم آورده بود.

از سخنرانیهای معمول استان نیز خبری نبود و تنها مراسم به خیر مقدم میزبانان و اجرای مراسم شاد موسیقی و همنوازی هنرمندان البرزی برای میهمانان گذشت.

اجرای زیبا و تاثیرگذار گروه دستان گویا فضای معنوی را به مراسم بخشیده بود.

همچنین در بخشی از این جشنواره که به مدت یک هفته برپاست، نمایشگاهی از صنایع دستی و فرهنگ و هنر اقوام ساکن البرز برای عموم به نمایش در آمده است.

در بخش ویژه این نمایشگاهی نیز با عنوان" البرز در گذر زمان" عکسهای تاریخی این استان و تغییرات آن در طول زمان به نمایش درآمده است.

افتتاحیه این مراسم با استقبال خوب شهروندان استان البرز و پایتخت نشینان همراه بود و روز جاری نیز مراسم ویژه ای در دومین روز از هفته فرهنگی البرز به اجرا در می آید.

رونمایی از مشک نمادین حضرت ابوالفضل (ع) ساخته هنرمند کرجی در سعد آباد

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی البرز گفت: همزمان با هفته فرهنگی استان البرز اثر نمادین و فاخر مشک حضرت ابوالفضل (ع) با حضور مسئولان کشوری و استانی در مجموعه فرهنگی تفریحی سعد آباد رونمایی می شود.

سعید امینی ضمن اعلام این خبر گفت: هفته فرهنگی استان البرز اتا 29 مهرماه 90 در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه 35 غرفه در این فضای تاریخی به عرضه توانمندی‌های استان البرز اختصاص یافته، ادامه داد: در قالب 12 غرفه آثار هنرهای سنتی و صنایع‌دستی البرز به نمایش گذاشته می‌شود.


 
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: گروهی از هنرمندان البرز به سرپرستی استاد «گلستانی» به صورت نمادین مشک حضرت ابوالفضل (ع) را از جنس سنگ و با هدف اهدای آن به کربلا ساخته‌اند.
 
امینی بیان کرد: این اثر روز دوشنبه 25 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد رو نمایی می شود.
 
وی افزود: در غرفه‌های صنایع‌دستی هفته فرهنگی استان البرز سفال، حجاری سنگ، محرق ساقه گندم، معرق، منبت، تراش و نقاشی روی شیشه، ساخت سازهای سنتی، حکاکی روی چرم، قلمزنی سنگ، نقاشی روی چرم و سرامیک در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.
 
معاون صنایع‌دستی استان البرز اضافه کرد: استادان برجسته‌ای از جمله «نرگس پورحقیقی»، «محمد بیک‌نیا»، «حسین جانی» و «عبدالعلی باقری‌نژاد» در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.


 
به گفته «امینی» در سایر بخش‌های هفته فرهنگی این استان نیز قابلیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری البرز معرفی می‌شود.
 
این جشنواره که از امروز به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 الی 22 و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 10 صبح تا 22 شب پذیرای علاقمندان خواهد بود.
 

کد خبر 1435382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha