۷ آذر ۱۳۹۰، ۱۵:۰۳

گزارش خبری/

معرفی احزاب و ائتلاف های انتخاباتی مصر/ اخوان المسلمین دارای بیشترین نامزد

معرفی احزاب و ائتلاف های انتخاباتی مصر/ اخوان المسلمین دارای بیشترین نامزد

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از سقوط رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک با بیش از 50 حزب در حال برگزاری است که در این گزارش به معرفی مهمترین احزاب و ائتلاف ها پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های خارجی، نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک از ساعت 8 صبح امروز با مشارکت بیش از 50 حزب سیاسی آغاز شده است.

36 حزب و ائتلاف با 199 فهرست انتخاباتی و هزار و 452 نامزد در مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر شرکت کرده اند. علاوه براین 108 نامزد مستقل نیز شرکت دارند.

7 حزب و ائتلاف بیش از 50 درصد نامزدهای احزاب را در مرحله نخست انتخابات پارلمانی به خود اختصاص داده اند که این احزاب عبارتند از:

1- حزب عدالت و آزادی (شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین) با 135 نامزد

2- حزب الوسط الاسلامی با 112 نامزد

3- النور السلفی با 108 نامزد

4- ائتلاف لیبرال الکتله المصریه با 104 نامزد

5- ائتلاف الثوره المستمره با 88 نامزد

برجسته ترین ائتلاف های انتخاباتی

1- التحالف الدیمقراطی من اجل مصر: این ائتلاف متشکل از گرایشات سیاسی متنوع به رهبری اخوان المسلمین است و احزاب الحریه و العداله، غد الثوره، العمل الاشتراکی، الجیل الدیمقراطی، الکرامه، الاصلاح و النهضه، الحضاره، الاحرار و الناصری در زمره این ائتلاف قرار دارند.

2- ائتلاف القوی الاسلامیه: احزاب و گروه ها و جنبش های مخالفی مثل احزاب سلفی النور، الاصاله و البناء و التنمیه در چارچوب این ائتلاف قرار دارند.

3- ائتلاف الثوره مستمره: این ائتلاف متشکل از احزاب، گروه ها و جنبش های مخالف است و حزب  التحالف الشعبی الاشتراکی، مصر العربی الاشتراکی، المساوات و التنمیه، التیار المصری، ائتلاف شباب الثوره، الحزب المصری الاشتراکی و حزب الوعی المصری جز این ائتلاف به شمار می روند.

4- ائتلاف الکتله المصریه: این ائتلاف متشکل از المصریین الاحرار، المصری الدیمقراطی الاجتماعی و التجمع است.

احزاب انفرادی

در این میان احزابی نیز وجود دارند که به طور انفرادی در انتخابات شرکت کرده اند. حزب لیبرال الوفد، الوسط الاسلامی، حزب لیبرال الجبهه الدیمقراطی، حزب لیبرال العدل، حزب لیبرال الاصلاح و التنمیه، الفضیله الاسلامی، المحافظین، الاتحاد، مصر القومی، الحریه، مصر الحدیثه و المواطن المصری از جمله این احزاب به شمار می روند.

بنابر اعلام وزارت خارجه مصر 7 موسسه خارجی از جمله موسسه بین المللی کارتر (رئیس جمهور اسبق آمریکا) بر نخستین انتخابات پس از سقوط مبارک در مصر نظارت دارند.

مرحله نخست این انتخابات که تا 7 بعد از ظهر امروز در 9 استان از 29 استان مصر جریان دارد فردا نیز ادامه خواهد داشت.

الجزیره در این رابطه گزارش داد که علاوه بر نیروهای پلیس 10 هزار قاضی نیز بر روند انتخابات نظارت دارند.

کد خبر 1471648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha