۴ آبان ۱۳۹۰، ۱۰:۵۹

توزیع ناعادلانه اعتبار در طرح هادی قم/ طرحی که ناقص اجرا می‌شود

توزیع ناعادلانه اعتبار در طرح هادی قم/ طرحی که ناقص اجرا می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: طرحهای هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شود که اجرای ناقص آن در قم با انتقاداتی همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرحهای هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شود.

پایه چنین طرحهای در کشور ما از سال ۱۳۶۲ و تحت عنوان، روان بخشی روستا‌ها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد، و در سالهای بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد.

تجدید حیات و هدایت روستا‌ها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله، اهداف مورد نظر در طرحهای مذکور است.

استان قم نیز تقریبا از‌‌ همان سالهای ابتدایی، اجرای این طرح در روستاها را آغاز کرده و تاکنون برای ۱۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی روستایی تهیه و از این تعداد اجرای طرح هادی برای ۹۷ روستا وارد فاز عملیاتی شده است.

اعتبار سه میلیارد و 500 میلیون تومانی جهت اجرای طرح هادی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای قم ابراز داشت: اعتباری که در سالجاری برای اجرای طرح هادی در روستاهای قم در نظر گرفته شده است سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

ولی رحمانی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون تومان نیز از مصوبات سفر رهبری بوده که در مجموع چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح در روستاهای قم در سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح در سال‌جاری کافی نیست عنوان کرد: بر اساس مصوبات در سال ۹۰ باید هشت درصد اعتبارات استانی به طرح هادی روستایی تعلق گیرد که این برای استان قم رقمی بالغ بر هفت و نیم میلیارد است اما تنها نیمی از این اعتبار برای طرح هادی روستایی استان در نظر گرفته شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی قم در ادامه درباره انتقاداتی که برای عدم اجرای کامل طرح هادی در برخی از روستاهای قم وجود دارد عنوان کرد: به دلیل کمبود اعتبار بر اساس اولویت بندی‌های که انجام می‌شود بخشی از این طرح در روستا اجرا و بخشی دیگر نیز باید منتظر دریافت اعتبار باشد که همین فاصله باعث نارضایتی برخی از افراد می‌شود.

اعتبارات کافی نیست

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهرستان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اعتبارات کنونی جوابگوی اجرای طرح هادی در روستاهای قم نیست.

علی قاسمی ورجانی با تاکید بر اینکه عدم تخصیص اعتبار مهم‌ترین مانع اجرای طرح هادی در روستاهای قم است عنوان کرد: برای اینکه طرح هادی در روستاهای قم به صورت کامل به انجام برسد باید اعتبارات لازم در این خصوص اختصاص داده شود.

وی افزود: به گفته مسئولان مربوطه کل اعتبارات تصویب شده استانی برا ی اجرای طرح هادی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و ۷۰۰ میلیون تومان نیز از سوی دفتر مقام معظم رهبری اختصاص یافته و اعتبارات ملی طرح نیز در ۶ ماهه دوم سال ابلاغ می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قم بیان کرد: به نظر می‌رسد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی در روستاهای استان قم کافی نباشد.

قاسمی ورجانی در ادامه عنوان کرد: در شهر‌ها مسئولیت اجرای پروژه‌های شهری به شهرداری‌ها واگذار شده است و اگر مسئولیت اجرای پروژه‌ها در روستا‌ها نیز به دهیاران سپرده شود با توجه به ‌شناختی که آنان از بافت روستا دارند و همچنین دلسوزی این افراد، اجرای طرح هادی در روستا‌ها با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بازنگری طرح هادی در دستور کار بنیاد مسکن است گفت: اگر بازنگری طرح هادی بدون مشورت مسئولان محلی انجام شود، نتیجه‌ای بهتر از چیزی که در حال حاضر در روستا‌ها به عنوان اجرای طرح هادی شاهد هستیم به دست نخواهد آمد.

عدم توزیع عادلانه اعتبار

در ادامه عضو شورای اسلامی بخش سلفچگان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن انتقاد از عدم توزیع عادلانه اعتبار در اجرای طرح هادی روستایی عنوان کرد: اعتبارات اجرای این طرح در روستا‌ها بدون در نظر گرفتن وسعت و جمعیت روستا‌ها توزیع می‌شود.

رضا نبی گل ادامه داد: توزیع ناعادلانه اعتبارات باعث شده که طرح هادی در برخی از روستاهای بخش سلفچگان به شکل ناقص اجرا شود.

وی عنوان داشت: در حال حاضر طرح هادی در روستاهای بالای ۵۰ خانوار بخش سلفچگان به شکل کامل اجرا شده است و این در حالی است که در روستاهای با جمعیت بالا طرح هادی روستا به شکل ناقص اجرا شده است.

یک روستای آباد بهتر از صد روستای ویران

در ادامه عضو شورای اسلامی بخش مرکزی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه به نظر من یک روستای آباد بهتر از ۱۰۰ روستای ویرانه است گفت: با توجه به ناقص اجرا شدن طرح هادی روستایی این طرح نتوانسته به خوبی چهره‌های روستا‌ها را آباد کند.

داوود خلج ادامه داد: برخی از مواقع تنها بخشی از خیابان و یا معبر روستا جدول گذاری و یا آسفالت می‌شود و مابقی کوچه‌ها و خیابان‌ها به حال خود‌‌ رها می‌شوند که این خود مشکلات و نارضایتی‌هایی را برای اهالی روستا‌ها به وجود می‌آورد.

وی که عضو شورای روستای مبارک آباد نیز است با اشار ه به اینکه طبق قانون بعد از گذشت ۱۰ سال از اجرای طرح هادی در یک روستا این طرح باید مورد بازبینی قرار گیرد بیان داشت: اوایل سال ۱۳۸۹ اجرای طرح در روستای مبارک آباد ۱۰ ساله شده است و مطابق قانون نیازمند بازبینی است اما تاکنون و بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم هنوز طرح بازبینی در این روستا آغاز نشده و ابلاغی نیز صورت نگرفته است.

عدم استفاده از مصالح استاندارد در طرح هادی

مسئول شورای اسلامی بخش جعفر آباد نیز ضمن انتقاد از نحوه اجرای طرح هادی در روستاهای این بخش عنوان کرد: طرح هادی در بسیاری از روستاهای این بخش به شکل ناقص اجرا می‌شود.

علی اصغر ولی عدم استفاده از مصالح استاندارد را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: در برخی از روستا‌ها آسفالتی که برای معابر استفاده شده به دلیل عدم کیفیت بیش از یکسال عمر مفید نداشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: در اجرای طرح هادی روستا‌ها از نظرات دهیاران و اعضای شورا‌ها استفاده نمی‌شود و این درحالی است که این افراد به دلیل آشنایی بیشتر با روستا بهتر می‌توانند نحوه هزینه شدن اعتبارات را بیان کنند.

مسئول شورای اسلامی بخش جعفر آباد ابراز کرد: چنانچه اعتباراتی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شود در اختیار دهیاران و اعضای شورای روستا‌ها قرار گیرد نحوه هزینه کرد آن بهتر خواهد بود.

وی در ادامه با انتقاد از عدم بازبینی طرح هادی روستایی در برخی از روستا‌ها بیان کرد: در برخی روستا‌ها ۲۰ سال است که از اجرای طرح هادی می‌گذرد اما تاکنون هیچ بازبینی صورت نگرفته است.

طرح هادی به عنوان یکی از طرحهای مناسب جهت عمران و آبادانی روستا است که توجه به نحوه اجرا، نوع بافت و نظرات روستائیان در اجرای این طرح می‌تواند موفقیت اجرای آن را دوچندان کند اما آنگونه که در گفتگو‌ها آمده است اجرای ناقص و عدم توجه به نظرات اهالی روستا‌، دهیاران و اعضای شورا، نارضایتی‌هایی را از اجرای این طرح بوجود آورده و این امر می‌طلبد که مسئولان به قشر روستایی توجه بیشتری داشته باشند و به دور از تبعیض، پروژه‌های اجرایی در روستا‌ها را همچون پروژه‌های شهری در نظر گرفته و با جدیت دنبال کنند.

 .................................

سیده مرضیه میرقادری

کد خبر 1441786

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha