۲۳ آبان ۱۳۹۰، ۱۱:۵۲

گزارش خبری/

150 هزار دورودی و یک کتابخانه/ حداقل 3 کتابخانه دیگر نیاز است

150 هزار دورودی و یک کتابخانه/ حداقل 3 کتابخانه دیگر نیاز است

دورود - خبرگزاری مهر: شهرستان دورود با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر دارای تنها یک کتابخانه عمومی است که این امر بی شک بر فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان تاثیر خود را گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است و کشور تاریخی ایران  نیز از قدیم الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندین هزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد  ملل دیگر بوده است.

این در حالی است که متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمانهای فرهنگی داخلی و خارجی در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی چندان امیدوارکننده نیست و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گله و ناخشنودی کرده اند و از مسئولان و ارگانهای مختلف خواسته اند تا با برنامه ریزیهای شایسته موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.

نمونه انتقادات رهبری از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور را می توان در دیدار اخیر  ایشان  با مسئولان کتابخانه های بزرگ و عمومی و جمعی از کتابداران سراسر کشور مشاهده کرد که به نظر می رسد این دغدغه معظم له باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و در صدد حل چالش های پیش روی کتابخوانی در کشور برآیند.

تازه ‌ترین آماری که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شده نشان می ‌دهد کتابخانه‌های ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و با کمبود کتاب جدید روبرو هستند.

به هر روی وضعیت کنونی کتاب و کتابخوانی در کشور که مورد انتقاد نیز قرار دارد متاثر از چالش های مختلفی در این بخش است که کمبود فضای کتابخانه ای در دسترس عموم مردم از جمله مشکلات مهمی است که کتابخوانی در کشورمان را درگیر خود کرده است.

بنابر این گزارش هم اکنون شهرستان دورود که مطابق سرشماری سال 85 بیش از 112 هزار نفر جمعیت دارد و این جمعیت در حال حاضر به نظر می رسد به عدد 150 هزار نفر نزدیک شده است همچنان تنها دارای یک کتابخانه عمومی است.

رئیس کتابخانه‌های شهرستان دورود در این رابطه اظهار داشت: شهرستان دورود در حال حاضر تنها یک کتابخانه عمومی دارد و یکی دیگر نیز در دست ساخت است.

لیلا جهانی ادامه داد: این شهرستان برای رسیدن به استانداردها حداقل نیاز به سه واحد کتابخانه‌ای عمومی دیگر دارد.

وی با اشاره به فعالیت تنها کتابخانه عمومی این شهرستان به نام کتابخانه شهید بهشتی، افزود: کتابخانه شهید بهشتی دارای یک سالن مطالعه است که روزهای زوج مختص خانم‌ها و روزهای فرد مختص آقایان است.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان دورود یادآور شد: تنها کتابخانه عمومی شهرستان دورود دارای 12 هزار و 535 عنوان کتاب در 15 هزار و 366 نسخه هستند.

وی افزود: 2 هزار و 500 نفر در شهرستان دورود عضو کتابخانه‌ها هستند و از خدمات کتابخانه شهید بهشتی بهره‌مند می‌شوند.

رئیس کتابخانه‌های شهرستان دورود یادآور شد: کتابخانه شهید بهشتی شهرستان دورود به عنوان تنها کتابخانه عمومی این شهرستان از سال 1346تاسیس شده است.

جهانی گفت: برای رفع بخشی از کمبودها در این بخش انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دورود تعداد پنج کتابخانه مشارکتی در سطح شهرستان ایجاد کرده است.

کد خبر 1459510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha